richardtenggren
Kör alla så varmt? :)
Jag skulle ju vara nöjd med kring 20 :D

Upplevs kallare i pool tycker jag. Kanske är för att på stranden badar man bara när det är riktigt fint väder o varmt i luften men hemma i poolen är vattnet varmt men kanske inte alltid så supervarmt i luften

28 grader ska jag upp i, nu är det beskedliga 16.
Skärmdump av pooltemperaturmätare som visar nuvarande temp 16°C, önskad måltemp 28°C och vädret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren richardtenggren skrev:
Kör alla så varmt? :)
Jag skulle ju vara nöjd med kring 20 :D
Ja.

Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja.
Förra sommaren kom det upp i 34 grader innan vi plockade bort gavlarna på pooltaket. DET är för varmt:p

Pooltak gör att pumpen i princip bara går på vår och höst, övrig tid gör solen resten.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förra sommaren kom det upp i 34 grader innan vi plockade bort gavlarna på pooltaket. DET är för varmt:p

Pooltak gör att pumpen i princip bara går på vår och höst, övrig tid gör solen resten.
Ja och det är tur att VP inte går hela tiden för jag är nu tillbaka på Januari/februari-nivå på elförbrukning.

I år är nog första året sedan vi skaffade pool som jag överväger energibesparande åtgärder (kanske 29 istället för 31 grader, köra vattenpumpen kortare tid eller långsammare).

Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja och det är tur att VP inte går hela tiden för jag är nu tillbaka på Januari/februari-nivå på elförbrukning.

I år är nog första året sedan vi skaffade pool som jag överväger energibesparande åtgärder (kanske 29 istället för 31 grader, köra vattenpumpen kortare tid eller långsammare).
Precis, elpriser idag gör att man sneglar på de sakerna. Vet att det finns energisnåla pumpar, tyvärr kostar de en rejäl slant. Så den kostnaden ska räknas in vid bytet.

Vi i får se hur illa det blir framöver. Den gamla poolen från 1970 som jag bytte ut hade en elpatron på 10kW. Vågar inte tänka på vad det skulle kosta att värma poolen med den. Förr i tiden var det inga problem.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vet att det finns energisnåla pumpar, tyvärr kostar de en rejäl slant.
Jag råkar ha en NFO Sinus på hyllan som är perfekt för att styra farten på min 3fas P01a, tror jag måste få igång den iår...

Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Kollar på robot, nån som kan ge feedback på dessa eller ge andra tips?
[länk]
[länk]

Jag kollade runt en hel del när jag skulle köpa förra sommaren. Det jag märkte var att det är rätt mycket billigare på amazon i tyskland. kolla t.ex E20 som du länkade här: https://www.amazon.de/-/en/Dolphin-E20-Pool-Robot-Brush/dp/B072J7694S/ref=sr_1_13?crid=142AQNV3M3QKI&keywords=poolroboter&qid=1652634292&sprefix=poolrobot%2Caps%2C95&sr=8-13

Jag kollade på väldigt många olika modeller och bestämde mig för denna: https://www.poolklubben.se/product/dolphin-supreme-m4

Är extremt nöjd faktiskt, sladden trasslar inte, filtrena är lätta att rengöra osv. Har ju ingenting att jämföra med när det kommer till poolrobotar då detta är min första. Men jag är väldigt nöjd med denna.

Lycka till!

Ja, bra pris på Kjell. (y) Lite klent lagersaldo dock…..

Redigerat:
AZ_S Ariaz skrev:
Jag kollade runt en hel del när jag skulle köpa förra sommaren. Det jag märkte var att det är rätt mycket billigare på amazon i tyskland. kolla t.ex E20 som du länkade här: [länk]
Amazon har den för 9 999:- på svenska sidan såg jag. Maytronics Dolphin E20 robottrycktvätt med spårband i orange och svart, listad för 9 999 kr på en webbshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju samma som Kjell har för 8990, så varför då gynna ett företag som amazon

Fast Kjell har ju inga att sälja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.