Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 080 inlägg
Sista stycket, din syn på det?Nissens skrev:
"Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Jag skulle tror i min enfald att majoriteten inte skulle vilja ha ett stängt system om dom fick förklarat för sig vad det innebär.Forlowt skrev:
Eller så kanske du har helt rätt och denna sketchen stämmer rätt bra.
//Patrik
Jag tolkar det som att det är fritt fram för alla att framföra sina åsikter.Nissens skrev:
Detta är en briljant och tidlös sketch som jag ofta tänker på när jag hör hur folk resonerar, i politik och i allmänhet.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Det finns två typer av öppenhet.Nissens skrev:
- System som bara kan kommunicera med sina egna apparater, men som tack vare en proprietär gateway kan kommunicera med andra system antingen lokalt eller via molntjänst. Funktionen att sammankoppla system funkar, men om en apparat går sönder då måste den trasiga apparaten bytas ut mot en likadan från samma tillverkare. Har apparaten eller systemet utgått, då får man byta rubbet.
- System som följer en öppen standard där apparater från olika tillverkare kan kommunicera direkt mellan varandra utan någon gateway. Gateways används endast för att kunna sammankoppla mot ett annat system. Skulle en apparat eller en gateway gå sönder och behöva bytas ut och just den tillverkaren har tagit bort den produkten eller gatewayen så finns det andra tillverkare som har motsvarande produkter som man kan byta till.
Plejd hör till den förstnämnda kategorin så koppling till Google Home eller Matterstöd genom deras proprietära gateway betyder inte att det är ett öppet system. Bara att det kan kommunicera med andra system.
//Patrik
Haha..jag gjorde exakt samma ”resa” för 9 år sedan när jag bytte till en sprillans ny bil.Patrik_Hed skrev:Jag tyckte tidigare att det var helt onödigt att på bilar ha keyless och elektrisk baklucka som dessutom kunde öppnas med foten. Sen köpte vi ny bil och dom funktionerna ingick i ett av paketen och nu älskar jag dom! Att t.ex. med ett knapptryck kunna aktivera timer på bakluckan och att den sedan stänger sig och låser bilen automatiskt när man lyft sina tunga Ica-kassar och lämnat bilen med nyckeln i fickan är underbart!
//Patrik
Dvs upptäckte att det fanns viss Teknisk funktionalitet som jag inte ens visste om själv, att jag hade ett ”Nice To Have”- behov av..som under tid transformerades till ett ”Must Have”- behov varje 3:de år som jag byter bil )
Men ! mina nya behov innebär ju inte per automatik att jag då:
Klandrar alla andra förare som inte råkar ha upptäckt samma behov som jag gjort.
Jag respekterar även deras val av bil som ju uppfyller deras nuvarande behov.
Detta trots att deras bil inte har den tekniska lullulet som jag själv föredrar idag jmf med tidigare
...och på samma sätt hade man hoppats att de andra förarna, de som inte har upptäckt behoven, inte med automatik klandrar dig och många andra förare som har upptäckt nya behov...Roga1337 skrev:...Men ! mina nya behov innebär ju inte per automatik att jag då:
Klandrar alla andra förare som inte råkar ha upptäckt samma behov som jag gjort.
Jag respekterar även deras val av bil som ju uppfyller deras nuvarande behov.
Detta trots att deras bil inte har den tekniska lullulet som jag själv föredrar idag jmf med tidigare
Absolut, men det är/blir inte så slutet som vissa gör sken av.Patrik_Hed skrev:Det finns två typer av öppenhet.
- System som bara kan kommunicera med sina egna apparater, men som tack vare en proprietär gateway kan kommunicera med andra system antingen lokalt eller via molntjänst. Funktionen att sammankoppla system funkar, men om en apparat går sönder då måste den trasiga apparaten bytas ut mot en likadan från samma tillverkare. Har apparaten eller systemet utgått, då får man byta rubbet.
- System som följer en öppen standard där apparater från olika tillverkare kan kommunicera direkt mellan varandra utan någon gateway. Gateways används endast för att kunna sammankoppla mot ett annat system. Skulle en apparat eller en gateway gå sönder och behöva bytas ut och just den tillverkaren har tagit bort den produkten eller gatewayen så finns det andra tillverkare som har motsvarande produkter som man kan byta till.
Plejd hör till den förstnämnda kategorin så koppling till Google Home eller Matterstöd genom deras proprietära gateway betyder inte att det är ett öppet system. Bara att det kan kommunicera med andra system.
//Patrik
Öppet nog för de flesta skulle jag tro. Det är ju redan idag bra nog för många.
Men för de som är utanför "de flesta" enligt din kategorisering, och inte nöjer sig med att behöva en hub för varje system de använder, även i framtiden, får de skriva här med? Får de som undrar hur man sträcker sig utanför denna krets ställa frågor om hur? eller ska de nöja sig? Även om det inte är HELT slutet, så är det ju inte heller HELT öppet. Vi får hela tiden en upprepning om att det är bra nog. Undrar vad utvecklingsavdelningen tycker om det. Lite som när svenska biltillverkare kom med trepunktsbältet. Vad skulle det vara bra för? Man dör ju ändå om man kör in i en bergvägg...Nissens skrev:
Det där beror ju enbart vilka delar man väljer att belysa. kan tänka mig i ditt exempel så vill du belysa alla negativa. Men i ärlighetens namn finns det positiva delar också.Patrik_Hed skrev:
Ett stängt system är inte lika med dåligt system.