Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Så då håller du med om att en lampa för 19:- med inbyggt skymningsrelä är överlägsen Plejd och deras komplicerade, svindyra och förlegade lösningar. Skönt att vi är överens om något.
Det är ingen mening med att förklara för den som inte förstår.
Ett klassiskt citat som står sig.

Du visar gång på gång att du inte begriper, alternativt trollar, för din skull är det senare bättre…

Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
TS frågade också om "liknande system på marknaden". Jag förstår att ni Plejd-fans endast vill diskuera Plejd för att slippa ta del av kunskap och framsteg utanför den lilla bubblan där man tycker att tända och släcka lampor är framtiden, men för oss andra är det intressant att höra om andra erfarenheter så att man får mer kunskap och kan göra bättre val.
Nu var det ju inte några erfarenheter du delade med dig av över huvud taget. Det var dina egna fantasier om hur du tror att din värld kommer att se ut i framtiden.
Det är inte många som är intresserade av just dina fantasier, du är inte bättre på att gubbgissa än någon annan. :rofl::crysmile:

Nissens Nissens skrev:
Jag blir inte alls frustrerad, är bara fascinerad över att du och ett par till inte håller er i trådar med erfarenhet av andra system än Plejd istället för att spy galla över sådant ni inte gillar.
Är det inte lättare att du startar en ny tråd, "Här höjer vi Plejd till skyarna", gärna med en tydlig TS om att negativ kritik och andra system får man diskutera någon annanstans?

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det inte lättare att du startar en ny tråd, "Här höjer vi Plejd till skyarna", gärna med en tydlig TS om att negativ kritik och andra system får man diskutera någon annanstans?
Jag höjer inte något till skyarna, delar med mig av fakta och erfarenheter. Jag ägnar mig inte åt fantasier och domedagsprofetior, sådant hör hemma någon annanstans.

Det är liksom fakta att företaget Plejd går som tåget och att användarnöjdheten är väldigt hög. Sedan att vissa här har svårt att acceptera det och idiotförklarar användarna och sågar systemet är ju deras problem, ingen annans.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Själv väntar jag fortfarande på tips på ett system som gör det Plejd gör lika bra + fler funktioner som faktiskt fungerar felfritt likt Plejd.

Ingen har lyckats komma med något.

Slutsats; Plejd är bäst infon kategorin = den är inte överpris och/eller "för enkel" som vissa påstår. Den är precis det den är - prisvärd och funktionell.

• Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Själv väntar jag fortfarande på tips på ett system som gör det Plejd gör lika bra + fler funktioner som faktiskt fungerar felfritt likt Plejd.

Ingen har lyckats komma med något.

Slutsats; Plejd är bäst infon kategorin = den är inte överpris och/eller "för enkel" som vissa påstår. Den är precis det den är - prisvärd och funktionell.
Men som vi skriver - ja, den är bra på de simplare sakerna, som att tända och släcka lampor, någon enklare styrning.
Ingen här förnekar det.
Vill man däremot göra något mer avancerat, då tar det tyvärr stopp
@Nissens mantra om att 99,8% av alla inte vill göra något mer avancerat har han heller inte kunnat backa upp med några siffror på, utan det är bara hans övertygelse.
Inte heller på frågan om han kan visa hur många som automatiserar har problem har han kunnat svara, trots att det bara skulle ta 10 millisekunder att hitta.
Nissens tro är den sanna tron, och han har aldrig fel.
Så, tyvärr kommer vi väl inte längre
Tända/släcka lampor - Plejd
Mer avancerat - HA, Homey eller något annat

• Älska
RoAd
  • Laddar…
D
Är Plejd dagens ABC80, eller kanske Compis och om så så kan jag konstatera att användarna var fredligare på den tiden?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men som vi skriver - ja, den är bra på de simplare sakerna, som att tända och släcka lampor, någon enklare styrning.
Ingen här förnekar det.
Vill man däremot göra något mer avancerat, då tar det tyvärr stopp
@Nissens mantra om att 99,8% av alla inte vill göra något mer avancerat har han heller inte kunnat backa upp med några siffror på, utan det är bara hans övertygelse.
Inte heller på frågan om han kan visa hur många som automatiserar har problem har han kunnat svara, trots att det bara skulle ta 10 millisekunder att hitta.
Nissens tro är den sanna tron, och han har aldrig fel.
Så, tyvärr kommer vi väl inte längre
Tända/släcka lampor - Plejd
Mer avancerat - HA, Homey eller något annat

Visa du siffror på motsatsen då ?

Värsta vad det small till här plötsligt. :thinking:

Angående alternativ till plejd som är "minst lika bra och minst lika billiga". Det beror ju på vem som ska ha systemet. Det vi som påpekat brister med Plejd försöker att få fram är i huvudsak att "om man någon gång vill automatisera mer än vad Plejd kan i kombination med Google Home eller Apple Homekit så är Plejd i dagsläget inget bra alternativ, och man kan inte veta om det någonsin kommer att bli det.". Om man inte vill det så är Plejd ett helt okej alternativ, så frågan blir lite svår att svara på... Men någon här kanske har bra koll på hur tex Shellys app ser ut och fungerar och kan presentera för- och nackdelar med den? Tuya tillverkar väl också puckar så även deras system är väl relevant att jämföra med.

D
Nissens Nissens skrev:
Jag höjer inte något till skyarna, delar med mig av fakta och erfarenheter. Jag ägnar mig inte åt fantasier och domedagsprofetior, sådant hör hemma någon annanstans.

Det är liksom fakta att företaget Plejd går som tåget och att användarnöjdheten är väldigt hög. Sedan att vissa här har svårt att acceptera det och idiotförklarar användarna och sågar systemet är ju deras problem, ingen annans.
Jag vill bara dubbelkolla, är det företaget Plejd med drygt 100 anställda, som du menar gått som tåget i flera år.. man blev ju nyfiken på detta företag du höjer så, jag kanske inte hitta det Plejd du talar om?

Visa du siffror på motsatsen då ?
Men det är väl ändå så att den som påstår något bör kunna backa det, eller?

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Men det är väl ändå så att den som påstår något bör kunna backa det, eller?
Det är ett nej, du kan inte påvisa motsatsen heller?

Men du, det är inte jag som påstår något utan att backa upp det. Vanligt beteende när det påstås någonting är väl faktiskt att kunna backa upp det? Annars kan jag påstå vad som helst, och DU ska bevisa motsatsen.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Men du, det är inte jag som påstår något utan att backa upp det. Vanligt beteende när det påstås någonting är väl faktiskt att kunna backa upp det? Annars kan jag påstå vad som helst, och DU ska bevisa motsatsen.
Diskussion går båda hållen, men det är skönt att gömma sig bakom "bevisa tack"

Påståenden är bara påståenden alla kommentarer ska inte tas på blodigt allvar men det är mycket lätt att hänga upp sig på vissa detaljer här speciellt om man inte gillar vad som skrivs.

Jag tycker att det är typiskt osmart att ignorera möjliga problem bara för att man inte kan förutsäga en siffra. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.