L Lolight skrev:
...
Högerns teori är riktiga jobb och att låta människor få använda sina talanger och gör det de kan göra bäst. Starta små företag osv.
Det är alltid viktigt, då det är grunden för både en bra ekonomi, att man själv kan se vad som bäst behövs. Samt möjlighet att bygga där det behövs, eller starta företag. När staten och kommunen tänker åt dig, blir det ofta inte bra.
Påminner mig om våra kommunisters, förlåt vänsterpartiets, huvudfråga i dagens politik: Inga vinster i välfärden!!!

Så privata initiativ och utveckling skall förbjudas, och endast den centralt bestämda statliga, landstings och kommunalt fastställda arbetsordning skall tillåtas.

Det lägger om något en kall våt hand på vår samhällsutveckling.

Sedan varför leverantörer av byggande, läkemedel, mat- och beklädnadsutrustning mm, mm, som behövs för "välfärden" inte berörs är märkligt.
Nej, det är just företag som driver skolor, förskolor, vårdcentraler och sjukhus som skall begränsas i sitt vinstuttag.
Det är bara så fånigt enögt!

• Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, det är just företag som driver skolor, förskolor, vårdcentraler och sjukhus som skall begränsas i sitt vinstuttag.
Fast någonstans måste man dra gränsen. Vi har vinstdrivande företag som levererar utrustning till polisen, ska vi privatisera polisen också?

O
L Lolight skrev:
Problemet blir att vissa saker ska inte myndigheter, lagar och regler styra över. En myndighet och dess lagar, kan mycket fort bli en förtryckare av grupper som inte syns eller hörs. Sedan får de ett eget liv och de börjar hitta en massa "problem" som myndigheten tycker att det bara måste jobbas med.
Ronald Reagan, sa att en myndighet är så nära evigt liv man kan komma, här i världen.
Ända myndighet jag kan komma på som förtrycker måste vara polisen. De förtrycker folk genom att låsa in dessa. Att de flesta är skyldiga till brott är en annan sak.:)
Vilka myndigheter tänkte du på?

Glöm inte kustbevakningen!
Alla vet att de finns men ingen vet vad de är bra för.

L
O Odjuret skrev:
Ända myndighet jag kan komma på som förtrycker måste vara polisen. De förtrycker folk genom att låsa in dessa. Att de flesta är skyldiga till brott är en annan sak.:)
Vilka myndigheter tänkte du på?
Skatteverket :)

S scim skrev:
ska vi privatisera polisen också?
Tja, varför inte?
Vi har ju redan en hel del ordningsvakter, som är delägare i våldsmonopolet, och gör mycket av polisens arbete.

Tja, varför inte?
Vi har ju redan en hel del ordningsvakter, som är delägare i våldsmonopolet, och gör mycket av polisens arbete.
När du säger mycket, så antar jag att du menar väldigt lite? Men hursomhelst, du är alltså ok med en vinstdrivande poliskår, men samtidigt lite mer tveksam till vinstdrivande elbolag:

För något år sedan jämförde jag mina elnätskostnader med näraliggande Vattenfall, Fortum och Eon
Vissa av storbolagens nät låg 40% högre i avgift än vårt lilla, ej vinstdrivande företag.
Så det är de privata storbolagens pengahunger som är problemet.

Jämför med debatten om privatskolor och dito -vårdcentraler!
Intressant!

S scim skrev:
Fast redan där har ju man ju gjort ett avsteg från ideologin, och samma friskrivning kan man ju göra åt vänster.

Fast jag tycker det mest är högermänniskor som @AndersMalmgren som stör sig på sånt :crysmile:
Oftast högerfolk som har råd bo i områden värda att skydda med detaljplan. Vem bryr sig om hyresrätten byggår 1940?

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oftast högerfolk som har råd bo i områden värda att skydda med detaljplan. Vem bryr sig om hyresrätten byggår 1940?
Oj, vad du var nedvärderande då. Varför ska inte de som bor i hyresrätter få ha en trevlig miljö?

BirgitS BirgitS skrev:
Oj, vad du var nedvärderande då. Varför ska inte de som bor i hyresrätter få ha en trevlig miljö?
Jo, de får de, men enligt scim bryr sig inte hyresrättfolk (vänsterfolk) om detaljplaner

BirgitS
Jo, de får de, men enligt scim bryr sig inte hyresrättfolk (vänsterfolk) om detaljplaner
Detaljplaner är väl mycket mer än färg på huset.

Här lägger vi ord i munnen. Är du så här nedlåtande irl också?

BirgitS BirgitS skrev:
Detaljplaner är väl mycket mer än färg på huset.
jo men nu var det ju det som triggade honom att tagga mig i inlägget ovan

S scim skrev:
Här lägger vi ord i munnen. Är du så här nedlåtande irl också?
Vad för reaktion ville du uppnå med taggandet?

Vad för reaktion ville du uppnå med taggandet?
Jag tyckte det var roligt att Finndjävel tyckte det var vänster att störa sig på andras hus med din vurm för detaljplaner i friskt minne. Hade faktiskt villor och inte hyresrätter i åtanke.

Hade kanske väntat mig ett ”Haha” som svar, men du tog ju uppenbarligen chansen att sprida lite klasshat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.