316 808 läst · 1 475 svar
317k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Jag är glad för din skull att det inte vart värre.
Själv är jag väldigt blödig och har svårt för när jag gör mig illa. För det ser nästan alltid värre ut än det är tycker jag. Masses du var stark som tog bilder och delade med dig.
Om man skall vara drastisk så krävs det ibland egna erfarenheter innan man vidtar åtgärder. Vi är ju trots allt män . Så ett suvaskydd kanske vore på sin plats
Pär
Själv är jag väldigt blödig och har svårt för när jag gör mig illa. För det ser nästan alltid värre ut än det är tycker jag. Masses du var stark som tog bilder och delade med dig.
Om man skall vara drastisk så krävs det ibland egna erfarenheter innan man vidtar åtgärder. Vi är ju trots allt män . Så ett suvaskydd kanske vore på sin plats
Pär
Redigerat:
Ja, verkligen skönt att det läkte så bra trots allt.
Som pär h säger, ett SUVA skydd kanske skulle platsa ganska högt upp på att-göra listan nu.
Själv blir jag ju sällan färdig att göra något klart men efter incidenten med fräsbordet som jag rapporterat tidigare i denna tråd så blev det ju faktiskt ett skydd byggt: http://www.byggahus.se/forum/verkty...n-av-frasbord-rad-och-tips-2.html#post1592382
Så, även om jag gärna vill se mer i "Masses Gone Me(n)tal" tråden m.fl. så tycker jag du först skall visa att du tagit lärdom och rättning. Starta nu ytterligare en byggtråd där du visar hur du totar ihop ditt nya SUVA skydd till sågen innan du går vidare. (Kommer självklart att kopieras... )
Som pär h säger, ett SUVA skydd kanske skulle platsa ganska högt upp på att-göra listan nu.
Själv blir jag ju sällan färdig att göra något klart men efter incidenten med fräsbordet som jag rapporterat tidigare i denna tråd så blev det ju faktiskt ett skydd byggt: http://www.byggahus.se/forum/verkty...n-av-frasbord-rad-och-tips-2.html#post1592382
Så, även om jag gärna vill se mer i "Masses Gone Me(n)tal" tråden m.fl. så tycker jag du först skall visa att du tagit lärdom och rättning. Starta nu ytterligare en byggtråd där du visar hur du totar ihop ditt nya SUVA skydd till sågen innan du går vidare. (Kommer självklart att kopieras... )
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
hehe era lökar... Har ett SUVA skydd men då jag var tvungen att flytta sågen en halv meter så skyddet
sitter fäst i taket på det "gamla" stället, såååå att jodå... man kanske skulle få TUMMEN ur och få det fixat dårå
sitter fäst i taket på det "gamla" stället, såååå att jodå... man kanske skulle få TUMMEN ur och få det fixat dårå
Redigerat:
Ajajaj, påminner mig om när min sambo kom upp med ett lass ved till kaminen, höll fram att finger med rivmärken på och undrade hur farligt det var att komma in med ett finger i bandsågen.
Jag sa att hon skulle tacka högre krafter att hon ens hade fingret kvar samt att hon härmed hade bandsågsförbud
Vill minnas att hon sen fick en lektion i hur man rattar en bandsåg på ett säkert sätt.
Jag sa att hon skulle tacka högre krafter att hon ens hade fingret kvar samt att hon härmed hade bandsågsförbud
Vill minnas att hon sen fick en lektion i hur man rattar en bandsåg på ett säkert sätt.
Har inte någon skada att skriva om men lite av trådens syfte är ju att folk ska lära sig att undgå olyckor, så kan ju skriva lite om hur jag undgått att skadas.
#1 Vinkelslip
Är det ett verktyg man absolut inte ska underskatta så är det vinkelslipen, jag använder den alltid med sidohandtaget monterat och absolut inte utan sprängskydd.
Skulle man få ett kasst så är det så mycket lättare att hålla emot med sidohandtaget monterat.
#2 Sticksåg/Cirkelsåg/Kap&Ger
Tänk värkligen på var du har handen/tumme/fingrar innan du börjar såga.
Dra ut sladden/batteriet vid blad/klingbyte.
#3 Borrhammare/Borrmaskin/Skruvdragare
Ha alltid sidohandtaget monterat vid borrning med borrhammare.
Rekomenderar även sidohantag när man använder sin Borrmaskin/Skruvdragare med flatborr eller hålsågar.
Kan rädda en från många otäcka ryck och kast.
#4 Tryckimprigmerat, Vätskor m.m
Handskar!
#5 Handhavande
Använd aldrig en maskin till annat syfte en vad den är byggd för.
#6Verktyg i helhet.
Kvalitet! Köper man bra verktyg så minskar man risken redan där.
Förstår att man blir lite lockad när man ser en vinkelslip för 79kr eller en cirkelsåg för 199, men många av domma billighets maskinerna är rent livsfarliga och borde inte få finnas på marknaden.
Ska väl tillägga att jag inte jobbar som snickare så jag håller ju inte på med verktyg 8 timmar varje dag som sälvklart ökar risken för skada.
Men nått pular man ju alltid med.
Skyddsglasögon! Det måste jag säga, kan rädda era ögon en dag.
Va rädda om er och tänk efter före.
#1 Vinkelslip
Är det ett verktyg man absolut inte ska underskatta så är det vinkelslipen, jag använder den alltid med sidohandtaget monterat och absolut inte utan sprängskydd.
Skulle man få ett kasst så är det så mycket lättare att hålla emot med sidohandtaget monterat.
#2 Sticksåg/Cirkelsåg/Kap&Ger
Tänk värkligen på var du har handen/tumme/fingrar innan du börjar såga.
Dra ut sladden/batteriet vid blad/klingbyte.
#3 Borrhammare/Borrmaskin/Skruvdragare
Ha alltid sidohandtaget monterat vid borrning med borrhammare.
Rekomenderar även sidohantag när man använder sin Borrmaskin/Skruvdragare med flatborr eller hålsågar.
Kan rädda en från många otäcka ryck och kast.
#4 Tryckimprigmerat, Vätskor m.m
Handskar!
#5 Handhavande
Använd aldrig en maskin till annat syfte en vad den är byggd för.
#6Verktyg i helhet.
Kvalitet! Köper man bra verktyg så minskar man risken redan där.
Förstår att man blir lite lockad när man ser en vinkelslip för 79kr eller en cirkelsåg för 199, men många av domma billighets maskinerna är rent livsfarliga och borde inte få finnas på marknaden.
Ska väl tillägga att jag inte jobbar som snickare så jag håller ju inte på med verktyg 8 timmar varje dag som sälvklart ökar risken för skada.
Men nått pular man ju alltid med.
Skyddsglasögon! Det måste jag säga, kan rädda era ögon en dag.
Va rädda om er och tänk efter före.
Redigerat:
*****Varning: Jag har valt "snälla" bilder men om du vet med dig att du är känslig för blod så sluta läsa detta inlägg nu****
Jo jag har gjort illa mig vid ett flertal tillfällen men det här är nog det allvarligaste som skett med verktyg och inte så att säga i trafiken.
Skulle sno ihop en julbock inför jul med lite spillvirke, enkelt på snickerikombin. Eller förresten när jag gick ut i garaget hade jag nog tänkt ta fogsvansen eller möjligen sticksågen. Men snickerimaskninen stod ju där!? Kanske första varningstecknet när man ska "spontansnickra".
Jag var verkligen skitpuckad och hade inga bra anhåll till aktuellt snitt. Håller i med handen det brukar gå om jag är försiktig .
Trästycket högg givetvis och spann iväg med den kraft som 5,5h sågmotor ger. In i skrevet på undertecknad kan tilläggas rejält blå där på låret och "annat" (visste inte innan det här att man kan få blåmärken på penis men, jo )
Det lilla märket nere till höger är där jag skulle såga av hörnet. Det större överst blev gjort självt. Rejält med snurr kan man ana.
Men det räckte inte med att slå till mig i skrevet med trästycket. Handen for med på ngt sätt och studsade troligen på sidan av klingan.
Det blev akuten som konstaterade nerv och senskador men gjorde ingen operation på plats!
Den specialitet fanns inte på aktuellt sjukhus utan de sydde ihop och skickade hem mig med uppmaning att skriva in mig på SÖS akuten nästa eftermiddag??? Det kändes bra!
3,5 timmes mikrokirurgi där man lagade 3 senor 2 nerver och 1 ledband + sydde ihop tummen som var "trasig". Troligen inget benbrott (svårt se på röntgen) "bara" benflisor. Blev utskriven 23 dec.
Det blev dock ingen nubbe denna jul, ingen bra mix med tabletterna tydligen. Något om andningsförlamning etc
Men det läker på bra, här halvvägs.
Idag, börjar jobba igen om ca två veckor, lite sjukgymnastik kvar för att få bättre rörlighet.
Ärret nere vid handled är från annan skada (trafikolycka, fortfarande den farligaste aktiviteten)
Så kort och gott var försiktiga, eller investera i sådan här (SAWSTOP) riktigt häftigt.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fq3o0VGUh50
http://youtu.be/cTUOhYcw4ZY
Skulle jag göra om jag jobbade med det här men det gör jag ju inte så sådan investering blir ju inte av.
Ska göra det mesta på kap/ger såg istället.
Jo jag har gjort illa mig vid ett flertal tillfällen men det här är nog det allvarligaste som skett med verktyg och inte så att säga i trafiken.
Skulle sno ihop en julbock inför jul med lite spillvirke, enkelt på snickerikombin. Eller förresten när jag gick ut i garaget hade jag nog tänkt ta fogsvansen eller möjligen sticksågen. Men snickerimaskninen stod ju där!? Kanske första varningstecknet när man ska "spontansnickra".
Jag var verkligen skitpuckad och hade inga bra anhåll till aktuellt snitt. Håller i med handen det brukar gå om jag är försiktig .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycket högg givetvis och spann iväg med den kraft som 5,5h sågmotor ger. In i skrevet på undertecknad kan tilläggas rejält blå där på låret och "annat" (visste inte innan det här att man kan få blåmärken på penis men, jo )
Det lilla märket nere till höger är där jag skulle såga av hörnet. Det större överst blev gjort självt. Rejält med snurr kan man ana.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men det räckte inte med att slå till mig i skrevet med trästycket. Handen for med på ngt sätt och studsade troligen på sidan av klingan.
Det blev akuten som konstaterade nerv och senskador men gjorde ingen operation på plats!
Den specialitet fanns inte på aktuellt sjukhus utan de sydde ihop och skickade hem mig med uppmaning att skriva in mig på SÖS akuten nästa eftermiddag??? Det kändes bra!
Logga in
Skapa konto
3,5 timmes mikrokirurgi där man lagade 3 senor 2 nerver och 1 ledband + sydde ihop tummen som var "trasig". Troligen inget benbrott (svårt se på röntgen) "bara" benflisor. Blev utskriven 23 dec.
Logga in
Skapa konto
Det blev dock ingen nubbe denna jul, ingen bra mix med tabletterna tydligen. Något om andningsförlamning etc
Logga in
Skapa konto
Men det läker på bra, här halvvägs.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag, börjar jobba igen om ca två veckor, lite sjukgymnastik kvar för att få bättre rörlighet.
Ärret nere vid handled är från annan skada (trafikolycka, fortfarande den farligaste aktiviteten)
Logga in
Skapa konto
Så kort och gott var försiktiga, eller investera i sådan här (SAWSTOP) riktigt häftigt.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fq3o0VGUh50
http://youtu.be/cTUOhYcw4ZY
Skulle jag göra om jag jobbade med det här men det gör jag ju inte så sådan investering blir ju inte av.
Ska göra det mesta på kap/ger såg istället.
Redigerat:
Hua... du hade verkligen en ängel som vakade över dig och bara påminde dig om att det kan gå åt helvete. En helsikes tur att fingrarna är kvar.
Hoppas att du får tillbaka rörligheten i iallafall för känseln kan väl spöka i många år.
pär
Hoppas att du får tillbaka rörligheten i iallafall för känseln kan väl spöka i många år.
pär
Jag var i somras med om en riktig freak-accident där jag klarade livet med någon millimeter. Femtio år gammal kalksten ligger som plattor upp till dörren, hälften en halv kvadratmeter resten en fjärdedel. De hade satt sig lite med tiden och jag tänkte lägga om dem. Det blev svårare än planerat då jag upptäckte att man förr i tiden tydligen inte sågade bägge sidor, utan hade bruten yta på baksidan. Dessutom varierade tjockleken mycket mellan 4-10 cm. Detta betydde att de tyngsta plattorna vägde runt 100kg. För att få ner dem jämt var jag tvungen att justera sanden under flera gånger och för att ens få in fingrarna använde jag en kofot.
Vid en sådan justering av en 100kgs-platta hade jag precis bänt upp stenen med kofoten, puttat upp den på långsidan och balanserade den med vänsterhanden, samtidigt som jag gick runt stenen. Planen var att stå på knä framför och varsamt lägga ner stenen mot mig, sakta för att inte klämma av fingrar mot befintliga stenar. MEN när jag precis satt mig, lite lätt framåthukad, tappar jag taget om stenen, som ramlar bakåt. Ingen fara, om det nu inte legat en kvarglömd kofot bakom. Jag känner hur det smäller till i huvudet och jag tänker "snart svartnar det" då jag instinktivt inser att det måste varit kofoten som studsat i huvudet. Jag ser mig omkring och inser sedan att kofoten inte ramlat ner ännu! Springer ut på gräsmattan och kofoten ramlar ner en dryg meter bredvid där jag suttit. Cirka 2-3 sekunder senare. Vad som måste hänt var att stenen träffade precis på kanten av kofoten som flög upp snabbt roterande och bara touchade mig skalle i förbifarten på sin kanske 30 meter höga bana upp och ner. Jag inser att jag närsomhelst kan svimma därute i regnet (!) och går in till min sambo, med blod forsande ner över mig. I slutändan blev det bara köttsår utan skallskada ...
Lärdom : jobba inte ensam med tunga saker i regnet.
Vid en sådan justering av en 100kgs-platta hade jag precis bänt upp stenen med kofoten, puttat upp den på långsidan och balanserade den med vänsterhanden, samtidigt som jag gick runt stenen. Planen var att stå på knä framför och varsamt lägga ner stenen mot mig, sakta för att inte klämma av fingrar mot befintliga stenar. MEN när jag precis satt mig, lite lätt framåthukad, tappar jag taget om stenen, som ramlar bakåt. Ingen fara, om det nu inte legat en kvarglömd kofot bakom. Jag känner hur det smäller till i huvudet och jag tänker "snart svartnar det" då jag instinktivt inser att det måste varit kofoten som studsat i huvudet. Jag ser mig omkring och inser sedan att kofoten inte ramlat ner ännu! Springer ut på gräsmattan och kofoten ramlar ner en dryg meter bredvid där jag suttit. Cirka 2-3 sekunder senare. Vad som måste hänt var att stenen träffade precis på kanten av kofoten som flög upp snabbt roterande och bara touchade mig skalle i förbifarten på sin kanske 30 meter höga bana upp och ner. Jag inser att jag närsomhelst kan svimma därute i regnet (!) och går in till min sambo, med blod forsande ner över mig. I slutändan blev det bara köttsår utan skallskada ...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Ajajaj!elpaco skrev:Jag var i somras med om en riktig freak-accident där jag klarade livet med någon millimeter. Femtio år gammal kalksten ligger som plattor upp till dörren, hälften en halv kvadratmeter resten en fjärdedel. De hade satt sig lite med tiden och jag tänkte lägga om dem. Det blev svårare än planerat då jag upptäckte att man förr i tiden tydligen inte sågade bägge sidor, utan hade bruten yta på baksidan. Dessutom varierade tjockleken mycket mellan 4-10 cm. Detta betydde att de tyngsta plattorna vägde runt 100kg. För att få ner dem jämt var jag tvungen att justera sanden under flera gånger och för att ens få in fingrarna använde jag en kofot.
bläääääckelpaco skrev:Jag var i somras med om en riktig freak-accident där jag klarade livet med någon millimeter. Femtio år gammal kalksten ligger som plattor upp till dörren, hälften en halv kvadratmeter resten en fjärdedel. De hade satt sig lite med tiden och jag tänkte lägga om dem. Det blev svårare än planerat då jag upptäckte att man förr i tiden tydligen inte sågade bägge sidor, utan hade bruten yta på baksidan. Dessutom varierade tjockleken mycket mellan 4-10 cm. Detta betydde att de tyngsta plattorna vägde runt 100kg. För att få ner dem jämt var jag tvungen att justera sanden under flera gånger och för att ens få in fingrarna använde jag en kofot.
[bild]
Otrevligt som tusan, skönt att du har fingrarna kvar åtminstone. Antar att du aldrig får för dig att köra utan anhåll igen.Powermange skrev:Skulle sno ihop en julbock inför jul med lite spillvirke, enkelt på snickerikombin. Eller förresten när jag gick ut i garaget hade jag nog tänkt ta fogsvansen eller möjligen sticksågen. Men snickerimaskninen stod ju där!? Kanske första varningstecknet när man ska "spontansnickra".
[bild]
[bild]
[bild][bild]
För övrigt är din klyvkniv för låg i förhållande till klingan enligt min mening. Typ klyvknivens översta del 2mm lägre än klingans högsta del är lagom, då verkar den fullt ut oavsett vilken höjd du har på klingan.