D
Ah plåtshims e ju en variant också...ska se om det går att få tag i plåt som inte röstar till en rimlig peng...

vilket av mina förslag syftede du på?
 
D Derbyboy skrev:
Mer än gärna!

Jag kommer köra justerbara stolpskor för reglarna.

[bild]

Påverkar det hur jag bör lägga skarvarna? Den där plattan som reglarna vilar på i stolpskon är ju inte optimal men jag tror inte jag får till det utan att kunna justera höjden efter gjutningen.

Vad tror ni om att köra varannan.

1) Bosses rad - generalskarv i mitten

2) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

3) Bosses rad - generalskarv i mitten

4) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

5) Bosses rad - generalskarv i mitten

6) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

7) Bosses rad - generalskarv i mitten
 
D
Så gör jag!

Tänkte limma ihop reglarna och dra en 6x80 skruv uppe, förskjuta 20 cm och dra en nere från andra sidan, förskjuta 20 cm och byta sida och göra så över hela längderna.

låter det ok?
 
D
Jag har börjat gräva de 27 hålen för plint, fy fan!

Ska hämta plåtshimsen imorgon, det blev 5 mm tjocka shims.

tyvärr har jag insett att det kommer bli svårt att göra en generalskarv (bosses förslag) med de stolpskor jag inhandlat. Jag kommer inte kunna skruva fast stolpskon o reglarna eftersom skruven/bulten hamnar för nära skarven eftersom stolpskon bara är 6 cm bred. Dvs varje regel som möts får bara 3 cm.

Det absolut enklaste vore att skarva utanför reglarna. Bosse skrev ovan att det var mindre bra med momentfria skarvar men kan det trots allt vara ok givet mina förutsättningar.

Dubbla 195 skruvlimmade bärlinor med plintavstånd 170 cm.
 
Det kommer absolut bli bra oavsett :D(y)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ang plintavstånd.....

Såhär i efterhand när jag grävt 40 plinthål i stenig och lerig jord kan jag konstatera att det aldrig är särskilt bra att räkna ut ett maxavstånd, markera och sedan börja gräva.

Jag är väldigt glad att jag gick ner från min ursprungliga tanke på ett plintavstånd kring 2,5 meter till 1,7 meter.

Det är svårt att hålla avståndet när man gräver, vips så dyker det upp en gigantisk stenn och man måste flytt hålet en bit. Hade jag markerat maxmåttet enlig den här tråden (2-2,1 meter) hade jag idag haft mina ursprungliga 2,5 meter mellan plintarna och det avståndet rekommenderade i princip ingen.

Värt att tänka på när man (jag) hela tiden stirrar på maxmåttet mellan plintar.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
D
Nu har jag kommit till nästa fundering....


Behöver jag kortlingar mellan mina bärlinor?

När använder man kortlingar vid altanbyggande?
 
Kortlingar i golvbjälklag är såvitt jag vet för att öka lastspridande förmåga med hjälp av tvärförstyvning. Om du lägger ut två plankor på backen på högkant en meter från varandra och spikar en planka på tvären liggande ovanpå och hoppar på den så kommer dom två plankorna mot backen att vilja vika sig. Sätter du då en kortling mellan dom så låser du dom två "golvbrädorna" genom att dom fördelar lasten mellan sig.

Nu har du redan bärlinor som gör det jobbet åt dig så att så länge golvreglarna är fästa ordentligt i bärlinorna så behövs inga kortlingar.

Här har du en del teori bakom det:

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/styvhet--bjalklag/

Med en tabell som är intressant som tar upp nedböjning/egenfrekvens och om det upplevs som störande eller inte.
Dom "normala" tabellerna över "längsta avstånd mellan plintar" tar inte hänsyn till dessa parametrar och detta är en anledning till att man vill rekommendera lite grövre och lite tätare är vad max-tabellerna säger.

/Göran

P.S Och nej, du behöver inga kortlingar mellan bärlinorna. Du har redan byggt en "box" med golvreglar och bärlinor som två sidor var i boxen. Innan man har spikat/skruvat dit golvreglarna så är bärlinorna i sig ganska vingliga - i all fall om man har två meter stolpar under. Men med golvreglarna på plats så är det hur stabilt som helst.
 
Redigerat:
D
Tusen tack Göran,

börjar med bärlinorna imorgon

Grundarbeten för byggnation med bärlinor uppsatta nära en byggarbetsplats med sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tusen tack Göran,

börjar med bärlinorna imorgon

[bild]
Det var en riktigt trevlig tomt du har. Det kommer bli kanon med en ordentlig uteplats där.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack!

när man skruvlimmar ihop reglar lägger jag årsringarna mot varandra?

behöver svar asap
 
När vi gjorde det så satt vi bara dit dom utan någon speciell riktning. PU lim och 6x90 skruv. Skulle dom glappa lite upptill eller nertill så är det inte hela världen - reglarna bär ändå.

/Göran
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Sharky58 Sharky58 skrev:
När vi gjorde det så satt vi bara dit dom utan någon speciell riktning. PU lim och 6x90 skruv. Skulle dom glappa lite upptill eller nertill så är det inte hela världen - reglarna bär ändå.

/Göran
Verkligen uppskattat med input......avgörande för mig


Hur satte du skruven göra?

typ hur många per meter på varje sida?
 
  • Grundläggning av altandäck med träbalkar och justerbara stolpskor på grusunderlag, vid kustmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Uppskattningsvis 30cm mellan skruvarna, växelvis uppe - nere ( så 60 mellan två "nere"). Tätare vid omlottskarven.

Och ja, det går åt mycket skruv till ett sånt här bygge
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Att det går åt mycket skruv är bara förnamnet. För att inte tala om lim, tror det gick åt nästan 2 flaskor till 3 bärlinor.

Jag har nu gjort bärlinorna. Som golvregel är planen att använda 170x45 över minst två fack med förskjutna skarvar.

Två av facken (avstånd mellan bärlinor) blev 210 cm. Det är det yttersta facket och det näst yttersta facket.

golvreglarna kör jag cc60 och 34x120 trall.

Bör/ska jag över dessa fack skruvlimma två stycken 170-reglar?

övriga fack är mellan 160-185 cm breda.

Anledningen till att det blev lite längre avstånd är att jag i framtiden eventuellt vill fälla ner ett spanad och då behöver jag lite bredare mellan bärlinorna för att det ska få plats.

Nybyggda bärlinor för golvregel monterade på grundpålar på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.