R RoAd skrev:
Eller att någon konkurrent köper upp bolaget och lägger ner nuvarande produkter till förmån för sina egna. Med nuvarande låga aktiekurs är det inte helt otänkbart.


Nej, du svarade bara att man kommer kunna "köpa en färdig lösning out of the box". Min fråga är alltså vem man kommer att ringa för att få denna lösning, och det har jag inte fått något svar på.

Men då saknades det alltså ett "jag tror" i ditt inlägg?

Och jag tror att du har fel. Det kommer inte utvecklas någon "universallösning" för att rädda gamla Plejdsystem och ingen elektriker kommer åka ut och installera/konfigurera dessa. Och om de skulle göra det så kommer det antagligen bli så dyrt att det är lika bra att installera något nytt system istället.
Om du läser ditt eget inlägg så ser du att "tror" kan appliceras lika mycket på dig själv.

Och återigen, det spelar ingen roll. Vem som helst kan skapa en YouTube-guide om hur man kopplar upp Plejd på HA om man vill fortsätta använda sina puckar. Har man ett nybyggt hus med en mängd puckar så lär man lägga lite tid på att göra det. Har man en eller två kanske det inte är lönt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Någon annan som tycker det är intressant att Plejd stolt säger att de har sålt 3 miljoner enheter till 700 000 system? Det är ju bara 4 enheter per system som folk installerar... Knappast ett smart hem
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
puckarna skulle sluta supportas av appen är för att säga det milt, oerhört långsökt.
Om inte appen underhålls/uppdateras kommer den med stor sannolikhet relativt snart inte att fungera på kommande telefoner/plattor/os och funkar inte appen är det rätt meningslöst att fundera kring om den icke-användbara appen supportar puckarna eller ej.

Visst kan man hålla liv i en gammal avlagd telefon bara för att köra den osupportade appen men det är knappast en bra lösning.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Puckarna gör inte särskilt mycket förutom att tända, släcka och dimma, relä osv.
Helt överens :)

J JockeHX skrev:
Puckarna i sig behöver ingen uppdatering av någon avancerad mjukvara som Sonos prylar.

Så er foliehatt-teori om att puckarna skulle sluta supportas av appen är för att säga det milt, oerhört långsökt.
Nog för att Plejd har mjukvara med väldigt få funktioner, men det betyder verkligen inte att protokollet inte kommer att brytas i framtiden.

Vill de lägga till funktioner som inte får plats i det nuvarande kan det mycket väl betyda att de har att välja mellan att bryta kompatibilitet eller att inte kunna implementera funktionen.

J JockeHX skrev:
Så er foliehatt-teori om att puckarna skulle sluta supportas av appen är för att säga det milt, oerhört långsökt.
Appen? Då har du läst fel för den har jag inte nämnt. Jag pratar om att det inte kommer gå att byta ut trasiga enheter eller köpa till nya om Plejd går i konkurs eller av någon anledning lägger ner stöd för nuvarande protokoll.

Något som alltså hänt med andra produkter tidigare.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om inte appen underhålls/uppdateras kommer den med stor sannolikhet relativt snart inte att fungera på kommande telefoner/plattor/os och funkar inte appen är det rätt meningslöst att fundera kring om den icke-användbara appen supportar puckarna eller ej.

Visst kan man hålla liv i en gammal avlagd telefon bara för att köra den osupportade appen men det är knappast en bra lösning.
R RoAd skrev:
Helt överens :)


Nog för att Plejd har mjukvara med väldigt få funktioner, men det betyder verkligen inte att protokollet inte kommer att brytas i framtiden.

Vill de lägga till funktioner som inte får plats i det nuvarande kan det mycket väl betyda att de har att välja mellan att bryta kompatibilitet eller att inte kunna implementera funktionen.


Appen? Då har du läst fel för den har jag inte nämnt. Jag pratar om att det inte kommer gå att byta ut trasiga enheter eller köpa till nya om Plejd går i konkurs eller av någon anledning lägger ner stöd för nuvarande protokoll.

Något som alltså hänt med andra produkter tidigare.
Vi har ju redan diskuterat det här om vad som händer om Plejd skulle gå i putten. Nuvarande protokoll och mjukvara är simpelt, det är ingen raketteknologi vi pratar om. Det finns ingen anledning för Plejd att medvetet förstöra för befintliga kunder, så det är fortfarande en foliehatt-teori.

Jag skulle köpt resonemanget om puckarna skulle drivas av ett eget OS eller liknande. Som det är nu är era resonemang fullständigt ologiska och drivs av konspirationsteorier.
 
R
J JockeHX skrev:
Om du läser ditt eget inlägg så ser du att "tror" kan appliceras lika mycket på dig själv.
Ja absolut. Men skillnaden är att det jag tror kan hända är en reell risk, har hänt andra produkter tidigare, och som går att undvika genom att inte välja produkter i ett stängt system.

Det du tror kommer hända kan inte Plejdkunden påverka utan det är en ren förhoppning att någon lägger tid och resurser på att göra en "box" och att någon är villig/kan installera och konfigurera denna box för överkomlig kostnad.

Rätt stor skillnad.

Och gör dig själv en tjänst och lägg ner Youtube-argumentet. Det är en promille av Plejdkunderna som kommer sätta sig med en video och hårdvara för att rädda sitt Plejdsystem. De kommer ringa sin elektriker som kommer och byter ut eller tar bort de smarta prylarna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja absolut. Men skillnaden är att det jag tror kan hända är en reell risk, har hänt andra produkter tidigare, och som går att undvika genom att inte välja produkter i ett stängt system.

Det du tror kommer hända kan inte Plejdkunden påverka utan det är en ren förhoppning att någon lägger tid och resurser på att göra en "box" och att någon är villig/kan installera och konfigurera denna box för överkomlig kostnad.

Rätt stor skillnad.

Och gör dig själv en tjänst och lägg ner Youtube-argumentet. Det är en promille av Plejdkunderna som kommer sätta sig med en video och hårdvara för att rädda sitt Plejdsystem. De kommer ringa sin elektriker som kommer och byter ut eller tar bort de smarta prylarna.
"Det är en promille av Plejdkunderna som kommer sätta sig med en video och hårdvara för att rädda sitt Plejdsystem. De kommer ringa sin elektriker som kommer och byter ut eller tar bort de smarta prylarna."

Detta antagande behöver backas upp med fakta. Upp med statistik som säger att bara en promille av Plejds kunder skulle kunna följa en sådan guide.
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Vi har ju redan diskuterat det här om vad som händer om Plejd skulle gå i putten. Nuvarande protokoll och mjukvara är simpelt, det är ingen raketteknologi vi pratar om.
Eh, nej. Men när det simpla protokollet är stängt och det inte går att köpa några enheter från andra tillverkare som är kompatibla så blir lösningen krånglig oavsett det.

J JockeHX skrev:
Det finns ingen anledning för Plejd att medvetet förstöra för befintliga kunder, så det är fortfarande en foliehatt-teori.
Återigen nej. Men om de går i konkurs så gör de. Och om de måste ändra protokollet för att utveckla produkten så måste de. Jag tror inte att Sonos ville förstöra för sina kunder heller, men det gick som det gick trots det.

J JockeHX skrev:
Jag skulle köpt resonemanget om puckarna skulle drivas av ett eget OS eller liknande.
Det här får mig att tro att du inte riktigt vet vad du pratar om. Vad har OS (eller liknande?) med protokollet att göra?

J JockeHX skrev:
konspirationsteorier
Vilka konspirationsteorier har du sett i tråden? Jag har missat dem helt. Eller vet du inte vad en konspirationsteori är?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vi har ju redan diskuterat det här om vad som händer om Plejd skulle gå i putten.
J JockeHX skrev:
Det finns ingen anledning för Plejd att medvetet förstöra för befintliga kunder, så det är fortfarande en foliehatt-teori.
Om Plejd "går i putten" tror jag inte det sker med avsikt.

J JockeHX skrev:
Som det är nu är era resonemang fullständigt ologiska och drivs av konspirationsteorier.
Är det en ologisk konspirationsteori att tro att en app som finns idag kan komma att lämnas åt sitt öde och då inte fungera på de telefoner/plattor som finns om säg 10 år? Sådant händer ju precis hela tiden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Detta antagande behöver backas upp med fakta. Upp med statistik som säger att bara en promille av Plejds kunder skulle kunna följa en sådan guide.
Ja det är ett antagande. Men de har trots allt ett av de simplaste "hemautomationssystemet" i världen installerat. Nästan uteslutande av sin elektriker. Flera vet nog inte ens om att de har just Plejd.

Jag står fast vid att det är mycket få av dem som kommer sätta sig med diverse hårdvara och en youtubevideo för att kunna lägga till en ny enhet i sitt system.

Jag skrev inte heller att de inte skulle kunna följa en sådan guide, bara att de inte kommer göra det.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det är ett antagande. Men de har trots allt ett av de simplaste "hemautomationssystemet" i världen installerat. Nästan uteslutande av sin elektriker. Flera vet nog inte ens om att de har just Plejd.

Jag står fast vid att det är mycket få av dem som kommer sätta sig med diverse hårdvara och en youtubevideo för att kunna lägga till en ny enhet i sitt system.

Jag skrev inte heller att de inte skulle kunna följa en sådan guide, bara att de inte kommer göra det.
Säkerligen är ett stort antal Plejdanvändare tekniskt obrydda, men att säga att det bara en promille av Plejdanvändarna som är helt komplett tekniskt okunniga är att ta i så länge de inte hamnat alltför långt förbi pensionärsstrecket.

Har man dessutom en större Plejdinstallation med ett värde av 10-20kkr eller mer så kommer man säkert googla på hur man får det att funka även om Plejd skulle konka. Och då får de säkert upp den här tråden först 😂
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om Plejd "går i putten" tror jag inte det sker med avsikt.

Är det en ologisk konspirationsteori att tro att en app som finns idag kan komma att lämnas åt sitt öde och då inte fungera på de telefoner/plattor som finns om säg 10 år? Sådant händer ju precis hela tiden.
10 år?

Inom ett år eller två kommer alla ha en personlig ChatGPT-assistent. ChatGPT-assistenten kommer själv dra hem GitHub-koden och göra saker ni inte skulle kunna drömma med Plejd-puckarna. Den kommer säkert beställa hem bluetoothprylen till er dessutom.

Bara så ni vet.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Säkerligen är ett stort antal Plejdanvändare tekniskt obrydda, men att säga att det bara en promille av Plejdanvändarna som är helt komplett tekniskt okunniga är att ta i så länge de inte hamnat alltför långt förbi pensionärsstrecket.

Har man dessutom en större Plejdinstallation med ett värde av 10-20kkr eller mer så kommer man säkert googla på hur man får det att funka även om Plejd skulle konka. Och då får de säkert upp den här tråden först 😂
Vi kanske inte behöver nagelfara om det är exakt en promille, det var liksom inte min poäng. Du kan knappast säga emot att det kommer vara en extremt liten del som kommer sätta sig med youtube och raspberry pi för att lösa det. Om de var den typen av människor skulle de inte antagligen inte ha Plejd från första början.

J JockeHX skrev:
10 år?

Inom ett år eller två kommer alla ha en personlig ChatGPT-assistent. ChatGPT-assistenten kommer själv dra hem GitHub-koden och göra saker ni inte skulle kunna drömma med Plejd-puckarna. Den kommer säkert beställa hem bluetoothprylen till er dessutom.

Bara så ni vet.
Men herrejösses, är vi på allvar inne på att skynet ska lösa problemen. Det börjar verkligen bli argumentatorisk gyttja nu :)
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag lyckades hålla mig här ifrån i hela två veckor! 😆👏 Jag blev så fruktansvärt less på att somliga på riktigt inte verkar kunna förstå vad som faktiskt skrivs. ...och nu ser jag att det är samma sak om igen. Misstolkningar, påhitt och rena dumheter. 😂

Kan vi inte bara ge upp och starta en saklig plejdtråd så får fanboysen hänga kvar här och låtsas att allt är frid och fröjd?
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J JockeHX skrev:
Säkerligen är ett stort antal Plejdanvändare tekniskt obrydda, men att säga att det bara en promille av Plejdanvändarna som är helt komplett tekniskt okunniga är att ta i så länge de inte hamnat alltför långt förbi pensionärsstrecket.

Har man dessutom en större Plejdinstallation med ett värde av 10-20kkr eller mer så kommer man säkert googla på hur man får det att funka även om Plejd skulle konka. Och då får de säkert upp den här tråden först 😂
Nja, det är nog inte många utanför trådarna här som utvecklat nervösa problem kring en mycket hypotetisk Plejdkonkurs. Många människor har sunt förnuft, men uppenbarligen inte alla…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.