15 023 läst · 152 svar
15k läst
152 svar
Poolöverdrag - reglerna om säkerhet vid poolen
Jag tycker inte alls man kan jämföra att undvika att köra på någon i trafiken med att behöva agera badvakt åt andras barn. Vill jag läsa en bok eller ta en tupplur på stranden anser jag mig ha full rätt till det. Vi får nog enas om att vi tycker olika i denna fråga.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Nej det är inte alls samma sak. När du framför ett fordon, så framför du något som är farligt, och har därmed 100% ansvar över framförandet av DITT fordon (och därför har ÄVEN ansvar att låsa fordonet och förvara bilnyckeln vettigt så att din bil inte stjäls och används för att köra över någon annans barn). Precis som att du har 100% ansvar över DIN farliga pool (och därför har skyldighet att ha poolskydd, och ev pool-larm när pool-skyddet är öppet och poolen används, ha uppsikt över din pool inkl andras barn som vistas i DIN pool m.m.).Fulkemisten skrev:
Om du däremot är passagerare i en bil, antingen en taxibil eller någon annans bil, så har du INGET ansvar att hålla uppsikt så föraren inte missar något. Föraren har 100% ansvar, du 0% ansvar. Det är fritt fram för dig att pilla på mobilen som passagerare, kör föraren på ett barn så är det inte ditt fel, även om det HADE kunnat hindras genom att du inte satt på mobilen utan höll ögonen på vägen så att det är 4 ögon istället för 2.
Den som äger ett farligt föremål, har 100% ansvar att se till att ens farliga föremål inte utgör fara för andra.
Oavsett om det är en bil, en robotgräsklippare, en pool, ett elskåp, eller varför inte en motorsåg som råkar ligga framme på tomten.
Så biljämförelsen går att göra med en pool, inte med en allmän badstrand som är allmän plats.
Att vistas på en särskild plats ger inte något uppsiktansvar i mina ögon.
Däremot att inneha ett föremål, eller använda ett föremål, ger ansvar i mina ögon över föremålet.
När du går till fots i trafiken på allmän plats har du INGET ansvar att ha uppsikt över andras barn eller hur andra beter sig. Samma gäller en badstrand som också är allmän plats. Du har INGET ansvar, varken moraliskt eller lagligt, att ha uppsikt över ANDRAS barn, däremot DINA EGNA barn.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Nya bolånereglerna - när får man omvärdera?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Våtrumsskivor Fibo Trespo - godkända eller inte? Vilka är egentligen branschreglerna?
Badrum -
Platschefens roll - De juridiska förhållningsreglerna
Juridik -
2:a julireglerna - balkong
Utbyggnad och tillbyggnad -
Friggebod, lite lurigt med reglerna - behöver vägledning...
Bygglov