Gräv bort jorden under plattan och fyll på med välpackat grus, så blir det säkert bra. Med jord under kommer det att sätta sig och ge efter.FredrikR skrev:Vad tror församlingen om denna lösning för trappen? Borde bli som DrAlban skulle sagt, stabilt!? Det är alltså skruvat från båda sidor med 8x130mm.
[bild]
Hur stort utrymme bör jag tänka mig för pool-tekniken (filter, pump, ventiler mm) min tanke är bygga en hylla under trallen där detta kommer placeras. Och då höjden mellan mark och trall inte räcker till riktigt blir det nån "bänk" ovanför.
Hörru! Den där typen av inlägg... påminner mig om verkligheten..Albinp3 skrev:
Jag har inte gett upp hoppet om bad än.. men det ser illa ut.
Drömmen vore att få däcket klart och koppla in värmepumpen.
Jag antar att du har limmat den snedställda biten där, annars gör den i stort sett ingen nytta allsFredrikR skrev:Vad tror församlingen om denna lösning för trappen? Borde bli som DrAlban skulle sagt, stabilt!? Det är alltså skruvat från båda sidor med 8x130mm.
[bild]
Hur stort utrymme bör jag tänka mig för pool-tekniken (filter, pump, ventiler mm) min tanke är bygga en hylla under trallen där detta kommer placeras. Och då höjden mellan mark och trall inte räcker till riktigt blir det nån "bänk" ovanför.
Tomten lutar åt alla håll, så det var bara att börja dagen med att plocka upp de 5 sista plattorna och gräva djupare, trappstegsreglarna fick helt enkelt inte plats...
Till sist var alla trappsteg klara.
Hann skruva klart trallen ut mot trappen innan det blev kväll och mörkt.
Och nej, den sneda regelbiten är inte limmad, den är skruvad med 6st 8x130, 3 från var sida, så nån funktion bör den fylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sist var alla trappsteg klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann skruva klart trallen ut mot trappen innan det blev kväll och mörkt.
Och nej, den sneda regelbiten är inte limmad, den är skruvad med 6st 8x130, 3 från var sida, så nån funktion bör den fylla.
Jag är ledsen, men jag vidhåller att den är näst intill verkningslös. Med så få skruvar kommer den bara att vrida runt mot ett mer vertikalt läge vid belastning. Det finns ingenting som hindrar rotationen (utom lite friktion, men även det blir ytterst lite med så får skruv), och därmed gör den i stort sett ingen nytta.FredrikR skrev:
Edit: Eller, jaha, du har gjort så, ok, då gör den lite nytta Men limma, så blir det rejält stabilt
Det sitter alltså 2 genomgående skruv genom varje 'trappstegsdel'.thomasx skrev:Jag är ledsen, men jag vidhåller att den är näst intill verkningslös. Med så få skruvar kommer den bara att vrida runt mot ett mer vertikalt läge vid belastning. Det finns ingenting som hindrar rotationen (utom lite friktion, men även det blir ytterst lite med så får skruv), och därmed gör den i stort sett ingen nytta.
Edit: Eller, jaha, du har gjort så, ok, då gör den lite nytta Men limma, så blir det rejält stabilt
Sen ska det dit stöd mot stenplattorna.
Trappen kommer kläs på alla ledder, vilket stabiliserar i sidled, gissar jag.
Men ställer man sig på ett 'steg' nu så gungar det fint åt alla håll
Få se om jag känner mig stark och släpper på skruvarna och häller emellan lite lim..
FredrikR skrev:Det sitter alltså 2 genomgående skruv genom varje 'trappstegsdel'.
Sen ska det dit stöd mot stenplattorna.
Trappen kommer kläs på alla ledder, vilket stabiliserar i sidled, gissar jag.
Men ställer man sig på ett 'steg' nu så gungar det fint åt alla håll
Få se om jag känner mig stark och släpper på skruvarna och häller emellan lite lim..
Faktum är, att du skulle antagligen få bättre stabilitet om du satte bitarna rakt nedåt. Att sätta dem snett försämrar bara dess styrka. Men om du limmar, då blir det något helt annat Men du kan ju prova lägga dit sten och stöd också, det kommer säkert att räcka mer än väl med det.
Blir det vingligt i sidled kan du ju sätta några kryss, så stabiliserar det upp.