Klart att ni är oroliga för Plejds framtid, ni är så oroliga att år ut och år in figurerar exakt samma karaktärer i denna tråd sida till sida och spyr galla över Plejd och de som använder det.

Sen visar det sig att ert huvudargument att Plejdprylarna kan inte fortsätta konfigureras om Plejd skulle gå i putten inte håller, eftersom det finns en tredjepartslösning.

Jag kommer tillbaka om en månad och påminner läsare av denna tråd att Plejdprylarna visst då kommer fortsätta funka även om Plejds moln försvinner. För jag garanterar att ni kommer vara kvar här och fortsätta vilseleda läsare av tråden.
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Klart att ni är oroliga för Plejds framtid, ni är så oroliga att år ut och år in figurerar exakt samma karaktärer i denna tråd sida till sida och spyr galla över Plejd och de som använder det.
Du kan gärna sluta med halmgubbarna du med. Det är ingen som "spyr galla" över Plejd här, vi förklarar sakligt att det finns nackdelar med stängda protokoll.

J JockeHX skrev:
Sen visar det sig att ert huvudargument att Plejdprylarna kan inte fortsätta konfigureras om Plejd skulle gå i putten inte håller, eftersom det finns en tredjepartslösning.
Nej, det var ingen nyhet att det GÅR att styra Plejd från HA. Det har varit uppe i tråden åtskilliga gånger så återigen hittas det bara på.

Men som jag redan förklarat så tror jag att den förkrossande majoriteten av Plejdanvändare INTE är sugna på att sitta och installera HW och konfigurera SW för att kunna lägga till eller ersätta en enhet i sitt system.
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
För jag garanterar att ni kommer vara kvar här och fortsätta vilseleda läsare av tråden.
Jag tror den normalbegåvade läsaren av denna tråd är väl införstådd med Plejds fördelar och även med konceptets nackdelar. Är inte det bra?

Hur väl införstådda alla de som råkat "bli med Plejd" utifrån inrådan av sin elektriker är nog en annan sak!
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Sen skulle jag vilja påstå att huvudargumentet mot att välja plejd inte är att det är ett stängt system utan snarare att det har begränsad funktionalitet om man INTE kopplar ihop det med andra system.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
R
F frause skrev:
Sen skulle jag vilja påstå att huvudargumentet mot att välja plejd inte är att det är ett stängt system utan snarare att det har begränsad funktionalitet om man INTE kopplar ihop det med andra system.
Ja, och nej. Den begränsade produktutbudet blir ett problem just p.g.a. det stängda protokollet. Man blir ju då tyvärr låst till de produkter som Plejd väljer att tillhandahålla.

Det är deras stängda protokoll som är orsaken till den mesta kritiken. Hade det varit öppet så hade deras begränsade utbud inte spelat någon roll. Jag hade antagligen ägt några av deras produkter då. De har sannolikt hög kvalitet och har ett par unika produkter som jag gärna använt, exempelvis deras dubbel-dimmer och det lite LED-drivdonet.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Härligt, flera vilseledande argument direkt.

RoAd, du påstår nu att det inte var någon nyhet att det "GÅR" att styra Plejd från HA.

Well, bara några inlägg bak skrev du följande:

R RoAd skrev:
Vi har tagit upp det flera gånger i tråden, men du har kanske kommit in på senare tid så jag kan snabbt upprepa det.

Ett av problemen med Plejds stängda protokoll är att du i framtiden riskerar att inte kunna köpa en ny enhet om någon går sönder, eller om du vill utöka systemet med fler enheter. Det problemet har man inte med exempelvis zigbee som är öppet. Man kan då välja produkter från flera tillverkare.

Detta hände för ett tag sedan med Sonos högtalare när de gjorde nya högtalare inkompatibla med äldre modeller.
Kanske du ska lägga till disclaimern att det faktiskt "GÅR" när du skriver så här?

Och här och nu skriver du följande:

R RoAd skrev:
Ja, och nej. Den begränsade produktutbudet blir ett problem just p.g.a. det stängda protokollet. Man blir ju då tyvärr låst till de produkter som Plejd väljer att tillhandahålla.
Vilket heller inte stämmer. Plejd tillhandahåller en gateway som stödjer Google Home, Apple Homekit och Homey.

Så det är bara att välja och vraka mellan alla prylar som kan kopplas upp via dessa. Med stöd direkt från Plejd utan tredjepartsintegration.

Ni väljer verkligen era ord när ni vill beskriva Plejd...
 
J JockeHX skrev:
Ni väljer verkligen era ord när ni vill beskriva Plejd...
Och jag tycker flera här framstår som i det närmaste fanatiska i sitt försvar av Plejd. Det är "en d-a dimmer" ni argumenterar för men det känns nästan som ni känner er religion hotad. Väldigt svårt att förstå. 🤔
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Härligt, flera vilseledande argument direkt.

RoAd, du påstår nu att det inte var någon nyhet att det "GÅR" att styra Plejd från HA.

Well, bara några inlägg bak skrev du följande:


Kanske du ska lägga till disclaimern att det faktiskt "GÅR" när du skriver så här?

Och här och nu skriver du följande:


Vilket heller inte stämmer. Plejd tillhandahåller en gateway som stödjer Google Home, Apple Homekit och Homey.

Så det är bara att välja och vraka mellan alla prylar som kan kopplas upp via dessa. Med stöd direkt från Plejd utan tredjepartsintegration.

Ni väljer verkligen era ord när ni vill beskriva Plejd...
Vill du inte förstå, eller vad är problemet?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag tycker flera här framstår som i det närmaste fanatiska i sitt försvar av Plejd. Det är "en d-a dimmer" ni argumenterar för men det känns nästan som ni känner er religion hotad. Väldigt svårt att förstå. 🤔
Forum är till för att öka förståelse, denna tråd är inte till för att öka förståelse, den är till för att samma personer som inte har Plejd ska föra vilseledande information om just Plejd. Jag hade uppskattat om det var sakligt och man hade fört fram nyheter om Plejd eller andra produkter och pålyst vad skillnaden är, men det är inte det som sker i tråden.

Istället är det samma personer hela tiden som för fram vilseledande negativ information om just Plejd. Det är som en ekokammare för en liten grupp människor, och det är svårt att hålla sig från att peka ut direkta felaktigheter som sprids. Det är som att dessa människor verkligen inte kan förstå sig på varför andra köper eller använder produkterna.

Spoiler alert, Plejd funkar riktigt bra. Jag är iaf nöjd. Jag började med en puck bara för att styra mina pool-lampor och sen gillade jag den så mycket att när jag byggde garage så styr jag alla lampor i garaget med några puckar, och även utebelysningen utanför. Funkar hur bra som helst. Helt felfritt.

Ha så kul i er ekokammare :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Läsförståelse. Igen. 😂
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Härligt, flera vilseledande argument direkt.

RoAd, du påstår nu att det inte var någon nyhet att det "GÅR" att styra Plejd från HA.

Well, bara några inlägg bak skrev du följande:


Kanske du ska lägga till disclaimern att det faktiskt "GÅR" när du skriver så här?

Och här och nu skriver du följande:
Det är du som inte verkar förstå vad vi pratar om.

Plejd har ett stängt protokoll och om det inte längre går att köpa produkter som pratar detta protokoll går det inte att byta ut eller lägga till enheter i sitt plejdsystem.

Det som går att göra är att köpa exempelvis en raspberry pi, installera home assistant, importera sitt befintliga plejdsystem i detta, och sedan konfigurera upp styrningen där. Sedan kan man köpa en produkt från valfri tillverkare som HA har stöd för och koppla ihop denna med sina plejdprylar. Plejds app går förstås inte längre att använda fullt ut.

Inte riktigt samma sak va?

J JockeHX skrev:
Vilket heller inte stämmer. Plejd tillhandahåller en gateway som stödjer Google Home, Apple Homekit och Homey.

Så det är bara att välja och vraka mellan alla prylar som kan kopplas upp via dessa. Med stöd direkt från Plejd utan tredjepartsintegration.
Och om gatewayen går sönder? Och jag skulle nog definitivt kalla Google, Apple, och Homey för "tredjepart".
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Plejd tillhandahåller en gateway som stödjer Google Home, Apple Homekit och Homey.

Så det är bara att välja och vraka mellan alla prylar som kan kopplas upp via dessa. Med stöd direkt från Plejd utan tredjepartsintegration.
Fast varför ska jag då välja Plejd och konfigurera upp mina dimmerpuckar både i Plejds app och i Homey, när jag kan ta en annan tillverkares puck som pratar direkt med Homey för att göra det jag vill?
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
R
F frause skrev:
Fast varför ska jag då välja Plejd och konfigurera upp mina dimmerpuckar både i Plejds app och i Homey, när jag kan ta en annan tillverkares puck som pratar direkt med Homey för att göra det jag vill?
Om jag förstår detta rätt så är HA idag skitkrångligt, nördigt, och kräver "sysadm". Men om Plejd skulle gå i konkurs så är HA jättelätt och installeras av din AI-butler.

Det verkar återigen som om vi hamnat i en Plejd-paradox :)
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 9 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om jag förstår detta rätt så är HA idag skitkrångligt, nördigt, och kräver "sysadm". Men om Plejd skulle gå i konkurs så är HA jättelätt och installeras av din AI-butler.

Det verkar återigen som om vi hamnat i en Plejd-paradox :)
Just så är det! 😃
Homey är å andra sidan hur enkelt som helst, eftersom Plejd går att styra där.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Fast varför ska jag då välja Plejd och konfigurera upp mina dimmerpuckar både i Plejds app och i Homey, när jag kan ta en annan tillverkares puck som pratar direkt med Homey för att göra det jag vill?
En sån här frågeställning är mycket mer intressant.

Varför?

Varför Apple eller Linux?

Varför har jag Apple och Sonos-prylar hemma trots att jag har en bakgrund som kodare? För att jag vill att sånna här saker bara ska funka (tm). Jag har inte tid efter jobbet att hålla på med sånt här, huset vill jag ska vara superstabilt och ska bara ha prylar som inte kräver en massa felsökning.

Stängda protokoll av kvalitetsföretag har en fördel här. De skjuter inte ut en massa roliga betauppdateringar på coola features som gör att en sån simpel sak som belysningen slutar funka och man måste in och läsa på forum för att förstå vilken version man måste återinstallera för att få det att funka igen.

Här är det också en fördel om protokollet är ett sådant som inte kräver wifi för att det ska funka exempelvis, man vill ju inte att belysningen ska dyka om ens router går ner.

Så, det var den långa versionen :)
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.