Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja så länge man inte vill göra något avancerat som att exempelvis ställa klockan är det väl så.
Det görs vid första installationen…
 
Nissens
@Alfredo såg just i Plejdsupporten att semesterläget verkar kräva gateway, tror du skrev något om det förut.
 
Mikael_L
Jag tänkte tacka för svaren jag fått, och jag kan väl också meddela att jag inte hade för avsikt att röra upp en sådan här våldsam diskussion.

Det är en fråga jag fått, en som vill att jag hittar en lämplig lösning, och jag kommer föreslå dels Plejd, dels Schneiders Wiser.

Och jag vet nu att båda systemen förlitar sig och kräver en fungerande molntjänst för full funktion.
Detta kan gå att trixa sig runt i bägge fallen, ifall det skulle hända att molntjänsten försvinner, men något man gärna slipper förstås.

Att Plejd lägger ner sin molntjänst är inte alls troligt, att Plejd typ går i konken eller köps upp finns det kanske någon liten möjlighet till, men just idag verkar det dock väldigt stabilt.
Att Schneider går i konken är inte alls troligt, att de plötsligt slutar supporta wiser och hålla igång molnet är inte alls omöjligt - ungefär lika troligt som att Plejd försvinner ... kanske ...

Wiser har betydligt mer prylar till sitt system, men Plejd växer faktiskt ganska fort med nya produkter, och det som efterfrågades i detta fall har ju båda, så det kanske inte avgör.

Vad gäller priser så är Plejd lite billigare sett till mina inköpspriser, men det är ingen avgrundsvärd skillnad, kanske 10-30% dyrare med motsvarande Wiser-grejer.


Jag tackar igen, för att jag slapp läsa genom hela tråden, utan kunde få mina frågor besvarade på några få sidor.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Wiser-prylarna går att koppla till valfri Zigbee/Matter-controller om man tröttnar på Schneider eller om dom går i konkurs.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Wiser-prylarna går att koppla till valfri Zigbee/Matter-controller om man tröttnar på Schneider eller om dom går i konkurs.
Tex en färdig HA-burk om man saknar kompetensen att sätta upp en egen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
Icanos hassio-plejd eller Thomaslovens hass_plejd, vilken är att föredra? Såg att båda är nyligen uppdaterade. Någon som provat båda?
 
Har två system installerad3 av olika elektriker, de kommer upp på två rader i appen. Hur kan jag installera / flytta den ena så de bara kommer upp på en rad ?
 
Nissens
M maarkus1 skrev:
Icanos hassio-plejd eller Thomaslovens hass_plejd, vilken är att föredra? Såg att båda är nyligen uppdaterade. Någon som provat båda?
Med all respekt, ”Plejd experterna” i denna tråden har mer kunskap om andra system. ☺️
 
Nissens Nissens skrev:
Med all respekt, ”Plejd experterna” i denna tråden har mer kunskap om andra system. ☺️
Fast det säger absolut ingenting om vad de kan om Plejd. När det gäller språk har jag i särklass bäst kunskaper i svenska språket men det säger inte ett smack om huruvida jag är oduglig, eller jätteduktig, i franska. 😉
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det säger absolut ingenting om vad de kan om Plejd. När det gäller språk har jag i särklass bäst kunskaper i svenska språket men det säger inte ett smack om huruvida jag är oduglig, eller jätteduktig, i franska. 😉
Hmm, men de uteblivna svaren talar sitt tydliga språk. Det ekar tomt här. ☺️
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det ekar tomt här. ☺️
Att det är mycket eko av olika slag i forumets alla plejdtrådar är vi helt ense om. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med all respekt, ”Plejd experterna” i denna tråden har mer kunskap om andra system. ☺️
Då passar det ju utmärkt att frågan gäller just ett annat system... 😂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
För övrigt känns det som att tystnaden snarare bevisar vår tes här. Man glömmer lätt att även nördar ofta uppskattar när "det bara fungerar". Att ingen tycks veta vilken HACS som är bäst till Plejd visar bara att, som vi länge tjatat om, om man vill göra mer än att dimra lampor och slå på och av binära strömbrytare så väljer man inte Plejd. Att fultrycka in Plejd i Home Assistant är en nödlösning, därför förespråkar vi inte det. Så att inte många verkar ha testat visar bara att vi "plejdhatare" lever som vi lär.
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
R
David Wallin David Wallin skrev:
För övrigt känns det som att tystnaden snarare bevisar vår tes här. Man glömmer lätt att även nördar ofta uppskattar när "det bara fungerar". Att ingen tycks veta vilken HACS som är bäst till Plejd visar bara att, som vi länge tjatat om, om man vill göra mer än att dimra lampor och slå på och av binära strömbrytare så väljer man inte Plejd. Att fultrycka in Plejd i Home Assistant är en nödlösning, därför förespråkar vi inte det. Så att inte många verkar ha testat visar bara att vi "peljdhatare" lever som vi lär.
Bra inlägg. Jag vet inte heller vilken skruvmejsel som är bäst för att slå i en spik.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
jorblad och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med all respekt, ”Plejd experterna” i denna tråden har mer kunskap om andra system. ☺️
Berätta, vilka system kan du mer om?
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.