Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja, jag fattar att allt inte är belysning men det var inte heller vad jag skrev. Men upplys gärna vad man kan göra med Plejd som jag missade då jag skrev "dimra lampor och slå på och av binära strömbrytare".Nissens skrev:
Ok, den definitionen stämmer ju på alla system. De handlar om att dimra belysning och slå av/på ström.David Wallin skrev:
Vad man än skall styra, som poolpumpar, bevattningssystem, värmesystem, elstängsel med mera ryms i den definitionen…
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nja, kanske inte riktigt alla...Nissens skrev:
Läsa av trådlösa sensorer? Justera termostater? Styra rullgardiner? Tända och släcka olika lampor beroende på vem eller vilka som för tillfället är hemma eller borta? Skicka en bild till telefonen om en person rör sig i trädgården? Listan blir lång.
Nyss pratade du bara om vad man styr, nu lägger du till en massa andra saker.David Wallin skrev:
Men visst, med Dali och 1-10V styrningen i Plejd går det säkert att styra ytterligare många prylar.
Alla vill inte ha allt i ett enda system, det är det som vissa har lite svårt att begripa. Kameror ar ett bra exempel, det är en fördel att ha dem oberoende av andra system.
Att styra olika saker beroende på vem som är i rummet ligger utanför vad de flesta har behov av, bara för att det går att göra saker betyder inte att det finns behov av det.
Min poäng var att många använder Plejd till mycket mer än belysning, och de bryr sig nog inte så mycket vad du tycker om det. De har inte detta som hobby liksom. ☺️
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
OK, vi tar det igen. Det var ordagrant det här jag skrev: "om man vill göra mer än att dimra lampor och slå på och av binära strömbrytare så väljer man inte Plejd". Vad är oklart?Nissens skrev:Nyss pratade du bara om vad man styr, nu lägger du till en massa andra saker.
Men visst, med Dali och 1-10V styrningen i Plejd går det säkert att styra ytterligare många prylar.
Alla vill inte ha allt i ett enda system, det är det som vissa har lite svårt att begripa. Kameror ar ett bra exempel, det är en fördel att ha dem oberoende av andra system.
Att styra olika saker beroende på vem som är i rummet ligger utanför vad de flesta har behov av, bara för att det går att göra saker betyder inte att det finns behov av det.
Min poäng var att många använder Plejd till mycket mer än belysning, och de bryr sig nog inte så mycket vad du tycker om det. De har inte detta som hobby liksom. ☺️
Att du sen kommer med tveksamma följdpåståenden som jag besvarar har ju ingenting med saken att göra.
Det är vad man kan ha, inte vad man ”skall” ha.K karlmb skrev:
Är man inte så orolig av sig så bryr man sig inte. Dessutom är det fortfarande så att ett installerat Plejdsystem fungerar utan appar och internet.
Men detta är diskuterat fram och baklänges ett antal gånger. Har det inte sjunkit in efter denna tiden, så lär det inte göra det framöver heller…
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
"Ett" installerat plejdsystem kanske fungerar utan appar och internet, men det betyder inte att alla plejd-system gör det.Nissens skrev:
Men detta är diskuterat fram och baklänges ett antal gånger. Har det inte sjunkit in efter denna tiden, så lär det inte göra det framöver heller... 😉
Vilken ordvrängare…David Wallin skrev:
”Ett” betyder i detta fallet vilket installerat Plejdsystem som helst. Förutsatt att man har strömställare/rattar som det är tänkt.
Men släpp det nu, kör du din hobby med dina prylar, jag har inte ett dugg ont av det. Så du kanske inte skulle ha såna problem med hur folk använder sina Plejdsystem heller…
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Du har fel.Nissens skrev:Vilken ordvrängare…
”Ett” betyder i detta fallet vilket installerat Plejdsystem som helst. Förutsatt att man har strömställare/rattar som det är tänkt.
Men släpp det nu, kör du din hobby med dina prylar, jag har inte ett dugg ont av det. Så du kanske inte skulle ha såna problem med hur folk använder sina Plejdsystem heller…
Och jag har inga som helst problem med vad folk gör med sina system, oavsett märke. Det jag dock har problem med är att du verkligen inte förstår vad vi andra skriver. Måste vara jobbigt att aldrig förstå. Eller skönt...
Det verkar vara du som inte begriper.David Wallin skrev:
Ett Plejdsystem arbetar normalt utan att använda molnet, det kör enbart mesh lokalt.
Är det installerat korrekt så styrs allt med strömställare/detektorer/rattar.
Det man tappar är appfunktioner och gatewayen, men det påverkar inte funktionen lokalt.
Så, det är du som har fel. Måste vara skönt för dig att alltid ha på skygglapparna.