Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Dessvärre tror jag inte att normala människor förstår (eller vill förstå) så värst mycket av det där heller...J JockeHX skrev:ChatGPT har koll:
Are you aware of something called "hass_plejd" on GitHub that can connect Plejd to Home Assistant?
Yes, "hass_plejd" is an example of a custom integration for Home Assistant that can be found on GitHub. It is created by the community to integrate Plejd devices with Home Assistant. Since this is a third-party integration and not officially part of Home Assistant, it requires manual setup.
To use "hass_plejd" or a similar repository, you typically follow these steps:
Keep in mind that using custom integrations means that support for these is usually done by the community, and you should always read through the documentation and issues in the GitHub repository for any quirks or specific setup steps required by that integration.
- Install HACS: First, ensure that you have the Home Assistant Community Store (HACS) installed in your Home Assistant. HACS allows you to easily add and update custom integrations and plugins.
- Add Custom Repository: In HACS under "Integrations", you can add a custom repository by pasting the URL of the "hass_plejd" GitHub repository.
- Install the Integration: Once the repository is added, you should be able to find the "hass_plejd" integration in HACS and install it directly from there.
- Configuration: After installation, you will likely need to add some configuration to your configuration.yaml file. This could include details like your Plejd site, username, and password, as well as specifying the Bluetooth interface if necessary.
Here's an example of what the configuration might look like:
yamlCopy code
plejd: username: your_username password: your_password site: SiteNamemqtt_broker: 'mqtt://localhost' mqtt_username: your_mqtt_usernamemqtt_password: your_mqtt_password
Replace your_username, your_password, SiteName, your_mqtt_username, and your_mqtt_password with your actual credentials.- Restart Home Assistant: After adding the configuration, you'll need to restart Home Assistant to load the new integration.
- Pair and Configure Devices: After Home Assistant is back up, your Plejd devices should be discovered automatically, and you can then pair and configure them as needed from within Home Assistant.
Also, be aware that GitHub repositories and custom integrations can be updated, deprecated, or removed by their maintainers, so always ensure that you have the latest information and versions. Always backup your Home Assistant configuration before making significant changes or updates, especially when dealing with custom code.
Men snälla, hur många Plejdägare skulle vilja sitta och pilla med HA varenda kväll??J JockeHX skrev:Stämmer inte. Det finns sätt att koppla upp Plejd mot Home Assistant utan att gå via Plejds moln överhuvudtaget. Skulle Plejd konka, som ni är så oerhört oroade över trots att ni inte har en Plejd-puck, så kan de fortfarande funka, konfigureras om och styras helt separat utan att vara beroende av Plejd.
Du kan även köpa andra puckar från andra tillverkare och köra via Home Assistant och därmed blanda dem med Plejd-puckar.
En bra analogi där är väl Philips HUE?Alfredo skrev:
Trots att man gjort ett Zigbee baserat system så håller de på och trixar med sina gateways och molnkopplingar med uppdateringar o trams.
Som väl är går det att lösa pga det just är Zigbee, ett öppet protokoll. Men gw får ju bytas ut mot ett öppet system som kör Zigbee.
Varför tror du att någon skulle vara nervös?Nissens skrev:
Tänk på att det där med sunt förnuft och foliehattar är applicerbart åt mer än ett håll.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Angående begreppet "sunt förnuft"...
I vissa delar av världen tillhör det sunt förnuft att med våld fördriva demoner ur besatta personer, slå sina barn, lägga ut sina avlidna närstående som mat till gamar m.m.
Så nej, det är inte ett bra argument för någonting alls...
I vissa delar av världen tillhör det sunt förnuft att med våld fördriva demoner ur besatta personer, slå sina barn, lägga ut sina avlidna närstående som mat till gamar m.m.
Så nej, det är inte ett bra argument för någonting alls...
Min elektriker tipsade om Plejd och jag har appen som styr utebelysningen. Funkar jättebra!C crazytok skrev:Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!
Hittade ganska lite om detta märke när jag för några dagar sedan fick upp ögonen för det. Jag tyckte att konceptet med enkelheten, funktionerna, icke behovet av en gateway eller styrbox, PRISET, väl inpackade i en såpass liten box att den kan gömmas i eldosan och därmed vara osynlig och bara finnas helt enkelt kändes klockrent i mitt fall! Så jag beställde en dimmer bara för att testa och det kommer absolut bli att bygga ut detta framöver när jag ser att det är stabilt och bra.
Som det är nu finns det tre olika produkter, en dosdimmer (styra belysning), controller (styra eluttag och tredjepartsarmaturer), en dimmer ratt (som monteras ovanpå dosdimmern) och det verkar som att det skall komma en fyra fem till framöver. Bland annat just en gateway, om man nu har behovet av att kunna styra det hemifrån. Verkar även som att det skall gå att koppla upp det till andra produkter i det ”smarta hemmet”. Vad det nu innebär? Har även sett att Sonos har Plejd som samarbetspartner, vad det nu kommer innebära?
Har också sett en bild på någon form av LED transformator.
Att det hela är svensktillverkat gillar jag dessutom. Och att det är från Göteborg gör ju inte saken sämre (då jag själv är därifrån! ).
Dom verkar ha mycket spännande på gång, just nu mest produkter för installatörer. Men ska också komma produkter för slutkonsumenten som inte kräver behörig installation.
Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
Det är några som uttryckt att de är väldigt oroliga för att Plejd skall gå i konkurs snart. Trots att det inte finns något alls som tyder på att det finns någon förankring i verkligheten som stöder det. Och då pratar vi om personer som inte ens har Plejd. Det är precis hur konstigt som helst. 😊FredrikR skrev:
Du kan verkligen inte argumentera ärligt. Ingen har uttryckt "väldig oro", ingen har sagt "snart".Nissens skrev:
Vi har bara upplyst om risken med att använda system med stängda protokoll, och lika lite som vi kan säga ATT det kommer att bli problem så kan du säga att det INTE blir det. Det vi kan konstatera att det HAR hänt andra produkter och att det därför KAN hända Plejd.
Lägg ner dina halmgubbar nu är du snäll, du förstör tråden.
Precis, låt oss slippa ord som dessa, så vi kan ha en vuxen diskussion och jämföra olika tekniker och plattformar utan psykiska diagnoser.R RoAd skrev:Du kan verkligen inte argumentera ärligt. Ingen har uttryckt "väldig oro", ingen har sagt "snart".
Vi har bara upplyst om risken med att använda system med stängda protokoll, och lika lite som vi kan säga ATT det kommer att bli problem så kan du säga att det INTE blir det. Det vi kan konstatera att det HAR hänt andra produkter och att det därför KAN hända Plejd.
Lägg ner dina halmgubbar nu är du snäll, du förstör tråden.