Jag råkade ut för det här lilla brottet ikväll...Ingen skada skedd, den lösa biten studsade mot mitt rätt kraftiga förkläde och skyddsglasögon och alla säkerhetsdetaljer på fräsen fanns på plats. Tyvärr glömde jag ta bild på setupen som orsakade detta. Ska ta en bild imorgon. Kan dock avslöja att det varken rörde sig om körning i skruv/metall eller knast. Inte heller hade jag missat att spänna fast ämnet ordentligt. bild-3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leopardiz skrev:
#1 Vinkelslip
Är det ett verktyg man absolut inte ska underskatta så är det vinkelslipen, jag använder den alltid med sidohandtaget monterat och absolut inte utan sprängskydd.
Skulle man få ett kasst så är det så mycket lättare att hålla emot med sidohandtaget monterat.
Ja den är nog farligare än vad man spontant inser: http://st.nu/medelpad/njurunda/1.6971282-rondellblad-i-magen-ford-till-sjukhus

@Daniel_N: Absolut angående klyvkkniven. Klingan står mycket högre på bilden än vad jag någonsin använder. Tyvärr måste kniven på denna justeras för olika knivhöjder så den sitter för ngt sorts normalläge.

Kniven läge eller vara påverkade nog inte i mitt fall. Inga säkerhetsdetaljer hjälper mot hur mycket försumlighet som helst. Jag är högst medveten om hur extremt puckat jag sågade och är mer tacksam för hur bra det gick än vad jag känner att jag hade otur.

Bordsågar/klyvsågar/bonnsågar etc. Är farliga! Bandsågar, motorsågar, fräsar och hyvlar likaså. Men farligast är ändå trafiken ;-)

@Alfredo +1. Vinkelslip utan handtag = kanske beror på vad som är monterat.
Utan sprängskydd = vansinne.

Men förundrad inte ni andra av hur ofta man ser folk som slipar med kapskivan? Om så bara lite grann för att ta bort grader eller så blir jag illa till mods?!

Daniel_N skrev:
Jag råkade ut för det här lilla brottet ikväll...Ingen skada skedd, den lösa biten studsade mot mitt rätt kraftiga förkläde och skyddsglasögon och alla säkerhetsdetaljer på fräsen fanns på plats. Tyvärr glömde jag ta bild på setupen som orsakade detta. Ska ta en bild imorgon. Kan dock avslöja att det varken rörde sig om körning i skruv/metall eller knast. Inte heller hade jag missat att spänna fast ämnet ordentligt.[bild]
Någon som ser felet? ImageUploadedByByggahus.se1395144123.882849.jpg
Skapa konto

Daniel_N skrev:
Någon som ser felet? [bild]
Ändträ?

Nej, det är normalt sett inga problem. För att förtydliga så har jag på bilden redan gjort fräsningen och sen tvingat dit ekbiten som hindrar utslag när fräsen lämnar materialet.

Daniel_N skrev:
Nej, det är normalt sett inga problem. För att förtydliga så har jag på bilden redan gjort fräsningen och sen tvingat dit ekbiten som hindrar utslag när fräsen lämnar materialet.
Då vet jag inte, om du inte lyckats köra in i MFT-bordet...

Nej inte det heller. Är nog lite dålig vinkel på bilden så att det ser närmare ut än vad det är. Men nej, har ej kört in i bordet. Fräsningen följde faktiskt mallen perfekt och arbetsstycket blev ej fördärvat.

Visst är det kul m gåtor? ;)

Jag begriper inte riktigt. Du har ett stål med kullager undertill. Men du har mallen på toppen. Har du vänt setupen upp och ned för att visa något jag inte ser, eller körde du med fräsen underifrån?

Har kullager både uppe och nere på dem fräsen. Använder endast det där uppe. Jag körde alltså precis så som visas på bilden

Spit it out! =)

Ska iväg 2h nu, om ingen har knäckt det innan dess kommer svar då;)

För att tillföra tråden lite mer olyckor istället för gåtor kommer här min lilla fadäs.

Detta hände i November förra året. Jag hade precis grävt ner matande elkabel till min friggebod. Skulle dra in den in i själva boden. För att göra detta hade jag ett 12mm tjockt och långt (40cm+) träborr monterat i min DeWalt borrskruvdragare. När kabeln väl var inne i ytterväggen så skulle jag montera en eldosa där kabeln skulle mynna.

Så lång frid och fröjd. Dosan var en sån där enkel grön infälld sak. Studsarna var inte öppna så jag behövde öppna upp dem. Detta görs normalt med kniv. Nu stod jag där med borren i ena handen och ingen kniv i byxan. Jag tänkte det borde gå enkelt att borra upp hålet.

Väldigt korkat men jag höll i dosan i vänsterhanden och borrade med högerhanden (med 40cm långt borr). Jag insåg naturligtvis att borren kunde gå igenom och träffa handen men andra sidan på dosan borde då stoppa borren eftersom jag var "försiktig".

Det gick lite trögt så jag tryckte på en aning och smack, borren gick igenom studsen och igenom dosans vägg på motstående sida och ut mot min ringfinger där den på något magiskt sätt lyckades gräva sig in mellan ringfingret och min vigselring (som redan var tight). Där stannade den.

Borren satt fast och blodet började rinna. Jag försökte lirka ut den men det slutade med att jag försiktigt fick backa ut borren några varv.

Ambulans till sjukan och många stygn senare så blev det ändå rätt bra! Läkaren plockade guldfragment ur såret i 2 timmar! Borrade ur en bit ur benet och klöv sträcksenan men klarade stora nerver!

Tog lite bilder på sjukan med mobilen:
ImageUploadedByByggahus.se1395153918.144234.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1395153943.292627.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1395153989.477298.jpg
Skapa konto

Daniel_N skrev:
Ska iväg 2h nu, om ingen har knäckt det innan dess kommer svar då;)
Om jag tänker rätt nu så måste du ha fört fräsen från änden på bordet i riktning mot tvingarna. Min gissning är då att när du kom in i urfasningen, så fick stålet fäste i materialet på andra sidan stålet och tuggade sig därefter raskt inn längs mallen. Det blev på sätt och vis ett "climb cut" av det. Och jag tror det var därför det blev som det blev. Men på bilden du lagt upp går det ju inte se om du hade tagit bort det extra materialet först och bara skulle följa kanten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.