Sittställning
Ikea fungerar inte lika bra som Plejd har gjort för mig samt den är faktiskt dyrare än en dosa för alla dom lampor till fasaden t.ex.

Buggig app, långa svarstider, tappar kontakt med vissa lampor ibland står en lampa tänd hela dagen fast den har astrour inställd.. ibland försvann även hela gateway. Det räcker heller inte med att bara logga in på ett konto och vips så funkar allt!

Hade högre förväntningar för Ikea brukar leverera.

Det finns nog ingen annan produkt som fungerar så väl som Plejd i Sverige just nu, om man vill styra lite lampor vill säga.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det finns nog ingen annan produkt som fungerar så väl som Plejd i Sverige just nu
Jag har nog aldrig sett någon skriva en enda negativ rad om hur Plejd fungerar. Det är uppenbarligen en väldigt lyckad konstruktion för det den är konstruerad att göra.

Det enda argumentet mot, är att man är väldigt inlåst i deras lösning, och det ska man vara medveten om när man sätter upp ett helt nytt ekosystem hemma med tanke på hur vansinnigt dyrt det är att byta. Jag har i alla fall sett flera exempel på kunder som investerat stora summor i fel lösning (även om just den lösningen var rätt för det ursprungliga problemet).

• Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har nog aldrig sett någon skriva en enda negativ rad om hur Plejd fungerar. Det är uppenbarligen en väldigt lyckad konstruktion för det den är konstruerad att göra.

Det enda argumentet mot, är att man är väldigt inlåst i deras lösning, och det ska man vara medveten om när man sätter upp ett helt nytt ekosystem hemma med tanke på hur vansinnigt dyrt det är att byta.
Wow, ett balanserat inlägg. Det tog bara strax över 1300 inlägg. Det finns hopp för tråden. Jag gillar den nya dealen :love:

• Gilla
  • Haha
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Ikea fungerar inte lika bra som Plejd har gjort för mig samt den är faktiskt dyrare än en dosa för alla dom lampor till fasaden t.ex.

Buggig app, långa svarstider, tappar kontakt med vissa lampor ibland står en lampa tänd hela dagen fast den har astrour inställd.. ibland försvann även hela gateway. Det räcker heller inte med att bara logga in på ett konto och vips så funkar allt!

Hade högre förväntningar för Ikea brukar leverera.

Det finns nog ingen annan produkt som fungerar så väl som Plejd i Sverige just nu, om man vill styra lite lampor vill säga.
Trots buggarna så är jag så gott som helt nöjd med mitt system, som till stor del består av IKEA-grejer. Jag har väldigt få ställen i huset där det skulle löna sig att sätta puckar, då jag har mycket "prydnadsbelysning" och i exemplet med ytterbelysning har jag flera lampor på samma strömbrytare som jag vill styra separat och då funkar ju inte puck om man inte vill dra om elen. Det enda jag verkligen saknar i systemet är automatiska rullgardiner och styrbar brytare till varmvattenberedaren, men det är för dyrt för mig att skaffa dessa.

Ska tillägga att jag inte kör alla IKEA-grejena via IKEAs gateway. En del saker gör sig bättre som "generic Zigbee".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Ingen har än visat mig motsvarande produkt med samma prestanda med fler funktioner som blir mycket billigare än Plejd.

Beroende på hur många lampor så blir inte Ikea, hue eller typ smartlife billigare än Plejd. Ikea går bort för det är långt från buggfritt och hue är dyrt som fan.

Smartlife, tuya produkter är långt ifrån felfritt och kvaliteten spretar på tok för mycket.

Jag är fortfarande övertygad om att Plejd är svårslaget när det gäller smart belysningskontroll.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sittställning
David Wallin David Wallin skrev:
Trots buggarna så är jag så gott som helt nöjd med mitt system, som till stor del består av IKEA-grejer. Jag har väldigt få ställen i huset där det skulle löna sig att sätta puckar, då jag har mycket "prydnadsbelysning" och i exemplet med ytterbelysning har jag flera lampor på samma strömbrytare som jag vill styra separat och då funkar ju inte puck om man inte vill dra om elen. Det enda jag verkligen saknar i systemet är automatiska rullgardiner och styrbar brytare till varmvattenberedaren, men det är för dyrt för mig att skaffa dessa.

Ska tillägga att jag inte kör alla IKEA-grejena via IKEAs gateway. En del saker gör sig bättre som "generic Zigbee".

Jag kör också andra produkter än Plejd, har en lampa i ett fönster som drogs i efterhand så den ligger inte på samma tråd som resten. Det fick bli en smartlife wifi lampa, den fungerar felfritt men resten av deras Zigbee produkter klabbar titt som tätt

Mycket av min ytterbelysning är Ikea men den står på för jämnan av någon konstig bugg, Ikea gateway.

Jag gillar ändå att automatisera men allt behöver inte tillhöra samma system det ger lite glädje och funktion att blanda runt lite. Men helst skulle jag vilja se samma kvalitet på allt, plejds kvalitet.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar ändå att automatisera men allt behöver inte tillhöra samma system det ger lite glädje och funktion att blanda runt lite. Men helst skulle jag vilja se samma kvalitet på allt, plejds kvalitet.
Ja man prioriterar ju lite olika. För mig är det viktigare att jag får in allt i samma system än att jag tex har tillgång till fysiska knappar eller att det aldrig är ett enda litet fel. Därmed inte sagt att jag har en massa problem hela tiden, huvuddelen av tiden snurrar allt på precis som det är tänkt. Från början var jag tvungen att köra IKEAs app, Homekit OCH Google Home eftersom inget av gränssnitten kunde ge tillräckligt med funktionalitet ensam. Det spårade ur rätt snabbt att ha tre parallella system.

Ingen har än visat mig motsvarande produkt med samma prestanda med fler funktioner som blir mycket billigare än Plejd.

Beroende på hur många lampor så blir inte Ikea, hue eller typ smartlife billigare än Plejd. Ikea går bort för det är långt från buggfritt och hue är dyrt som fan.

Smartlife, tuya produkter är långt ifrån felfritt och kvaliteten spretar på tok för mycket.

Jag är fortfarande övertygad om att Plejd är svårslaget när det gäller smart belysningskontroll.
Har det någonsin varit en fråga - ett system med fler funktioner som är billigare?

Sittställning
jbr jbr skrev:
Har det någonsin varit en fråga - ett system med fler funktioner som är billigare?
Bara det största argumentet mot Plejd vs andra lösningar. Billigare och bättre har varit utgångspunkten för vissa av dom som "är emot" Plejd.

Därför ställer jag frågan nu, finns det en bättre produkt billigare ?

Bara det största argumentet mot Plejd vs andra lösningar. Billigare och bättre har varit utgångspunkten för vissa av dom som "är emot" Plejd.

Därför ställer jag frågan nu, finns det en bättre produkt billigare ?
Nej, det främsta argumentet mot Plejd är deras begränsade utbud och funktioner samt filosofin med egna, stängda protokoll.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
jbr jbr skrev:
Nej, det främsta argumentet mot Plejd är deras begränsade utbud och funktioner samt filosofin med egna, stängda protokoll.
Bättre, subjektiv. Jag har inget emot deras kontroll, det ger kvalitet.

• Haha
jbr
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Men eftersom du är här i rena Plejdtrådar så är det väl lika bra att säga att du älskar Plejd trots allt? Oemotståndligt liksom. :)

Nissens Nissens skrev:
Men eftersom du är här i rena Plejdtrådar så är det väl lika bra att säga att du älskar Plejd trots allt? Oemotståndligt liksom. :)
Skulle vi inte sluta med sånt där?

• Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Det enda jag verkligen saknar i systemet är automatiska rullgardiner och styrbar brytare till varmvattenberedaren, men det är för dyrt för mig att skaffa dessa.

Styrbar brytare till vvb kostar typ en tusing med Plejd och en kontaktor.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Styrbar brytare till vvb kostar typ en tusing med Plejd och en kontaktor.
Ja, men det är över min budget. Dessutom måste den kunna prata med övriga hemmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.