Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 199 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 376 inlägg
Spännande tråd! Jag kör iofs inte just Plejd, har bara ett antal Deltaco smartplugs men det funkar ju helt underbart vad gäller styrning, plus att man får se konstant monitorering av elförbrukning på grejer man anslutit. Är Plejd något motsvarande så javisst, skitbra. Såg att det finns en uppsjö av andra grunkor man kan ansluta tex kameror kanske samma med Plejd.
Ska jag bygga ut dessa hemautomationssystem så är ett grundkrav att de olika systemkomponenterna ska kunna kommunicera via gemensamt protokoll. Annars begränsat värde och jag är mindre benägen att investera i prylarna. Alla leverantörer av liknande system är rökta inom kort om de inte använder öppna standards för kommunikation, en självklarhet.
Ska jag bygga ut dessa hemautomationssystem så är ett grundkrav att de olika systemkomponenterna ska kunna kommunicera via gemensamt protokoll. Annars begränsat värde och jag är mindre benägen att investera i prylarna. Alla leverantörer av liknande system är rökta inom kort om de inte använder öppna standards för kommunikation, en självklarhet.
Enligt Nissens så förekommer inte detta. Men eftersom detta är exakt samma historia som vi hört från ungeför 300000 andra motvilliga Plejd-kunder så kan vi sammanfatta det med att du ska kasta ut denna elektriker med huvudet före. Omedelbart.P P-KAR skrev:
Man kan/ska självklart diskutera för- och nackdelar och behov och önskemål, men om man som kund efter det är tydlig med vad man vill ha eller inte vill ha men elektrikern ändå vägrar så ska hen givetvis packa och dra.
Gör samhället en tjänst och bidra till att stoppa detta pyramidspel. Det finns mycket goda anledningar till att elektrikerna älskar detta system. Att köpa Plejd idag är lite som att köpa en dieselbil samtidigt som dieselbilar kommer förbjudas och mackarna slutar sälja diesel. För djupare teknisk diskussion kring detta hänvisar jag till andra forum och trådar, för i denna tråd är det mest Nissens som saboterar med sina argument som mer baseras på ideologi och tyckande snarare än kunskap och fakta.
Redigerat:
Lägga alla ägg i en korg ser jag sällan som en god idé.H Harald Blåtumme skrev:Spännande tråd! Jag kör iofs inte just Plejd, har bara ett antal Deltaco smartplugs men det funkar ju helt underbart vad gäller styrning, plus att man får se konstant monitorering av elförbrukning på grejer man anslutit. Är Plejd något motsvarande så javisst, skitbra. Såg att det finns en uppsjö av andra grunkor man kan ansluta tex kameror kanske samma med Plejd.
T.ex lampor ser jag inte nytta av att ligga i samma system som t.ex värmepumpen.. fattar faktiskt inte nyttan av att ha allt o en korg överhuvudtaget. Det har varit ett återkommande tema va gäller Plejd vs resten av skiten.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Plejd går i dagsläget att koppla ihop med Apple Homekit och Google Home. Man har annonserat att de ska komma med stöd för Matter, men när och i vilken omfattning det blir vet man inte. Det lär ju inte bli Matterstöd på själva puckarna då de redan kör plejds egna blåtandsvariant, så stödet blir då i så fall på deras gateway.H Harald Blåtumme skrev:Spännande tråd! Jag kör iofs inte just Plejd, har bara ett antal Deltaco smartplugs men det funkar ju helt underbart vad gäller styrning, plus att man får se konstant monitorering av elförbrukning på grejer man anslutit. Är Plejd något motsvarande så javisst, skitbra. Såg att det finns en uppsjö av andra grunkor man kan ansluta tex kameror kanske samma med Plejd.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 199 inlägg
Resten av skiten var lite magstarkt, det är trots allt ett väldigt kompetent system, Home Assistant.Forlowt skrev:
Ska också poängtera att det bara är styrningen som samlas i ett system, SKULLE det skita sig kan jag förstås gå in i respektive app och styra därifrån.
Men om man exempelvis tar min LLVP, en Panasonic som styrs via deras egna Comfort Cloud, så har jag större möjligheter att schemalägga via Home Assistant än via Comfort Cloud
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det blir jobbigt om man får för många korgar att släpa på. Dessutom kan det vara svårt att få rätt saker i rätt korg om inte allt ligger i samma. Tex vill man kanske ha elpriserna in i samma korg som värmepumpen. Men om man bara vill slå på och av grejer och justera en termostat ibland funkar det väl med separata system. Problemen uppstår om man vill automatisera med fler parametrar än tid, solens upp- och nedgång osv.Forlowt skrev:
Håll med om att det är rätt humoristiskt att du fortfarande postar exakt samma länk som var uppe här förra månaden, och månaden innan det, och för ett halvår sen och för ett år sen. En länk till produkter som alltså inte finnns. Fortfarande. Samtidigt som du argumentar emot när vi talar om Plejds extremt långa utvecklingstider och vad det säger om bolaget.Nissens skrev:
Det är också extremt roligt att du å ena sidan fortfarande argumenterar för att alla som vill ha hemautomation är idioter eftersom ingen vill ha sånt, samtidigt som du (om och om och om igen) postar en länk för att bevisa att Plejd minsann är en spelare inom hemautomation och kan göra så mycket mer än att tända lampor. Med produkter som endast finns i drömmarna.
Det är som en parodi som bara fortsätter att leverera.
Redigerat:
Man kan inte låta bli att skratta lite varje gång man ser Plejd-anhängarna prata om astrour som något häftigt och modernt. Lite som när pensionärer pratar om färg-tv.David Wallin skrev:
Det här är bara ett rykte, men jag har hört att det år 2023 finns rätt enkla sätt att på förhand kunna räkna ut eller ta reda på när solen går upp och ner där man befinner sig. Dvs utan att behöva köpa ett dyrt system som kräver en särskild funktion i produkterna för detta. (Eller rättare sagt två system, för i vissa tveksamma system behöver man till och med en extra pryl för att veta vad klockan är efter ett kort strömavbrott.)
Och, håll i hatten nu, men det finns andra system som till och med är ännu vassare och faktiskt tänder lampan när det är mörkt och släcker lampan när det är ljust, oberoende av solens position på himlavalvet. Är det inte helt magiskt? 19:- kronor kostade en sådan ljuskälla med inbyggd sensor på Jula härom veckan.
Avslöja inte denna hemlighet för Nissens, för jag vill inte frånta honom glädjen i ha betalat dyra pengar för Plejds produkter som kan släcka en lampa automatiskt när systemet gissar att det borde vara ljust. Precis som när mormor pratar stolt om sin tjocka färg-tv så är det bara att nicka och hålla med.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 376 inlägg
Som sagt, använder inte just Plejd för närvarande. Men en hel del av Deltaco smartplugs. Verkligem supersmidigt, har smartplugs i vår stuga, aktiverar elelement där (eller vad som helst) på distans. Kanske att Plejd gör motsvarande men man får vara klar över att det finns så enormt många alternativ idag att göra samma sak.
System typ Plejd i hemmiljö, styra brytare osv…inte särskilt intressant för vare sig mig eller oss och skulle aldrig vara något vi betalar extra för. Själva idén att ha en ”smart” brytare bakom varenda kontakt ser jag som enormt krystad.
System typ Plejd i hemmiljö, styra brytare osv…inte särskilt intressant för vare sig mig eller oss och skulle aldrig vara något vi betalar extra för. Själva idén att ha en ”smart” brytare bakom varenda kontakt ser jag som enormt krystad.
Precis som i Plejd.H Harald Blåtumme skrev:
Oh wait...
Äsch, det är väl ändå ingen som är intresserad av att mäta elförbrukning nu för tiden?
Funny fact: En Plejd-wallplug som inte kan mäta förbrukning kostar ganska exakt tre (!) gånger mer än en motsvarande produkt som kan mäta förbrukning. Och ja Nissens, den är ändå precis lika enkel att använda.
Funny fact #2: Plejds wallplug nådde marknaden cirka 10 år efter att konkurrenterna fått ut sina. Efter cirka 3 år av "nu är den snart klar".
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 376 inlägg
Min poäng var att jag förväntar mig att göra vad jag vill oavsett system, Plejd eller whatever. Köper jag in mig mer så är interoperabilitet den viktigaste parametern som ska checkas av. System som bara klarar att kommunicera med prylar i egna systemet går bort per automatik. Hedenhösteknologi, ointressant.
Redigerat:
En sådan där har jag nyss hjälpt en pensionär att ställa om till sommartid samt kompensera för att solen går ner senare än när jag gjorde samma sak senast jag besökte. Sedan slutar den fungera helt plötsligt när lampan släckts manuellt för att den lyser för sent på kvällen om hon vill lägga sig tidigare, Riktig skitprodukt utan riktig support och totalt obegriplig att förstå sig på för en lekman. Typisk hobby för ingenjörersnördar att programmera sådana.J Jonte Karlsson skrev: