65 863 läst · 999 svar
66k läst
999 svar
Plejd, varför så populärt?
Jag har förstått att detta är den stora Plejd-tråden...
Vi skall bygga nytt och vår elektriker verkligen älskar Plejd. Inte ens när jag sade att jag helst vill ha en vanlig dimmer i vardagsrummet ville han inte att vi skulle sätta in detta. Det var mycket mer prisvärt med att sätta Plejd istället för en vanlig dimmer. Eftersom vår elektriker fullkomligt älskade detta system så drog jag öronen åt mig.
Själv har jag ingen koll på Plejd och är egentligen bara ute efter att kunna reglera ljuset snabbt och smidigt, jag vill inte ha en app eller en massa konstiga klick-kombinationer på lampknappen för att få till ett bra ljus i vardagsrummet. Eller är det lätt att enkelt dimmra i flera steg med plejd när du väl står i vardagsrummet och har handen på kontakten?
Det som kändes mest dumt var att jag inte kunde få till en enkel strömbrytare för ytterbelysningen med Plejd. Elektrikern vägrar i princip att installera en av och på kontakt, då det tydligen skulle göra att plejdpucken "tappar minnet" och alla ens inställningar för ytterbelysningen nollades om man använde strömbrytaren, förstod jag det som. Har jag förstått det rätt angående ytterbelysningen?
Jag tycker det känns jäkligt konstigt att ha en ytterbelysning på huset som inte går att tända via en strömbrytare på insidan. Samtidigt förstår jag om det är najs att kunna programmera in när på dygnet ytterbelysningen skall tändas. När jag tog skymningsrelä skakade han bara på huvudet och sade att det är dyrare och plejd gör det bättre.
Nu har vi gått med på att låta elektrikern installera Plejd i stora delar av huset, men det finns fortfarande rum för att ångra sig. Är Plejd så bra?
Vi skall bygga nytt och vår elektriker verkligen älskar Plejd. Inte ens när jag sade att jag helst vill ha en vanlig dimmer i vardagsrummet ville han inte att vi skulle sätta in detta. Det var mycket mer prisvärt med att sätta Plejd istället för en vanlig dimmer. Eftersom vår elektriker fullkomligt älskade detta system så drog jag öronen åt mig.
Själv har jag ingen koll på Plejd och är egentligen bara ute efter att kunna reglera ljuset snabbt och smidigt, jag vill inte ha en app eller en massa konstiga klick-kombinationer på lampknappen för att få till ett bra ljus i vardagsrummet. Eller är det lätt att enkelt dimmra i flera steg med plejd när du väl står i vardagsrummet och har handen på kontakten?
Det som kändes mest dumt var att jag inte kunde få till en enkel strömbrytare för ytterbelysningen med Plejd. Elektrikern vägrar i princip att installera en av och på kontakt, då det tydligen skulle göra att plejdpucken "tappar minnet" och alla ens inställningar för ytterbelysningen nollades om man använde strömbrytaren, förstod jag det som. Har jag förstått det rätt angående ytterbelysningen?
Jag tycker det känns jäkligt konstigt att ha en ytterbelysning på huset som inte går att tända via en strömbrytare på insidan. Samtidigt förstår jag om det är najs att kunna programmera in när på dygnet ytterbelysningen skall tändas. När jag tog skymningsrelä skakade han bara på huvudet och sade att det är dyrare och plejd gör det bättre.
Nu har vi gått med på att låta elektrikern installera Plejd i stora delar av huset, men det finns fortfarande rum för att ångra sig. Är Plejd så bra?
Du har nog missuppfattat något. Hur uselt inlåst och inkompatibelt Plejd nu må vara så går det dock att bra att (även) styra av och på med vanliga strömbrytare utan att de "tappar minnet".P P-KAR skrev:Jag har förstått att detta är den stora Plejd-tråden...
Vadå "gått med på"? Vem jobbar för vem?P P-KAR skrev:
Jag rekommenderar att ni väljer ett system som använder ett öppet protokoll så ni i framtiden kan välja vad ni vill använda för hemautomationssystem och inte är låsta till just Plejd. Eller skippar "smarta" puckar tills dess.
Den här tomten @RoAd är med i diverse Plejdtrådar trots att han är helt ointresserad av Plejd…R RoAd skrev:Du har nog missuppfattat något. Hur uselt inlåst och inkompatibelt Plejd nu må vara så går det dock att bra att (även) styra av och på med vanliga strömbrytare utan att de "tappar minnet".
Vadå "gått med på"? Vem jobbar för vem?
Jag rekommenderar att ni väljer ett system som använder ett öppet protokoll så ni i framtiden kan välja vad ni vill använda för hemautomationssystem och inte är låsta till just Plejd. Eller skippar "smarta" puckar tills dess.
Bifogar några bilder från Plejds senaste årsredovisning (2022) som visa att Plejd är väldigt uppskattat och går fantastiskt bra. Personer som @RoAd har ett märkligt behov av att spy galla över sådant de själva inte förstår sig på…
Plejd breder sig framgångsrikt ut över Europa och har väldigt nöjda slutkunder. Det är ett lättanvänt system för vanliga människor som vill ha ett enkelt och lättanvänt system.
Redigerat:
Jag är intresserad av Plejd. Men inte positiv til dem på grund av dess uppenbara nackdelar.Nissens skrev:
Och, återigen, så är det knappast förbjudet att delta i trådar om produkter bara för att man inte gillar dem.
EDIT: Du redigerade ditt inlägg efter jag svarade och lade till, no surprise here: AKTIEKURSEN
Vad snackar du om? Var ser du någon aktiekurs?R RoAd skrev:
Enda intresset du har för Plejd är det du visade nu, att såga det heeela tiden. Du har fortfarande inte förstått att du inte tillhör målgruppen.
Samtidigt skördar Plejd stora framgångar, och du förstår fortfarande inte hur det går till…
Antingen är det du som inte begriper, eller så är det fel på verkligheten.
Berätta gärna var du ser att jag postat någon aktiekurs…
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Äntligen! Jag har faktiskt saknat den här déjà vu-debatten på sistone.
Jag vill bara poängtera att det FAKTISKT är relevant att påpeka att Plejd visserligen är bra på det det gör, men kan inte göra speciellt mycket mer än det. Som @RoAd redan påpekat så ger Plejd i dagsläget väldigt dåliga möjligheter till framtida integrering med riktiga smart hem-system. Det är en viktig detalj och bör vägas in i beslutet. Känns det okej, så kör!
Jag vill bara poängtera att det FAKTISKT är relevant att påpeka att Plejd visserligen är bra på det det gör, men kan inte göra speciellt mycket mer än det. Som @RoAd redan påpekat så ger Plejd i dagsläget väldigt dåliga möjligheter till framtida integrering med riktiga smart hem-system. Det är en viktig detalj och bör vägas in i beslutet. Känns det okej, så kör!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är mer sannolikt att ts tillhör målgruppen än att hen inte gör det. Det låter som att ts bara vill att det skall fungera och är inte intresserad av någon app. Då är Plejd perfekt.David Wallin skrev:
Vad som är ”riktigt” har väl du knappast ensamrätt att avgöra.David Wallin skrev:Äntligen! Jag har faktiskt saknat den här déjà vu-debatten på sistone.
Tekniknördar är inte representativa…
Ok, årsredovisning, potato tomato. Det brukar vara aktiekursen. Skit samma, båda är ett uruselt sätt att visa på hur bra ett tekniskt system är.Nissens skrev:
Tja, jag skriver vad jag ser.Nissens skrev:
Jo det har jag förstått från "dag 1". Jag kan ju lite om protokoll och hur bra det historiskt har fungerat att låsa in sig i stängda sådana.Nissens skrev:
Återigen är du bara oärlig och låtsas som om du glömt allt jag tidigare svarat på precis detta påstående.Nissens skrev:
Jag förstår precis varför plejd har nått framgång. De har en fot inne hos elektrikerna. Det bevisas ju inte minst av inlägget som startade diskussionen ikväll:
P P-KAR skrev:
Årsredovisning brukar aldrig någonsin visa aktiekursen…R RoAd skrev:Ok, årsredovisning, potato tomato. Det brukar vara aktiekursen. Skit samma, båda är ett uruselt sätt att visa på hur bra ett tekniskt system är.
Tja, jag skriver vad jag ser.
Jo det har jag förstått från "dag 1". Jag kan ju lite om protokoll och hur bra det historiskt har fungerat att låsa in sig i stängda sådana.
Återigen är du bara oärlig och låtsas som om du glömt allt jag tidigare svarat på precis detta påstående.
Jag förstår precis varför plejd har nått framgång. De har en fot inne hos elektrikerna. Det bevisas ju inte minst av inlägget som startade diskussionen ikväll:
Och att slutanvändarna är supernöjda har du fortfarande inte tagit till dig…
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det tror jag också. Men att bara anta det och inte berätta vilka konsekvenser det kan komma att få i en inte alldeles avlägsen framtid vore oärligt. TS har trots allt frågat hur bra Plejd är egentligen, och då tycker jag att man av ren ärlighet även bör berätta vad det inte är bra på.Nissens skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Men, du har ingen aning om hur framtiden ser ut för Plejd eller något annat företag, det är bara din lilla egna övertygelse, som hittills varit helt felaktig.David Wallin skrev:
Det är en lek med ord, och ts är definitivt ingen tekniknörd eftersom hen är ointresserad av någon app och bara är intresserad av funktion. Hen vill knappast bli någon heltidsadministratör för ett superduperatomationssystem som har koll på brevlådan, barnen, frun och kanariefågeln…David Wallin skrev: