Fairlane Fairlane skrev:
Så om jag kör ihjäl dig och eller någon du känner för så är det ok så länge jag straffas hårt?

Finns det ingen poäng alls i att folk inte straffas hårt för sina misstag?

Obs de flesta människor gör misstag, vilket är något helt annat än kriminella aktiviteter.
Misstag och slarv skall bestraffas med rejält sanslösa straff och böter..

Om tex domstol kommer fram till att någon är skyldig till något sorts trafikbrott skall det kännas så jävla mycket att de avskräcker den som begick handlingen och alla andra att det händer igen!!

Så är det INTE nu i detta jävla mellanmjölksland där det alltid hittas någon sorts förmildrande orsak då INGEN får kränkas och hängas ut som skyldig!

• Wow
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
"Bara acceptera att vi bor i ett I-land och där skyddar man sin befolkning mot "onödiga dödsolyckor"

Snacka om att omyndighetsförklara befolkningen, och låta medborgaren mer och mer bli som en zombie utan en fungerande hjärna.......

Det vore bra mycket bättre att gå till botten med det verkliga problemet dvs den utbredda slappheten hos dagens föräldrar som inte vill/kan/orka uppfostra sin avkomma!

Exakt, men det kan ju kränka någon och känna sig mindre värd/misslyckad och detta går inte för sig i Absurdistan inte.

Fairlane
D DuckDuck skrev:
Misstag och slarv skall bestraffas med rejält sanslösa straff och böter..

Om tex domstol kommer fram till att någon är skyldig till något sorts trafikbrott skall det kännas så jävla mycket att de avskräcker den som begick handlingen och alla andra att det händer igen!!

Så är det INTE nu i detta jävla mellanmjölksland där det alltid hittas någon sorts förmildrande orsak då INGEN får kränkas och hängas ut som skyldig!
Du svarade inte tydligt på frågan, men av ditt svar går att utläsa att om jag köra ihjäl dig eller någon du bryr dig om så är det ok, så länge jag straffas hårt. Kanske för jag också i olyckan och då är allt frid och fröjd och i kan njuta över att ingen sätter begränsningar i hastigheten.

D DuckDuck skrev:
Exakt, men det kan ju kränka någon och känna sig mindre värd/misslyckad och detta går inte för sig i Absurdistan inte.
Det har pratats om på forumet om problemet med att personer har flera konton. Men har verkar det snarare som att flera personer delar på ett enda konto och svarar på sina egna inlägg.

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Drunkning kan komma plötsligt.
Jag minns ett tillfälle på Alcudia för sisådär femton år sedan då yngsta dottern kunde stå med stöd i hotellpoolen. Jag stod i vattnet en meter från henne och släppte blicken ett kort ögonblick för att säga något till det sällskap som vi småsnackade lite med. Jag såg ögonen åka upp på den jag pratade med och när jag tittade tillbaka låg dottern i vattnet med huvudet under vattnet.
Jag sträcker ut armen och lyfter upp henne och efter att hon spottat och fräst lite så var allt bra.

Men tänk om jag suttit i stolen med tyggen åt henne?
Eller om jag varit så där lite småfull (jag dricker inte alkohol)?

Nej, jag har inte dåligt samvete eller tycker jag gjorde något fel. Saker händer och man får ta med sig kunskapen om just hur snabbt något kan hända.

Hittade förresten ett gammalt inlägg från annat socialt meda som jag skrev för 10 år sedan...

Skärmdump av ett socialt medieinlägg som diskuterar barnsäkerhet förr jämfört med idag.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
F
D DuckDuck skrev:
Nog för att jag håller med - men bara delvis. Tycker nog att dina åsikter låter minst sagt extrema. Kan det vara så att du är ute för att häckla eller bara skapa uppståndelse?

• Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Kan det vara så att du är ute för att häckla eller bara skapa uppståndelse?
Anar att argumentationstekniken liknar Ebbas när hon vill ha 100 skadade islamister. :D

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Anar att argumentationstekniken liknar Ebbas när hon vill ha 100 skadade islamister. :D
Jättebra jämförelse.(y)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Johakim Josefsson skrev:
Tycker dessa regler är rätt sjuka, jämför med många svenska städer som har åar, floder och älvar som går rätt igenom eller t.o.m. sjöar och hav. Stockholm tex. Finns tusentals ställen att trilla ner i djupt mörkt vatten. Helt utan skydd. Men hemma på min egen tomt så skall den lilla vattenpölen vara fullständigt igenbommad
Det är ju alltid så att när man kan urskilja den lilla människan, som i det här fallet är fastighetsägaren DÅ är lagen entydig och hård. Men när byråkrater och eller politiker skulle kunna anses ansvariga …. DÅ finns det INGET ansvar att avkräva… Se dig omkring…. har någon tagit ansvar för något ont som pågår i detta land sedan decennier tillbaka…? Dessa teflonfigurer…

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nog för att jag håller med - men bara delvis. Tycker nog att dina åsikter låter minst sagt extrema. Kan det vara så att du är ute för att häckla eller bara skapa uppståndelse?
Noop, bara så jävla trött på allt daltande hit och dit...

Dags att börja ta i med hårdhandskarna och bestraffa handling och konsekvens med så sanslöst kännbara straff/böter att alla tänker sig för 10ggr innan de gör något som kan få hemska konsekvens, som till exempel skita i en STOPP skyllt, dra ett rödljus eller köra drogpåverkad!

Eller som förälder, vara ouppmärksam och heller kolla i din jävla telefon istället för att ha total uppsikt och engagemang på sin avkomma!

D DuckDuck skrev:

Dags att börja ta i med hårdhandskarna och bestraffa handling och konsekvens med så sanslöst kännbara straff/böter att alla tänker sig för 10ggr innan de gör något som kan få hemska konsekvens, som till exempel skita i en STOPP skyllt, dra ett rödljus eller köra drogpåverkad!

Eller som förälder, vara ouppmärksam och heller kolla i din jävla telefon istället för att ha total uppsikt och engagemang på sin avkomma!
Tycker det verkar dumt att dra alla stoppskyltar (rättstavat och inte blandat gemener och versaler och inget mellanslag, 3 fel i ett ord) över en kam då det finns många felskyltade trafikplatser, böter räcker.
Rödljus, samma här, det finns rödljus man är tvungen att köra mot, chansar man är det böter, missar man borde det vara högre böter givet situationen.
Kaffe är en drog, och det finns doktorsavhandlingar som visar på att trafikmiljön påverkar mer än droger, undersökningen/trafikplaneringen/avhandlingen har gjorts i Holland, Europadrogernas Mekka.
Så en mer nyanserad bild av hur du tänker och vad du vill säga är en bra ide om vi ska ta dig på allvar, men om jag läser mellan raderna ger jag dig flera rätt.
Så, snälla, tagga ner och svär mindre, det blir trevligare att läsa.
Lycka till.
/W

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D DuckDuck skrev:

Höga straff som avskräckning brukar inte fungera, vilket borde vara allmänt känt. En förälder som förlorar ett barn i en drunkningsolycka har fått ett straff för.livet, något som gör böter helt meningslösa. Den föräldern kommer inte göra om samma misstag igen med ett annat barn och det är inte bötesbeloppet som är skälet.

I övrigt tycker jag logiken inte hänger ihop. Staten ska bestämma var vi måste stanna och när samtidigt som staten inte ska bry sig om vilken hastighet vi kör i...
Fri fart önskades för att människor kan tänka själva, men samma människor kan inte tänka själva var det är lämpligt att stanna?

Du skrev om ett tidigare jobb, där.su sett hur föräldrar lämnade på förskola klockan 6 och hämtade 18 för att kunna förverkliga sig själva. Jag hoppas verkligen att du inte var anställd på en förskola med din inställning till andra människor.

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Rödljus, samma här, det finns rödljus man är tvungen att köra mot
Kan du ge exempel på en situation där man är tvungen att köra mot ett rödljus?

• Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
Enstaka situationer finns det nog. T ex om ljussignalen har hakat upp sig och en polis vinkar fram dig. Eller om du behöver passera signalen för att släppa fram ett utryckningsfordon och liknande.
Men att det generellt finns rödljus man är tvungen att köra mot är jag väldigt skeptisk till?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enstaka situationer finns det nog. T ex om ljussignalen har hakat upp sig och en polis vinkar fram dig. Eller om du behöver passera signalen för att släppa fram ett utryckningsfordon och liknande.
Men @Workingclasshero var inne på situationer där upptäckt skulle leda till böter och det antar jag man slipper om man exempelvis följer en polismans anvisningar.
useless useless skrev:
Men att det generellt finns rödljus man är tvungen att köra mot är jag väldigt skeptisk till?
Jag med.

• Gilla
DuckDuck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.