15 018 läst · 78 svar
15k läst
78 svar
Politiker utpressar ägaren av den svartbyggda borgen
08 = Stockholm för majoriteten av Sveriges befolkningHenningelvis skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
Jag är inte jättekunnig, men tänker att det nog finns situationer där det krävs politikerbeslut. Allt är inte så reglerat att besluten kan eller bör fattas av tjänstemän.P Peter787 skrev:
Men ja: risken för alternativa agendor är stor. Vi hade här i Uppsala under många år en kvinna från M i byggnadsnämnden som även hade intressen i ett lokalt byggföretag. Klart olämpligt om du frågar mig.
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Enligt kommunens hemsida så kommer det polisanmälas.
https://www.ekero.se/nyheter/nyhete...tar-avstand-fran-enskilda-politikers-agerande
https://www.ekero.se/nyheter/nyhete...tar-avstand-fran-enskilda-politikers-agerande
De aktuella personerna har av partiet uppmanats att lämna sina uppdrag.
Sedan får vi se om det kommer upp ett ärende om uteslutning i partistyrelsen.
Som förtroendevald så kan man inte sparkas av partiet, utan antingem välja att avgå eller riskera att bli utesluten och fortsätta som politisk vilde.
Hoppas att vi i denna tråd snart får se en länk om uteslutning.
Sedan får vi se om det kommer upp ett ärende om uteslutning i partistyrelsen.
Som förtroendevald så kan man inte sparkas av partiet, utan antingem välja att avgå eller riskera att bli utesluten och fortsätta som politisk vilde.
Hoppas att vi i denna tråd snart får se en länk om uteslutning.
Vi får inte tolerera ett sånt beteende. Det viktigaste är att utreda byråkratin. Ärendet har behandlats och godkänts genom hierarkiskt ordning. Anmälan om svartbygge mottagits av kommunen och byggnadsnämnden därefter har dokumentationen vidarebefordrats till ansvariga. Kontroll har skett beslut har fattats. Politiker har undersökt, och markerad specifika fall. Det är tydligen inte i individnivå, utan det är flera grupper inklusive aktörer som är involverad i härvan. Tystnads kultur?Samverkan eller medverkan? Ett fall eller flertal?Karlia skrev:
Redigerat:
Kanske har missat något här, men har det varit några konstigheter i hanteringen av ärendet som sådant?Julian Jay skrev:
Problemet är väl vad dessa två individer nu, efter att beslutet sedan länge vunnit laga kraft, hittat på för egen räkning?
Eftersom de varit med att fatta beslutet och sedan troligtvis handlat ungefär som de anklagats för så är hela processen förgiftad. Jag kan då inte lita på att processen innan gått rätt till och det kostar inte samhället några större resurser att ta om hela processen.C cpalm skrev:
När det allmänna gör fel mot den enskilda är det viktigt att vi direkt säger stopp. Här har det allmännas beslutsfattare genom sitt eget agerande misstänkliggjort alla beslut.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 605 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 605 inlägg
Jag tror egentligen detta inlägg rör gäller en annan diskussion om samhällsutvecklingen. Men inte är det oberoende traditionella medier som kommer att skydda oss från korruption i kommunalpolitken. OK, möjligen i de största städernas kommuner där stora kommersiella medier eller public servicebolagens olika grenar har resurser att sätta lampan på något. Men inte i den typiska kommunen. Där finns inte resurser för någon som helst löpande bevakning från traditionella medier. Att SVT dyker upp med ett TV-team utanför kommunalhuset var tionde år och ska göra en t ex hårdvinklad skandalstory eller ett feel-good-inslag om något lokalt initiativ är inte särskilt centralt för demokratin på det kommunala planet.Mikael_L skrev:Exakt. Och i nästa andetag måste man ju då inse hur viktiga oberoende media är, och riktig journalistik.
Detta just för att vi alla 9 miljoner Svenska medborgare inte kan hålla på var och en att granska makten och politikerna.
Och detta leder mig till nästa slutsats, att SVT är väldigt väldigt viktigt.
Ty alla tidningar blöder i dagens internetsamhälle. Tidningar läggs ner eller så blir de en del av Bonnier/Schibsted. Det är verkligen inte sunt att all nyhetsrapportering kommer från ett enda stort bolag (som dessutom inte har krav på sig att vara neutralt eller partipolitiskt obundet) eller så får man sin info ifrån en massa märkliga siter på internet som har en enda sak gemensamt, de går mycket tydligt någons intressen.
Så vill vi inte återgå till att köpa massor med morgon och dagstidningar, så är det bra att det dras på skatten så vi får någon någorlunda neutral nyhetsrapportering.
Man kan ju också misstänka varför en del partier verkligen vill ha bort SVT, det är tydligen något som är besvärligt för dom.
Och vad gäller att betala skatt för SVT.
För min del skulle de gärna få stänga ner TV3 och TV4, ty där betalar jag 3ggr så mycket som det jag betalar i skatt för SVT, med skillnaden att jag erlägger pengarna i samband med att jag köper mat och varor.
Ty nog kommer de 15 miljarderna som TV3 och de andra kanalerna i Nordic Entertainment Group AB kostar från mig och dig i slutänden. Samma med 6-7 miljarder kr som det kostar TV4 att hålla igång sin verksamhet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 605 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 605 inlägg
Det knepiga är att det finns ingen tillsyn av kommunens beslutsapparat att tala om. Mekanismen som lagen ger är att väljarna justerar genom att rösta igen. Och det kommunala självstyret är starkt,redarn skrev:Eftersom de varit med att fatta beslutet och sedan troligtvis handlat ungefär som de anklagats för så är hela processen förgiftad. Jag kan då inte lita på att processen innan gått rätt till och det kostar inte samhället några större resurser att ta om hela processen.
När det allmänna gör fel mot den enskilda är det viktigt att vi direkt säger stopp. Här har det allmännas beslutsfattare genom sitt eget agerande misstänkliggjort alla beslut.
Ja det är alltså min åsikt omClaes Sörmland skrev:
• hur kommunen borde agera,
• hur väljarna bör vilja att kommunen agerar, samt
• att principen som sådan borde bli införd som lag så att den enskilde som utsatts för brott av en beslutsfattare som i närtid fattat beslut om den enskilde borde ha laglig rätt att få alla sådana beslut upphävda för eventuell omprövning.
De har inte varit med och fattat beslutet (om rivning) om jag förstått det rätt. Det var före deras tid.redarn skrev:
Dessutom, finns det någon anledning att ifrågasätta om det var rätt beslut?