Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Då har du i alla fall med dig dynamiken, något som verkligen är en bristvara hos vanliga byggkonstruktörer.Sharky58 skrev:Ingen fara Det blir lite baklänges för mig ibland eftersom detta är ett helt nytt område för mig.
Jag är dessutom (lite) besvärlig av mig eftersom min konstruktionsbakgrund är saker till kärnkraftverk, vindkraftverk och attackhelikoptrar och dylikt och då vill man inte att saker skall trilla ner i onödan.
/Göran
Här är den kompletta, ligger uppe på Scribd. K18, 22mm (använd alltid >=28mm) trall, cc60. Snölast 250kg/m².Sharky58 skrev:För mig som gammal tjurig konstruktör så är det inte bara sladdrigheten i sig som spelar roll utan även om man uppfyller krav som snölast etc. Visst kan man låta bli att ta hänsyn till det men om man skall rekommendera något så vill i alla fall jag förklara "ifs and buts". Bygger man sedan en altan på backen så spelar det inte så stor roll men om man bygger den på plint och stolpar så kanske man vill/ska ha bättre koll på hur saker hänger ihop.
Och jag får lite utslag av tabeller som inte berättar hur dom har kommit till och vilka randvillkor som gäller ( C14? C24? C30?, cc 300?, cc 600?...)..
/Göran
Enligt denna kan TS vid 2m spännvidd på spikreglarna ha 45x145mm och 2,05m mellan plintarna med 45x195mm som bärlina.
Stämmer det med din uppfattning Göran? Vore intressant att se en ingenjörs ögon på denna vid altanbygge mycket vanliga tabell
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strålande. Nu ser man hur tabellerna är hopkomna.
Det jag saknar är en förklaring om det är räknat mot "brottgräns" eller "komfortgräns".
Dessutom så spelar storlek på upplag roll för hur saker håller och kan dimensioneras så
något som tex " allt räknat så att det skall räcka med 90mm upplag" skulle vara bra om det hade funnits.
Jag är dock lite kluven eftersom jag är medveten om att det finns en gräns där det blir rent akademiskt för 95% av alla som skall bygga samtidigt som det exakta sammanhanget faktiskt spelar roll för dom sista 5%.
Anledningen till just att denna tråd triggade mig var att TS skulle bygga en altan "ute i terrängen" och inte på ett platt snällt underlag. (om jag tolkar hans bild rätt).
Den är dessutom måhända så pass stor (och kanske hög??) att det behövs diagonalsträvor under bärlinorna för att staga upp bygget.
/Göran
Det jag saknar är en förklaring om det är räknat mot "brottgräns" eller "komfortgräns".
Dessutom så spelar storlek på upplag roll för hur saker håller och kan dimensioneras så
något som tex " allt räknat så att det skall räcka med 90mm upplag" skulle vara bra om det hade funnits.
Jag är dock lite kluven eftersom jag är medveten om att det finns en gräns där det blir rent akademiskt för 95% av alla som skall bygga samtidigt som det exakta sammanhanget faktiskt spelar roll för dom sista 5%.
Anledningen till just att denna tråd triggade mig var att TS skulle bygga en altan "ute i terrängen" och inte på ett platt snällt underlag. (om jag tolkar hans bild rätt).
Den är dessutom måhända så pass stor (och kanske hög??) att det behövs diagonalsträvor under bärlinorna för att staga upp bygget.
/Göran
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
2 m avstånd mellan bärlinorna och 2,05 m avstånd mellan plintarna leder till en tvärkraft på ca 10kN över stöden. Det är OK för 45x195 om det är under tak (klimatklass 2) men inte om det är under himlavalvet (klimatklass 3). Sedan hänger det naturligtvis på hur länge man tänkt sig att konstruktionen ska hålla...
Ah, ok, går man upp till dubbla ex 45x195 eller 170 då eller hur påverkar klimatklassen dimensioneringen?J justusandersson skrev:2 m avstånd mellan bärlinorna och 2,05 m avstånd mellan plintarna leder till en tvärkraft på ca 10kN över stöden. Det är OK för 45x195 om det är under tak (klimatklass 2) men inte om det är under himlavalvet (klimatklass 3). Sedan hänger det naturligtvis på hur länge man tänkt sig att konstruktionen ska hålla...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det enklaste är att man dubblar. När det gäller motståndet mot tvärkrafter är det tvärsnittsarean som räknas. Trä utomhus har avsevärt sämre egenskaper.
Så dubblade jag
I mitt fall 1600mm mellan varje plint . Varje regel i bärlinan går åtminstone över tre plintar och skarvarna kan därmed spridas så att jag får skarvarna omlottlagda.
Med dubbla bärlinor har man dessutom bra med upplag för att skarva golvreglarna.
/Göran
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt fall 1600mm mellan varje plint . Varje regel i bärlinan går åtminstone över tre plintar och skarvarna kan därmed spridas så att jag får skarvarna omlottlagda.
Med dubbla bärlinor har man dessutom bra med upplag för att skarva golvreglarna.
/Göran
Det bara snurrar i huvudet av all information.
Jag har alltså 7 rader med plintar och 2 meter mellan raderna. Vad är max mellan plintarna i respektive rad.
Jag kör på dubbla 45x195 i raderna. Golv/spelreglar blir 45x170 och ligger alltså på en spännvidd med 2 meter.
Jag har alltså 7 rader med plintar och 2 meter mellan raderna. Vad är max mellan plintarna i respektive rad.
Jag kör på dubbla 45x195 i raderna. Golv/spelreglar blir 45x170 och ligger alltså på en spännvidd med 2 meter.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Skojar med dig Schysst utsikt förresten
Sorry jag missade det. Dödstrött! Känner mig lite uppgiven när det kommer till altanbygget. Har byggt 2 av 4 sidor runt huset och jag upplever inte att däcket jag byggt är stumt. Nu ska jag ge mig in på tredje sida 3 av 4 och buden på plintavstånd varierar......
Fick Tidigt i tråden info att 3 meters plintavstånd skulle funka för ett stumt däck. Har tidigare följt de tabeller som florerar på detta forum men det blev mindre bra. Jag kanske har orimliga krav på hur stumt ett trädäck ska vara.
Fick Tidigt i tråden info att 3 meters plintavstånd skulle funka för ett stumt däck. Har tidigare följt de tabeller som florerar på detta forum men det blev mindre bra. Jag kanske har orimliga krav på hur stumt ett trädäck ska vara.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag förstår det. Jag tycker absolut du ska gå på svenskt trä, där är det tydligt vilka förutsättningar som gäller för resultaten. Mellan tummen och pekfingret bör ett lämpligt plintavstånd vara runt ~2,1/2,2m för 2x45x195 c24. Detta förutsätter dock att golvbalkarna är kontinuerliga över minst 2 fack.
Snurrar det till det ännu mer nu?
Snurrar det till det ännu mer nu?
Jag tror inte på den där tabellen. Den är fjärran från siffrorna man kan räkna med på Svensk Trä. Den ifrågasätts även av medlemmar som besitter kunskap när det kommer till konstruktionsberäkningar.H huggan skrev: