4 819 läst · 59 svar
5k läst
59 svar
Politik: skalan höger - vänster
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Påminner mig om våra kommunisters, förlåt vänsterpartiets, huvudfråga i dagens politik: Inga vinster i välfärden!!!L Lolight skrev:...
Högerns teori är riktiga jobb och att låta människor få använda sina talanger och gör det de kan göra bäst. Starta små företag osv.
Det är alltid viktigt, då det är grunden för både en bra ekonomi, att man själv kan se vad som bäst behövs. Samt möjlighet att bygga där det behövs, eller starta företag. När staten och kommunen tänker åt dig, blir det ofta inte bra.
Så privata initiativ och utveckling skall förbjudas, och endast den centralt bestämda statliga, landstings och kommunalt fastställda arbetsordning skall tillåtas.
Det lägger om något en kall våt hand på vår samhällsutveckling.
Sedan varför leverantörer av byggande, läkemedel, mat- och beklädnadsutrustning mm, mm, som behövs för "välfärden" inte berörs är märkligt.
Nej, det är just företag som driver skolor, förskolor, vårdcentraler och sjukhus som skall begränsas i sitt vinstuttag.
Det är bara så fånigt enögt!
Ända myndighet jag kan komma på som förtrycker måste vara polisen. De förtrycker folk genom att låsa in dessa. Att de flesta är skyldiga till brott är en annan sak.L Lolight skrev:Problemet blir att vissa saker ska inte myndigheter, lagar och regler styra över. En myndighet och dess lagar, kan mycket fort bli en förtryckare av grupper som inte syns eller hörs. Sedan får de ett eget liv och de börjar hitta en massa "problem" som myndigheten tycker att det bara måste jobbas med.
Ronald Reagan, sa att en myndighet är så nära evigt liv man kan komma, här i världen.
Vilka myndigheter tänkte du på?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
När du säger mycket, så antar jag att du menar väldigt lite? Men hursomhelst, du är alltså ok med en vinstdrivande poliskår, men samtidigt lite mer tveksam till vinstdrivande elbolag:KnockOnWood skrev:
Intressant!KnockOnWood skrev:För något år sedan jämförde jag mina elnätskostnader med näraliggande Vattenfall, Fortum och Eon
Vissa av storbolagens nät låg 40% högre i avgift än vårt lilla, ej vinstdrivande företag.
Så det är de privata storbolagens pengahunger som är problemet.
Jämför med debatten om privatskolor och dito -vårdcentraler!
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Oftast högerfolk som har råd bo i områden värda att skydda med detaljplan. Vem bryr sig om hyresrätten byggår 1940?S scim skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 700 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Jag tyckte det var roligt att Finndjävel tyckte det var vänster att störa sig på andras hus med din vurm för detaljplaner i friskt minne. Hade faktiskt villor och inte hyresrätter i åtanke.AndersMalmgren skrev:
Hade kanske väntat mig ett ”Haha” som svar, men du tog ju uppenbarligen chansen att sprida lite klasshat.