"tillgänglig för alla" tack vare att Plejd tar fram en egen?Forlowt skrev:
Låt mig korrigera ditt inlägg.
"En produkt som finns på marknaden sedan 15 år tillbaka men som nu även är tillgänglig för de Plejd-användare som målat in sig i ett litet hörn och låst sig vid en specifik liten tillverkare och därför inte har något alternativ annat än att vänta snällt och hoppas på att just Plejd ska ta fram nåt liknande, till tre gånger kostnaden"
All heder till Plejd som tillsammans med Sveriges elektriker lyckats lura in så många i den här fällan.
Låt mig korrigera ditt,J Jonte Karlsson skrev:"tillgänglig för alla" tack vare att Plejd tar fram en egen?
Låt mig korrigera ditt inlägg.
"En produkt som finns på marknaden sedan 15 år tillbaka men som nu även är tillgänglig för de Plejd-användare som målat in sig i ett litet hörn och låst sig vid en specifik liten tillverkare och därför inte har något alternativ annat än att vänta snällt och hoppas på att just Plejd ska ta fram nåt liknande, till tre gånger kostnaden"
All heder till Plejd som tillsammans med Sveriges elektriker lyckats lura in så många i den här fällan.
"All heder till Plejd som tillsammans med Sveriges elektriker lyckats sälja in en grym produkt som gör exakt vad som utlovas på lådan"
Sen är vi redan förbi att Plejd är dyrt.
För en elektriker finns enbart fördelar med Plejd, skulle jag tro. Det får man ge dom.Forlowt skrev:
Läs gärna vad jag skriver. Det går att hålla flera tankar i huvudet, precis som jag. Jag till och med känner flera som är nöjda med Plejd. Min egen dotter. Jag har närt en plejdist vid min barm! Jag tänkte besvara fler av era inlägg, men dom hade visst försvunnit.Forlowt skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Så är det. Men en sak som vi försökt att belysa är att en stor del av plejds kunder inte haft en aning om vad som står på lådan och inte heller en aning om vad det skulle kunna stå på lådan om man hade installerat något annat.Forlowt skrev:
Hur har du kommit fram till "en stor del " och ett detta på så sätt är problematiskt ?David Wallin skrev:
Detta är ju så klart beräknat utifrån dina uppsatta parametrar. Detta är ett ikke problem skulle jag säga. Om denna affärsmodell är så effektiv så skulle jag tro att samtliga försökt använda den istället. Men faktum är nog att man försöker fylla olika delar av marknaden genom olika produkter och approach.
Alltså Plejd är inte ett problem som måste lösas det är en produkt som nått framgång genom god kvalitet och funktion.
Najs, bra.J Jocke Best skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag kan naturligtvis inte "bevisa" detta. Men det verkar som att vi alla här i tråden känner en eller flera personer som fått Plejd installerat av elektriker som använt olika grader på skalan från rekommendation till tvång. Senast för ett par veckor var det ju någon här på forumet som "till slut hade gått med på att elektrikern skulle få installera Plejd i halva huset". I de flesta fall är säkert kunderna jättenöjda, men det ändrar inte det faktum att de har köpt något som de haft väldigt liten aning om vad det varit. Dessutom kan vi vara rätt säkra på, av bla erfarenheter som diskuterats många gånger här på forumet, att väldigt få elektriker ger något annat smart system som atlernativ till plejd - det är antingen Plejd eller ett vanligt dumt system som erbjuds.Forlowt skrev:
Jag skulle säga att det självklart är ett problem att kunderna inte vet vad de köper. Och det är också ett problem att Plejd helt tydligt anser att det är elektrikerna som är deras huvudsakliga kunder och inte slutanvändarna. Det är som upplagt för en missnöjesbubbla.
Det är väl inte produktens fel att Plejd säljs av elektriker? Det förändrar heller inte funktionen eller vad som står på lådan. Om nu elektrikern lurar folk borde det funnits sjukt många reklamationer.David Wallin skrev:Jag kan naturligtvis inte "bevisa" detta. Men det verkar som att vi alla här i tråden känner en eller flera personer som fått Plejd installerat av elektriker som använt olika grader på skalan från rekommendation till tvång. Senast för ett par veckor var det ju någon här på forumet som "till slut hade gått med på att elektrikern skulle få installera Plejd i halva huset". I de flesta fall är säkert kunderna jättenöjda, men det ändrar inte det faktum att de har köpt något som de haft väldigt liten aning om vad det varit. Dessutom kan vi vara rätt säkra på, av bla erfarenheter som diskuterats många gånger här på forumet, att väldigt få elektriker ger något annat smart system som atlernativ till plejd - det är antingen Plejd eller ett vanligt dumt system som erbjuds.
Jag skulle säga att det självklart är ett problem att kunderna inte vet vad de köper. Och det är också ett problem att Plejd helt tydligt anser att det är elektrikerna som är deras huvudsakliga kunder och inte slutanvändarna. Det är som upplagt för en missnöjesbubbla.
Om det finns mycket bättre produkter som är lättare och bättre funktion så hade elektriker hoppat på det för länge sen. Jag känner att par elektriker som är riktiga prylfantaster men dom föredrar ändå Plejd för att det fungerar kanon ! Både för elektriker och kund.
Men vart är denna bubblan då ? Dom har sålt så mycket att detta borde brustit för såååå länge sen.
Det är på gränsen till desperat det ni försöker bevisa med argument utformade enbart ifrån ett fåtal exempel på missnöjda kunder och egen definierade parametrar.
Det finns nog fler som anser att övriga system är för jobbigt än lurade Plejd kunder. Plejd borde varit överösta med kritik OM det var som ni påstår.
Jag tror dock plejd håller inne på funktioner för att inte mätta marknaden på tok för fort, det är iaf vad jag gjort för att inte spela ut mig själv. Att tillverkare spelat ut sig själv är ett bekymmer för teknik bolaget och har faktiskt kursat bolag förr. Man gick ut med information om att man skulle släppa en grym produkt vilket dödade den aktuella försäljningen så att företaget gick omkull.
Sonos är ju ett annat exempel på vad som kan hända när man köper ett proprietärt system.Patrik_Hed skrev:
Det är inte många år sedan Sonos VD skickade ut ett mail (?) till alla kunder och förklarade att företaget skulle sluta stödja de äldre generationerna högtalare. Sonos tyckte tydligen att högtalare är förbrukningsvara och helt plötsligt blev halva ljudanläggningen hemma värdelös.
(Nu blev det ju ett j*vla liv bland kunderna och Sonos kom med en lösning med 2 appar för nya respektive gamla system. Men det är ju lätt att tänka sig alternativa slut på den historien, eller alternativa grundorsaker som konkurs etc)
Säg att det finns 100 000 produkter som klassas som ”proprietära system”, om 99 999 av de systemen fungerar optimalt, men 1 system falerar med den utvecking du refererar till. I det läget väljer du att bortse från de 99 999 produkterna som fungerar till användarnas stora glädje, och du väljer att fokusera på den enda produkten som falerade och använder den som någon slags referens för alla andra produkter…Nyfniken skrev:Sonos är ju ett annat exempel på vad som kan hända när man köper ett proprietärt system.
Det är inte många år sedan Sonos VD skickade ut ett mail (?) till alla kunder och förklarade att företaget skulle sluta stödja de äldre generationerna högtalare. Sonos tyckte tydligen att högtalare är förbrukningsvara och helt plötsligt blev halva ljudanläggningen hemma värdelös.
(Nu blev det ju ett j*vla liv bland kunderna och Sonos kom med en lösning med 2 appar för nya respektive gamla system. Men det är ju lätt att tänka sig alternativa slut på den historien, eller alternativa grundorsaker som konkurs etc)
Tycker du inte själv att det blir lite konstigt? Om du anstränger dig lite till då?
Liknelser är inte din starkaste sida va? Varför valde du 100.000 st? Känns det rimligt? I branschen är de proprietära systemen i stor minoritet, jämfört med de öppna. Det blir väldigt många öppna system att välja på. Ska varje levande människa då ha en egen explicit öppen produkt? Det om något låter lite lite lite konstigt. Tillbaka till skrivbordet?Nissens skrev:Säg att det finns 100 000 produkter som klassas som ”proprietära system”, om 99 999 av de systemen fungerar optimalt, men 1 system falerar med den utvecking du refererar till. I det läget väljer du att bortse från de 99 999 produkterna som fungerar till användarnas stora glädje, och du väljer att fokusera på den enda produkten som falerade och använder den som någon slags referens för alla andra produkter…
Tycker du inte själv att det blir lite konstigt? Om du anstränger dig lite till då?
I vilket fall har du en kolossalt övertro på proprietära systemen om en hundradels promille av dom inte fungerar optimalt.
Reality check är inte din starka sida va?J Jocke Best skrev:Liknelser är inte din starkaste sida va? Varför valde du 100.000 st? Känns det rimligt? I branschen är de proprietära systemen i stor minoritet, jämfört med de öppna. Det blir väldigt många öppna system att välja på. Ska varje levande människa då ha en egen explicit öppen produkt? Det om något låter lite lite lite konstigt. Tillbaka till skrivbordet?
Med tanke på dina orealistiska problemorienterade svartmålningar av Plejd så är du inte rätt person att såga andra i tråden.
Faktum är att jag tog till i underkant, det är nästan en oändlig mängd produkter som är ”proprietära” enligt den här trådens definition.
Jag har engagerat mig i andra forum långt ifrån byggahus, där diskuterar man Plejds produkter och utbyter erfarenhet kring dem. I den miljön inser man hur isolerad och liten bubblan är i denna tråden. Den borde byta rubrik till något som inte har med Plejd att göra över huvudtaget.
Sweet dreams alllihop!
Det är klart att konstruktiv kritik uppfattas som svartmålning om man har en religiös bild av en produkt. Jag har full förståelse för det. Flera av oss som med rätta kritiserat Plejd, har faktiskt radat upp positiva saker med Plejd. Jag har själv nämnt en handfull bara den senaste veckan. Det hade varit smakfullt av min herre att gjort det samma en enda gång i tråden angående öppna system, men icke. Det var ganska intressant i Teknikveckans artikel om plejd. Det tog inte många kommentarer innan exakt samma kritik som framförts här kom upp.Nissens skrev:Reality check är inte din starka sida va?
Med tanke på dina orealistiska problemorienterade svartmålningar av Plejd så är du inte rätt person att såga andra i tråden.
Faktum är att jag tog till i underkant, det är nästan en oändlig mängd produkter som är ”proprietära” enligt den här trådens definition.
Jag har engagerat mig i andra forum långt ifrån byggahus, där diskuterar man Plejds produkter och utbyter erfarenhet kring dem. I den miljön inser man hur isolerad och liten bubblan är i denna tråden. Den borde byta rubrik till något som inte har med Plejd att göra över huvudtaget.
Sweet dreams alllihop!
Du framför väldigt mycket kritik mot hur forumet du deltar i fungerar, modereras, rubrikval, och vilka som skriver i det, så jag vet inte riktigt vilket forum jag ska rekommendera om du endast vill läsa om strykning medhårs, eller påverkas så starkt. Kanske kvartalsrapporten?
Redigerat:
Poängen gick nog förbi dig. Det handlar inte om siffrorna. Det handlar om att Plejd har nöjda kunder oavsett vad du/ni tycker.J Jocke Best skrev:Liknelser är inte din starkaste sida va? Varför valde du 100.000 st? Känns det rimligt? I branschen är de proprietära systemen i stor minoritet, jämfört med de öppna. Det blir väldigt många öppna system att välja på. Ska varje levande människa då ha en egen explicit öppen produkt? Det om något låter lite lite lite konstigt. Tillbaka till skrivbordet?
I vilket fall har du en kolossalt övertro på proprietära systemen om en hundradels promille av dom inte fungerar optimalt.
Vill man hellre hugg än att se poäng blir det lätt så.
Jag förstår inte varför min åsikt är så viktig för dig. Om inte siffrorna är viktiga förstår jag inte varifrån de 100.000 slutna system kommer ifrån.Forlowt skrev:
Återförsäljarna är nöjdast.
Slutkunderna är säkert nöjda, om än i mindre grad vad vi kunnat utläsa åtminstone i tråden.
Ny spaning då så vi kommer vidare. Låt säga att det finns 100.000 öppna system och 1 av dom fungerar dåligt. Låt oss kalla det Zegbii. Skulle ni ändå förorda slutna system?
Eller om 1 av dom heter Matter/Thread. Är detta system bara bra så länge Plejd blir medlem? Ni ändrar er så fort på flanken.