Fairlane
Intressant. Det verkar som att man plockat bort namnen från partiets hemsida, men man skriver inget alls om det inträffade.

Karlia
S Staffan-N skrev:
Demokrati. Väldigt viktigt att veta vad man röstar på. Har man en samhällsbärande roll så skall man granskas.
Som sagt, jag tror inte att partistyrelsen har understött deras handlingar. Att de blev uteslutna om inte annat tyder på det.

Korrupta politiker finns i alla partier. Därför ger det inte mig personligen något att veta vilket/vilka partier de kommit från. Jag ogillar starkt beteendet men kommer inte börja hata partierna de kom från.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Även om jag givetvis tror att vissa politiker är mindre rutinerade än andra. Det är spännande med insideinformation från kommunstyrelsen där jag har en kontakt. Jag blir sällan förvånad men vissa saker får mig ändå att häpna.

Karlia Karlia skrev:
Men tänker ändå att det är individer som har gjort fel även om de är politiskt tillsatta. Är säker på att det inte är partistyrelsen som har uppmuntrat dem.
Fast det är i sammanhanget besvärande att det är två företrädare för partiet som agerat tillsammans och i samförstånd. Nummer ett och två på listan dessutom.

Det är inte för inte som banker (och andra) har tvåpersonsregeln som skall (iaf försöka) minska risken för korruption och brott.

Det kan fortfarande vara ett fall av "otur" med tillsättningen, men eftersom det är två företrädare, så kan man börja ifrågasätta hur partiet sköts, iaf på lokal nivå.

En gång är som bekant ingen gång. Men två gånger. Det är en gong-gong.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Självklart hoppas jag på att någon form av bakgrundskontroll görs av tillsatta politiker. Uppenbarligen missas det totalt ibland. Någon form av kontroll på hur individuella politiker sköter sig finns rimligtvis, här har de slunkit igenom.

A
Kanske inte är så lätt alltid att hitta "vettigt" folk beroende på parti och inriktning...:)

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kanske inte är så lätt alltid att hitta "vettigt" folk beroende på parti och inriktning...:)
Det är verkligen alarmerande utveckling .Vi bör tillsammans vidta nödvändig åtgärder, för prevention. Om inget aktion sker nu, framtida individer liksom vår barn kommer att drabbas hårt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
Julian Jay Julian Jay skrev:
Det är verkligen alarmerande utveckling .Vi bör tillsammans vidta nödvändig åtgärder, för prevention. Om inget aktion sker nu, framtida individer liksom vår barn kommer att drabbas hårt.
Men hur gör vi det tillsammans?
Det står sällan folk i kö för att bli kommunpolitiker och många som blir det hoppar av.

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Som sagt, jag tror inte att partistyrelsen har understött deras handlingar. Att de blev uteslutna om inte annat tyder på det.

Korrupta politiker finns i alla partier. Därför ger det inte mig personligen något att veta vilket/vilka partier de kommit från. Jag ogillar starkt beteendet men kommer inte börja hata partierna de kom från.
Det här blev ju faktiskt en lite intressant filosofisk övning :D Ska man som medborgare lita på att partierna sköter tillsynen av sina representanter själva, eller är även detta något som bör vara öppet för insyn?

Jag tycker att det är viktigt att vi kan granska hur partiet sköter affärer som denna. Lägger de korten på bordet offentligt och säger "hej alla, vi har uteslutit två rötägg, de representerar verkligen inte partiets ideal" så höjer det förtroendet. Försöker de sopa affären under mattan och trolla bort de besvärliga representanterna i tysthet så sänker det förtroendet.
Men det kanske är bra att inte media publicerar namn och tillhörighet direkt. Då får partiet iaf ett tidsfönster där de kan göra rätt för sig. Ser man på när skickliga politiker hanterar skandaler så är de jääävligt snabba med att ta initiativet och berätta vad som skett.

Karlia
Vi har ju ett ordentligt öppet samhälle jämfört med många. Vi har press som granskar. Problemet för dig och mig om vi ska granska är att vi behöver vara ordentligt engagerade för att klara det. Att i ett sådant här fall där fel har gjorts gör det ingen skillnad om vi säger "de där jäkla Sverigedemokraterna, det är så tyypiskt.."

Det bästa vore ju om politiker var oförvitliga människor.. Tyvärr är de som du och jag - människor med fel och brister. Kanske lite mer maktsugna.

C
Karlia Karlia skrev:
Självklart hoppas jag på att någon form av bakgrundskontroll görs av tillsatta politiker.
De som tillsätter politikerna är ju väljarna så det är ju "vi" som i slutänden måste ansvara för den bakgrundskontrollen. Tyvärr vet man ju sällan särskilt mycket om vilka filurer som står på valsedlarna. I synnerhet inom kommunalpolitiken. Här spelar ju media en viktig roll.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
De som tillsätter politikerna är ju väljarna så det är ju "vi" som i slutänden måste ansvara för den bakgrundskontrollen. Tyvärr vet man ju sällan särskilt mycket om vilka filurer som står på valsedlarna. I synnerhet inom kommunalpolitiken. Här spelar ju media en viktig roll.
Så om vi alla enas om att inte rösta så tror du att vi slipper dem?

De broschyrer man får innan val med en bild ett yrke och i bästa fall två meningar om varje kandidat är ett rent hån, man har bättre information när man väljer nytt dasspapper än när det gäller folk som skall spendera halva ens inkomst.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Karlia
C cpalm skrev:
Som enskild individ kan jag inte lägga ner den tid det krävs för att hitta info om dem alla. Det förhindrar mig inte från att rösta utan jag väljer att tro att det är vettiga individer som respekterar vår demokrati. Tills motsatsen bevisas.

C
mnils skrev:
Så om vi alla enas om att inte rösta så tror du att vi slipper dem?
Nej, vad är det för logik?

Hur kandidaterna presenteras i partiets egen broschyr kan man väl diskutera, men å andra sidan, vad skall man förvänta sig från en sådan källa? Att kandidaterna beskrivs som oärliga lurendrejare?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Exakt. Och i nästa andetag måste man ju då inse hur viktiga oberoende media är, och riktig journalistik.
Detta just för att vi alla 9 miljoner Svenska medborgare inte kan hålla på var och en att granska makten och politikerna.

Och detta leder mig till nästa slutsats, att SVT är väldigt väldigt viktigt.
Ty alla tidningar blöder i dagens internetsamhälle. Tidningar läggs ner eller så blir de en del av Bonnier/Schibsted. Det är verkligen inte sunt att all nyhetsrapportering kommer från ett enda stort bolag (som dessutom inte har krav på sig att vara neutralt eller partipolitiskt obundet) eller så får man sin info ifrån en massa märkliga siter på internet som har en enda sak gemensamt, de går mycket tydligt någons intressen.

Så vill vi inte återgå till att köpa massor med morgon och dagstidningar, så är det bra att det dras på skatten så vi får någon någorlunda neutral nyhetsrapportering.

Man kan ju också misstänka varför en del partier verkligen vill ha bort SVT, det är tydligen något som är besvärligt för dom.

Och vad gäller att betala skatt för SVT.
För min del skulle de gärna få stänga ner TV3 och TV4, ty där betalar jag 3ggr så mycket som det jag betalar i skatt för SVT, med skillnaden att jag erlägger pengarna i samband med att jag köper mat och varor.
Ty nog kommer de 15 miljarderna som TV3 och de andra kanalerna i Nordic Entertainment Group AB kostar från mig och dig i slutänden. Samma med 6-7 miljarder kr som det kostar TV4 att hålla igång sin verksamhet.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Rasputitsa och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.