F
J JockeHX skrev:
Om man föredrar Plejd förstås.

Ett annat use case skulle kunna vara om man köper ett hus med Plejd redan installerat överallt och inte vill byta ut det bara för att...

Personligen kommer jag inte orka installera det eftersom det verkar rätt osannolikt att Plejd konkar. Har inte heller behov av gatewayen. Om Plejd av ngn anledning skulle gå riktigt dåligt lär detta forum påminna mig, och då skulle jag nog sneglat att installera det för att gardera mig. :)
Måste man installera det innan molnet ”dör” då? Kan man inte göra det efteråt om det går åt helvete för Plejd?

Nissens
R RoAd skrev:
Det verkade inte som om du insett det tidigare då du inte hållit med om att deras stängda protokoll är något negativt. Zigbeesystem går juvsom sagt att reparera eller bygga ut även om en tillverkare skulle försvinna.

Men jättebra, då inser du också att det kan ställa till det i framtiden.
Du har alltså inte begripit vad jag sagt.

Nej, jag tror inte det är något problem i verkligheten, det är endast en hypotetisk diskussion.

Om Plejd försvinner då får man väl bygga vidare med ett annat system, alternativt kanske Plejd köps upp av någon som driver allt vidare. Eller så blir de en stor spelare i framtiden.

Du tror fortfarande att detta är ett problem, jag tror att det är ett väldigt litet, eventuellt ett icke-problem.

Att du fortfarande inte förstått det resonemanget är märkligt. Jag har inte ändrat ståndpunkt överhuvud taget.

R
Nissens Nissens skrev:
Du har alltså inte begripit vad jag sagt.

Nej, jag tror inte det är något problem i verkligheten, det är endast en hypotetisk diskussion.

Om Plejd försvinner då får man väl bygga vidare med ett annat system, alternativt kanske Plejd köps upp av någon som driver allt vidare. Eller så blir de en stor spelare i framtiden.

Du tror fortfarande att detta är ett problem, jag tror att det är ett väldigt litet, eventuellt ett icke-problem.

Att du fortfarande inte förstått det resonemanget är märkligt. Jag har inte ändrat ståndpunkt överhuvud taget.
Suck. Här hade jag förhoppning om att poletten äntligen hade ramlat ner. Jag borde ju vetat bättre vid det här laget.

Jag tror att de flesta andra förstår problemet med att inte kunna köpa nya delar till sitt system.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Måste man installera det innan molnet ”dör” då? Kan man inte göra det efteråt om det går åt helvete för Plejd?
Det finns två tillvägagångssätt, ett att man loggar in med mjukvaran och då sparar den den token som man kommunicerar med plejdprylarna, det andra sättet är att ta nycklarna från appens bibliotek. Första sättet kräver att tjänsten är uppe, andra kanske inte. Men om man vill vara säker så kan man spara nycklarna från appen nu men spara undan dem om ifall att…

J JockeHX skrev:
Det finns två tillvägagångssätt, ett att man loggar in med mjukvaran och då sparar den den token som man kommunicerar med plejdprylarna, det andra sättet är att ta nycklarna från appens bibliotek. Första sättet kräver att tjänsten är uppe, andra kanske inte. Men om man vill vara säker så kan man spara nycklarna från appen nu men spara undan dem om ifall att…
Nu orkar jag inte kolla exakt i Github men Plejd är ju hackat mha av en bluetooth-sniffer och behövs verkligen token-nycklarna?

R
P paralun skrev:
Nu orkar jag inte kolla exakt i Github men Plejd är ju hackat mha av en bluetooth-sniffer och behövs verkligen token-nycklarna?
Om de inte skulle behövas innebär det att plejd har enorma problem med säkerheten. Det låter osannolikt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Jo du får leta själv bland alla projekt som världens hackare satt upp.
[länk]
Sen vilket det nu var så användes en bt-sniffer för att reda ut kommandona. Oklart med token?
Jag säger inte att man inte använt en sniffer för att ta reda på hur protokollet ser ut. Men trafiken måste väl ändå vara krypterad och då krävs nycklar för att kunna läsa ut något vettigt.

Ingen aning vad de har för kryptering men det är möjligt att krypteringen är låg så det går att brute force:a. Men till skillnad från att brute force:a wifi som man kan göra på längre avstånd måste man ju vara rätt nära en för att sniffa. Max 10 meter… men visst, om ni har en Mission Impossible agent på besök så räkna med att denne snart kan styra era lampor… 😉

R RoAd skrev:
Jag säger inte att man inte använt en sniffer för att ta reda på hur protokollet ser ut. Men trafiken måste väl ändå vara krypterad och då krävs nycklar för att kunna läsa ut något vettigt.
Inte som jag uppfattat det. Samma sak är det med 433MHz sniffers...

R
P paralun skrev:
Inte som jag uppfattat det. Samma sak är det med 433MHz sniffers...
Plejds kommunikation ÄR krypterad så du behöver nycklarna för att lyssna på den riktiga (okrypterade) trafiken. Punkt.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Plejds kommunikation ÄR krypterad så du behöver nycklarna för att lyssna på den riktiga (okrypterade) trafiken. Punkt.
Ok, kollade snabbt ett av projekten och Tokennycklarna behövs.
https://github.com/klali/ha-plejd

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Ingen aning vad de har för kryptering men det är möjligt att krypteringen är låg så det går att brute force:a. Men till skillnad från att brute force:a wifi som man kan göra på längre avstånd måste man ju vara rätt nära en för att sniffa. Max 10 meter… men visst, om ni har en Mission Impossible agent på besök så räkna med att denne snart kan styra era lampor… 😉
Visst har blåtand kortare räckvidd än wifi, men med en ordentlig riktantenn når man ganska långt så tro inte att du är säker 10 meter från en hackare.

Jag tror inte avstånd skulle stoppa en hacker oavsett teknik.

Är ni oroliga att någon ska släcka lyset för er? 😆

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är ni oroliga att någon ska släcka lyset för er? 😆
Eller stänga av värmen 😉

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.