wildeside wildeside skrev:
Vi kanske behöver byta regering, skriva om lite lagar o rekommendationer som myndigheterna ska följa och leva upp till.
Min kompis mamma 89 år gammal han ligga och dö i sin lägenhet medans kommunen funderade på om hon skulle bli beviljad plats på boende. Utredningstid 3-4 månader sen får man en kö plats. Lilla hjärtat blev tvungen att flytta hem till sina biologiska knarkande o kriminella föräldrar.
Någon jag känner väl placerades på sis hem i 8 månader, slängdes sen ut på gatan utan pengar, jobb och bostad. Hur tror ni det går för honom.
Finns mycket att rätta till i dagens samhälle.
Tråkigt minst sagt. Men att ett regeringsbyte skulle förändra något sånt till det bättre? Knappast. Eventuellt skulle några vinstmarginaler krypa uppåt.

• Seriefigur "Vilgot" diskuterar undanröjning av vänsterinriktning och konkurs, sedan skålar på strand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nymölla och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns åtminstone ett alternativ till och de är väl att göra som de gör med trafiken i Thailand, alltså att låta de dumma ta livet av både sig själv och andra i stor omfattning. Påstår inte att jag anser det vara ett bra alternativ men ett alternativ är det uppenbarligen.
Du har rätt. Det fjärde alternativet du nämner är rätt vanligt när det handlar om trafik i stora delar av Asien och Mellanöstern. Jag har sett lite för mycket av det för att se det som ett bra alternativ hos oss.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Tråkigt minst sagt. Men att ett regeringsbyte skulle förändra något sånt till det bättre? Knappast. Eventuellt skulle några vinstmarginaler krypa uppåt.
Tja man kan nog bara konstatera att man lever nog i ett ganska sketet samhälle, även fast inte Sverige är i närheten av att vara värst........

D DuckDuck skrev:
Jag kan upplysa dig om att jag normalt bor utomlands! Och de ungarna jag ser dagligen är verkligen INTE
söndercurlade utan blir verkligen uppfostrade av sina mor/farföräldrar/föräldrar och prioriterade då de är föräldrarnas framtid!
Om vi ska tävla i att ha sett "utlandet", tror jag att du ska akta dig för k*kmätning. Jag räknar snabbt i huvudet och får det till att jag har jobbat i åtminstone tolv länder och rest i ett antal till. I teamet närmast mig just nu i jobbet (som inte är i Sverige) ingår människor i fem olika länder. Ju mer jag ser och lär mig om och av andra folk och kulturer, desto mer ödmjuk och mindre tvärsäker känner jag mig. Det brukar gälla för de flesta som reser och rör sig mellan länder och folk.

Fast av det jag sett så finns det två undantag - Engelsmän och Svenskar bosatta på solkusten och Thailandssvenskar. De två grupperna verkar på något mystiskt sett bara bli mer och mer inskränkta var de än befinner sig.

Just du verkar tyvärr dessutom vara helt faktaresistent, som lyckas tolka diagrammet som visats i tråden till att dagens föräldrar är mindre uppmärksamma på vad deras barn gör för att det finns mobiltelefoner. Att du "valt bort" barn och bosatt dig på andra sidan jorden gör det dessutom helt irrelevant att diskutera vare sig föräldraskap eller svenska regler med dig.

Hoppas att du har det bra i värmen och att du inte är lika upprörd i det analoga livet. Jag släpper dig här då ingen av oss "vinner" på att vi fortsätter.

• Gilla
Nymölla och 9 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja har tyvärr inget svar för dina vänner utan att bli bannad av alla härifrån.

vill gärna säga mitt men d går inte här utan å bli bannad för ingenting

Haft vänner som varit här å deras småttingar har dragit mot poolen men mina kids stoppat dom innan å förklarat att vi badar inte utan vuxna å leker inte runt poolen.

Om ja/vi varit hårda eller inte mot barnen vet ja inte men ja har koll på mina kids å d vet dom oxå.

hoppa gärna på mej om ni vill om ja e för hård men rättvis mot dom små men min värld där ute e hårdare.

på denna tomt så badar man inte utan vuxet sällskap
Svar till de som inte hade poolskydd eller svar till 6-åringens föräldrar?

Bara det att det var dina "kids" och inte du eller någon förälder som sa till barnen säger väl allt om den verkliga säkerheten....

/Krille

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Visst är det då sanslöst märkligt att vi som växte upp på 70talet ens överlevde... Inga bälten bak i bilen, ingen cykelhjälm, ens knappt några övergångsställen och så vidare och så vidare..

Hur förklarar du detta?

Kan det bero på följande kanske, det fanns INGA mobiltelefoner, INGA sociala medier, INGA yoga klasser och mycket sällan som vuxna prioriterade bort sina barn för att göra karriär!

Slutsatsen är faktisk ganska enkel, dagens föräldrar prioriterar uppenbart INTE sin avkomma på samma sätt som föräldrarna på 60 och 70 talet för idag skall föräldrarna så kallat förverkliga sig själva som de sanna egoister de är!
Nu får du ge dig, du har noll koll och provocerar bara, dessutom fel. Håll dig till ämnet "POOL" och kom med säkerställ statistiskt underlag baserat på folkmängd, soltimmar, antal simskolor, antal pooler, badstränder och antal badvakter och kvantifiera därefter den ökade säkerheten med poolöverdrag för att bevisa din tes.

Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Alla som varit med om ett barn som går bort vet också att priset för att kunna förebygga det alltid hade varit värt det.
Jag har full förståelse för att man som drabbad förälder känner så. Dock kan inte ett samhälle resonera på det sättet när det skapar regler för konsekvenserna av att till varje pris rädda liv är helt enkelt inte acceptabla.

Biltrafik är ett exempel. Här accepterar vi att folk dödas i trafiken eftersom vi tydligen anser att de samhällsekonomiska kostnaderna skulle bli oacceptabelt höga om man helt förbjöd biltrafik.

På samma sätt bör varje säkerhetshöjande insats värderas och enbart lönsamma insatser genomföras. Om poolskydd är en sådan vet jag som sagt inte.

A Argastesnickaren skrev:
Att sen diskutera hur du ska fostra barn utan egen erfarenhet blir mindre bra.
Är detta en specialregel just för ämnet barnuppfostran? Det normala här är väl annars att alla är välkomna att diskutera oavsett erfarenhet och kunskapsnivå. De är väl till och med nästan ett av forumets huvudsyfte, att de som saknar erfarenheter och kunskap om ett ämne i diskussion med mera kunniga får hjälp och stöd?

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har full förståelse för att man som drabbad förälder känner så. Dock kan inte ett samhälle resonera på det sättet när det skapar regler för konsekvenserna av att till varje pris rädda liv är helt enkelt inte acceptabla.

Biltrafik är ett exempel. Här accepterar vi att folk dödas i trafiken eftersom vi tydligen anser att de samhällsekonomiska kostnaderna skulle bli oacceptabelt höga om man helt förbjöd biltrafik.

På samma sätt bör varje säkerhetshöjande insats värderas och enbart lönsamma insatser genomföras. Om poolskydd är en sådan vet jag som sagt inte.

Är detta en specialregel just för ämnet barnuppfostran? Det normala här är väl annars att alla är välkomna att diskutera oavsett erfarenhet och kunskapsnivå. De är väl till och med nästan ett av forumets huvudsyfte, att de som saknar erfarenheter och kunskap om ett ämne i diskussion med mera kunniga får hjälp och stöd?

Samhället går mer och mer åt ren och skär kollektiv bestraffning!

Är någon/några helt enkelt för korkade av någon anledning, i detta fall bristfälliga föräldrar som INTE prioriterar uppfostring av sin avkomma utan hellre vill sitta med näsan i sina mobiler, göra karriär, gå på yoga eller dricka latte med sina väninnor. Ja då skall tyvärr ribban sättas efter den sämsta individens förmåga..

Detta händer gång på gång på gång på gång... Ett lysande exempel på detta är ju detta med staket/polskydd!

Ett annat fantastiskt exempel på detta är när Fri Fart togs bort på de fåtal vägar som hade det, jo för att ett fåtal dumhuvuden INTE kunde behärska sig och köra efter sin förmåga!

Och detta med kollektiva bestraffningar bara ökar och och ökar och listan kan göras oändligt lång, då ribban ALLTID skall sättas efter den "sämsta individens förmåga" Så jävla tragiskt!

• Haha
  • Wow
Johan.Andersson.81 och 3 till
  • Laddar…
Det är därför det går utför och dumheten regerar, "survival of the fittest" "natural selection" har helt satts ur spel.;)

• Gilla
DuckDuck och 2 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Samhället går mer och mer åt ren och skär kollektiv bestraffning!

Är någon/några helt enkelt för korkade av någon anledning, i detta fall bristfälliga föräldrar som INTE prioriterar uppfostring av sin avkomma utan hellre vill sitta med näsan i sina mobiler, göra karriär, gå på yoga eller dricka latte med sina väninnor. Ja då skall tyvärr ribban sättas efter den sämsta individens förmåga..

Detta händer gång på gång på gång på gång... Ett lysande exempel på detta är ju detta med staket/polskydd!

Ett annat fantastiskt exempel på detta är när Fri Fart togs bort på de fåtal vägar som hade det, jo för att ett fåtal dumhuvuden INTE kunde behärska sig och köra efter sin förmåga!

Och detta med kollektiva bestraffningar bara ökar och och ökar och listan kan göras oändligt lång, då ribban ALLTID skall sättas efter den "sämsta individens förmåga" Så jävla tragiskt!
Du har aldrig funderat så långt att reglerna finns för att skydda oskyldiga från att drabbas av de som kör alldeles för snabbt eller inte har full koll på sina barn?

/Krille

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du har aldrig funderat så långt att reglerna finns för att skydda oskyldiga från att drabbas av de som kör alldeles för snabbt eller inte har full koll på sina barn?

/Krille
Ok, då är det väl lika bra att förbjuda ALLT som går snabbare än 30km/h och gjuta igen ALLA tänkbara vattendrag/vattenansamling som någon skulle kunna tänkas drunka i och låta svepa in ALLA i bubbelplast så Ingen skadas/dör i onödan...

D DuckDuck skrev:
Ok, då är det väl lika bra att förbjuda ALLT som går snabbare än 30km/h och gjuta igen ALLA tänkbara vattendrag/vattenansamling som någon skulle kunna tänkas drunka i och låta svepa in ALLA i bubbelplast så Ingen skadas/dör i onödan...
Precis - antingen sätter vi 30 km/h som max hastighet överallt eller också helt fri hastighet överallt. De som blir ihjälkörda får helt enkelt skylla sig själva....

/Krille

• Haha
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Precis - antingen sätter vi 30 km/h som max hastighet överallt eller också helt fri hastighet överallt. De som blir ihjälkörda får helt enkelt skylla sig själva....

/Krille
Det är snabbaste sättet att avla fram ett folk med tur!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D DuckDuck skrev:
Jag tycker fri fart låter som en bra idé. Jag gissar att du är felfri så du kommer nog kunna köra precis så fort du vill vid varje tillfälle utan att orsaka en olycka. Problemet är ju att det finns sådana som jag också. Jag klarar att framföra bilen rätt säkert i de hastigheter som gäller, men med fri fart så skulle jag köra alldeles för fort konstant, då jag inte kan bedöma sådant. Det spelar ju ingen roll, kör jag ihjäl mig så är det ju mitt problem, men tänk om jag råkar köra på dig eller någon du bryr dig om, gör det något, eller är det smällar man får ta?

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Det normala är väl att man ställer frågor om man saknar kunskap och erfarenhet, inte berättar "hur saker och ting ligger till".

• Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.