Nissens
R RoAd skrev:
Tills någon av dina enheter går sönder eller du vill lägga till en ny enhet förstås.
Ja, som jag sagt hela tiden, vid omkonfigurationer behövs det. Därför känns det märkligt att du nämner det jag redan sagt, det är ju ingen nyhet precis…

Men om Plejd försvunnit så lär det ju inte finnas nya enheter att köpa, eller hur?

Nissens Nissens skrev:
Ja, som jag sagt hela tiden, vid omkonfigurationer behövs det. Därför känns det märkligt att du nämner det jag redan sagt, det är ju ingen nyhet precis…

Men om Plejd försvunnit så lär det ju inte finnas nya enheter att köpa, eller hur?
Omkonfigurationer?

Ändra inställning.
Eller
Lägga till ny enhet.

Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Det "fungerar" tills något behöver justeras, bytas eller kompletteras.

Behöver inget sådant någonsin göras är det till och med overkill att köpa Plejd för då var det bara en gammal hederlig lampknapp man behövde.
Frågan var om Plejd fungerar utan molnet, att omkonfigurering behöver molnet är alla ense om. Men ingen i tråden verkar komma på något, vilket betyder att mitt påstående stämmer. Plejdsystemen snurrar i regel utan koppling till molnet om man inte har Gateway, så det är normalläget.

R RoAd skrev:
Tills någon av dina enheter går sönder eller du vill lägga till en ny enhet förstås.
Eh? Ni diskuterar utifrån man använt open source och lagt till sina plejd-enheter i home assistant, helt oberoende av Plejds moln eller hur?

Varför skulle det då vara intressant om det inte gick att köpa fler enheter, eller om en befintlig gick sönder? Då köper man bara en annan enhet som är home assistant-kompatibel.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Pojke jublar ovanpå fantasivarelse, text om The NeverEnding Story, mem, rosa och lila toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:

Bra, då är vi överens. Om plejd försvinner eller lägger ner är det ett stort problem om man vill utöka eller byta ut en del i systemet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Eh? Ni diskuterar utifrån man använt open source och lagt till sina plejd-enheter i home assistant, helt oberoende av Plejds moln eller hur?

Varför skulle det då vara intressant om det inte gick att köpa fler enheter, eller om en befintlig gick sönder? Då köper man bara en annan enhet som är home assistant-kompatibel.
Nej. Eftersom plejd ska vara ett enkelt system som "bara fungerar" så blandar jag förstås inte in hackiga open source lösningar.

Om man använder ha köper man väl inte plejd från första början?

• Gilla
Kry och 3 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Bra, då är vi överens. Om plejd försvinner eller lägger ner är det ett stort problem om man vill utöka eller byta ut en del i systemet.
Det är lite märkligt att betrakta det som försumbart. Det ligger nog i betraktarens ögon tydligen. Kanske är övriga Plejdanvändare än de vi ser i tråden lite mera hands on?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Jösses, det begriper väl vem som helst att om Plejd försvinner så finns inga nya enheter att köpa.
Är det den nivån du diskuterar på?

Jag påstod att mitt Plejdsystem fungerar utmärkt utan molnet. Då kom kommenaren att det är löjligt.

Oavsett så är sanningen att mitt påstående är sant. Det arbetar som det är nu 100% utan någon molntjänst.

Nissens Nissens skrev:
Det verkar vara svårt för vissa att förstå att för de flesta så fungerar Plejdsystemet utmärkt utan molnet när det är konfigurerat.
Ja så länge man inte vill göra något avancerat som att exempelvis ställa klockan är det väl så.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
martin.sveg och 6 till
  • Laddar…
Återigen hade jag glömt bort att vi sk Plejdhatare försöker att diskutera Plejd på en generell nivå, när det i själva verket är specifikt Nissens system som är det som är relevant...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan var om Plejd fungerar utan molnet, att omkonfigurering behöver molnet är alla ense om. Men ingen i tråden verkar komma på något, vilket betyder att mitt påstående stämmer. Plejdsystemen snurrar i regel utan koppling till molnet om man inte har Gateway, så det är normalläget.
Vi har bevisligen helt olika syn på vad "fungerar" innebär.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej. Eftersom plejd ska vara ett enkelt system som "bara fungerar" så blandar jag förstås inte in hackiga open source lösningar.

Om man använder ha köper man väl inte plejd från första början?
Tidigare har du ju propagerat för open source. Nu gillar du inte open source helt plötsligt? Är jorden platt?

R
Nissens Nissens skrev:
Jösses, det begriper väl vem som helst att om Plejd försvinner så finns inga nya enheter att köpa.
Är det den nivån du diskuterar på?
Det verkade inte som om du insett det tidigare då du inte hållit med om att deras stängda protokoll är något negativt. Zigbeesystem går juvsom sagt att reparera eller bygga ut även om en tillverkare skulle försvinna.

Men jättebra, då inser du också att det kan ställa till det i framtiden.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Tidigare har du ju propagerat för open source. Nu gillar du inte open source helt plötsligt? Är jorden platt?
Nej, det har jag inte. Inte i denna tråden i.a.f.

Du blandar ihop det med öppna protokoll tror jag. Det har nissens också gjort tidigare.

Så nej, jag tycker inte en lösning med att hacka in plejd i exempelvis HA är en bra ersättning till att bara byta ut en trasig enhet till en ny med samma protokoll. Tycker verkligen du det? Vad hände med enkelheten?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.