Nissens Nissens skrev:
Ja, men åtminstone jag har behov av att tända innebelysningen tidigare än när sådana ytterlampor tänds. Helt optimalt är att ha två ljussensorer ute som triggar vid två olika ljusstyrkor, en för innebelysningen och en annan för utebelysningen.
Det är bara mysbelysningen i fönstren, så det är inte så kritiskt att den går igång just vid en viss ljusstyrka.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
jbr jbr skrev:
Hur många är ni egentligen?
Ni verkar ha svårt att bli eniga.
Orkade inte leta upp inlägget och var inte ens säker på att @Nissens skrev det i denna tråden, så tack.

Men det kommer nog en vettig förklaring till detta skulle jag tro. En förklaring som innehåller nerd-bashing, nämner aktiekursen, och som svarar på något helt annat än det som står i det citerade inlägget. Because PLEJD!! :)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
You¨ve been played. ... Plejd.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Hur många är ni egentligen?
Ni verkar ha svårt att bli eniga.
Inget är statiskt. Förutom plejdhatet då. :rofl:

Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Just det behöver du inte vara orolig för. Man får mail ett par månader i förväg och mailen fortsätter komma om man nu mot förmodan skulle prokrastinera ända tills batterierna tar slut.

Nej, om det är något som skaver så är det att vissa batterier är vansinnigt dyrt, typ 80-120 kr.

10 enheter i 2 år så är det 500 kr per år i batterier (vilket är mer än jag är beredd att betala för andra abonnemang).
Aha, märkligt att det är såpass dyrt med batterierna.
Hmm, men jag gillar även att bygga så underhållsfritt som möjligt. Men det är ju subjektivt, finns ju inget rätt eller fel i det valet. :)

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Min poäng gick dig förbi. Det är inte relevant vilket system jag har (men om du är nyfiken : Becker Motors).

Poängen är att jag för några år sen plöjde ner massor med pengar i ett proprietärt system. Och tro mig, Becker Motors gör "precis vad det står på lådan". Det har fungerat prickfritt enligt den definitionen i 10 år.

Poängen är att nu när jag hade haft det ett tag så har jag insett bristerna med det. Och efter som det inte är ett öppet system så finns det inga möjligheter för mig att fixa problemet (vilket skulle vara lätt gjort).

Det hjälper inte att Becker Motors support är helt suverän (precis som Plejds?) och att produkten fungerar precis som avsett. Nu har jag utökade behov som inte går att lösa med det jag köpt och jag är inlåst i det system jag har. Hade jag vetat det här hade jag valt annan teknik.

Det är den informationen som potentiella nya kunder till Plejd behöver få, så de kan ta ett rationellt beslut. Tycker du att det är en dålig idé?

PS. Jag kan ge mig sjutton på att det finns ett markisforum någonstans där det finns en användare som med näbbar och klor försvarar Becker Motors som guds gåva till hemautomationen. Det är det inte.
Aha, tack för infon, då förstår jag var du kommer ifrån. :)
Ja, du har en poäng i det, skillnaden med Plejd är väl att Plejd är öppna för att integrera i mer öppna system, de har ju börjat så smått med Google och Homekit, vilket enligt Plejd var det stora jobbet. De planerar att integrera med Homey och Matter också, men avvaktar för att se hur de stora spelarna tänker göra. Plejd är väl lite för små för att gå i bräschen för det. Det har ju varit officiell medlem i organisationen som driver Matter sedan ett bra tag.

Så, då går ju vissa igång här och resonerar som om Plejd inte agerar enligt ovan. Det känns mest som en ursäkt för att förorda sina nuvarande hobbysystem. Inget fel i att ha en sådan hobby, men att klanka ner på andra system och dess användare blir bara fånigt. :)

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och försvarandet av Plejd in absurdum. :geek:

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är det väl inte så att den som inte hyllar just Plejd in absurdum automatiskt blir en "plejdhatare", vad nu det är.

Det är ganska infantilt att tala i termer om att "hata" en teknisk produkt av den typen och jag skulle tro att de flesta här inte hyser några känslor överhuvudtaget för Plejd.
Det är iofs uteslutande du och en medlem till som sätter dessa etiketter till höger och vänster och jag tror faktiskt att ytterst få fäster någon vikt vid det.

Några smileys funkar givetvis utmärkt som rökridåer så ingen noterar ju de helomvändningar, logiska kullerbyttor och synnerligen haltande resonemang som du berikar tråden med.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Orkade inte leta upp inlägget och var inte ens säker på att @Nissens skrev det i denna tråden, så tack.

Men det kommer nog en vettig förklaring till detta skulle jag tro. En förklaring som innehåller nerd-bashing, nämner aktiekursen, och som svarar på något helt annat än det som står i det citerade inlägget. Because PLEJD!! :)
Jodå, och det är inte mer än 14 dagar mellan de där två inläggen...man får fokusera för att hänga med.

...och om ytterligare 14 dagar presenteras det nya produkter. Ska bli spännande att se vad som är "rätt och riktigt" då, vi får hoppas tråden hålls vid liv tills dess...:cool:

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Jodå, och det är inte mer än 14 dagar mellan de där två inläggen...man får fokusera för att hänga med.

...och om ytterligare 14 dagar presenteras det nya produkter. Ska bli spännande att se vad som är "rätt och riktigt" då, vi får hoppas tråden hålls vid liv tills dess...:cool:
Roligt för dig.
Om du nu är så intresserad av vad det där handlade om så handlade diskussionen om att ha tröskelvärden vs linjär mätning av ljuset. Med ”olika ljus ute” menade jag att tröskelvärde är det jag använder, och något annat behövs inte.

Men du kör din agenda och är sannolikt mer intresserad av att få bekräftelse istället för att intressera dig av den faktiska frågan.

Även om jag ser behöov av att mäta ljuset vid två olika tröskelvärden, så ser jag fortfarande inget behov av att mäta ljuset linjärt.

Nissens Nissens skrev:
är det jag använder, och något annat behövs inte
Der får nog stå för dig.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Roligt för dig.
Om du nu är så intresserad av vad det där handlade om så handlade diskussionen om att ha tröskelvärden vs linjär mätning av ljuset. Med ”olika ljus ute” menade jag att tröskelvärde är det jag använder, och något annat behövs inte.

Men du kör din agenda och är sannolikt mer intresserad av att få bekräftelse istället för att intressera dig av den faktiska frågan.

Även om jag ser behöov av att mäta ljuset vid två olika tröskelvärden, så ser jag fortfarande inget behov av att mäta ljuset linjärt.
Haha, var det allt du kunde komma på efter ett dygn (du hade nog fått mer respekt om du bara pudlat). :)

Så här skrev du:

Jag vill inte att systemet skall göra olika saker vid olika ljusstyrkor utomhus, det fungerar utmärkt med en ljussensor med tröskel.
Nu ska det helt plötsligt göras olika saker vid olika ljusstyrkor och EN ljussensor räcker tydligen inte längre. Men det är fortfarande bättre att addera en sensor per nivå som man vill styra på än att ha EN sensor som faktiskt rapporterar in rätt värde?

Jag säger som uppfinnaren i Lorry "många ljussensorer blir det" :crysmile: Optimalt enligt Plejd (tm).

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Der får nog stå för dig.
Ja, för mig och de flesta andra verkar det som. Försök hitta någon ljussensor med linjär mätning på något byggvaruhus får du se. Det finns ingen efterfrågan, så de har inte med det i sortimentet helt enkelt.

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Haha, var det allt du kunde komma på efter ett dygn (du hade nog fått mer respekt om du bara pudlat). :)

Så här skrev du:

Nu ska det helt plötsligt göras olika saker vid olika ljusstyrkor och EN ljussensor räcker tydligen inte längre. Men det är fortfarande bättre att addera en sensor per nivå som man vill styra på än att ha EN sensor som faktiskt rapporterar in rätt värde?

Jag säger som uppfinnaren i Lorry "många ljussensorer blir det" :crysmile: Optimalt enligt Plejd (tm).
Du vill nog inte förstå helt enkelt. Förhoppningsvis är det så i allafall. Alternativet är inte smickrandd för dig. ;)

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, för mig och de flesta andra verkar det som. Försök hitta någon ljussensor med linjär mätning på något byggvaruhus får du se. Det finns ingen efterfrågan, så de har inte med det i sortimentet helt enkelt.
Ok. Så på grund av att Jula och Bauhaus säljer skymningsrelän istället för ljusmätare så är det bättre för användaren att behöva gå ut och skruva på sensorn om man vill ändra tillslaget istället för att göra justeringen från mobilen eller datorn?

Bättre argument får du allt komma med.

• Gilla
BSOD och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.