Visst, men jag är också väldigt tveksam till att ha en mängd batteridrivna saker som kräver batteribyte lite nu och då, bygger man ett system med mängder av batterier så kroknar man nog när de börjar lägga av efter hand.Nyfniken skrev:Du känner inte själv att det här är lite av att "Gå över ån efter vatten" i extremsportsformat?
En användare som har det här önskemålet (som handen på hjärtat varken känns vansinnigt komplicerat eller unikt) är nog glad om han hade satsat på ett öppet system från dag 1. Några klick i ett webbgränssnitt eller app känns som ett enklare problem än en 230V rörelsedeckare som dels ska vara kompatibelt med Hue på något sätt, och sen ska en elektriker (för en tusenlapp i timmen) dra en 230V styrsignal till en punkt i någon dosa. Dvs utanpåliggande kabel och/eller en till FK i något rör någonstans.
Å andra sidan använder jag inga sensorer i bostaden annat än någon närvarosensor, och i garaget en vanlig ir decca. Utomhus har jag både ljussensor och en mängd ir deccor. Allt 230v självklart kopplat med Plejd.
Redigerat:
Rätt kul när en pytteliten minoritet tror att de representerar något annat.J Jocke Best skrev:Håller helt med här. Jag ser det mer som ett uppdrag i samhällets tjänst att inte låta dumheter/okunnighet/bias stå emotsagt. En slags Florence Nightingale inom automation.
Plejd står bra på egna fötter utan folk som försöker förklara dess förträfflighet in absurdum. Att omvända någon ovanstående är nog omöjligt. Undviker här att skriva VI eftersom jag tydligen gör mig till talesperson för alla normalintresserade då.
Du och några Plejdhatare till här verkar ha missförstått helt. I markisexemplet förespråkar jag lokala givare och en enkel styrlogik, hemautomstiseringshobbyisterna vill förstås krångla till det med sitt centralstyrda system och stt inte ha lokala givare, men vill inte stå för det.
Vem har förespråkat något annat än lokala givare för att styra markiser efter väderlek?Nissens skrev:
Jag skrev tidigare att detta återigen är ett exempel på när du hittar på vad andra skrivit för att sedan argumentera mot denna halmgubbe.
Du får gärna motbevisa mig genom att länka till inlägget som förespråkar att styra markiser med prognoser.
Jag ser att du helt duckade mitt exempel från verkligheten och där jag är fast i en proprietär lösning (!) och eftersom det (likt Plejd) inte är en öppen standard, är dokumenterat eller finns något API så kan jag inte lösa problemet själv.Nissens skrev:
Tråkigt, eftersom jag redan har alla de givare och all den data som skulle behövas för att laga luckorna i deras automatik.
Är toppen bra att det går att koppla vanliga strömbrytare till Plejd. I grund och botten är det ju precis vad det är. Dock kvarstår problematiken att det är tämligen omöjligt att addera andra "digitala" brytare senare utan att ta till "hobby metoder". Jag köper ditt argument med batterier till 100% men ibland kan det finnas nytta med sådana också. Lite synd att inte ha möjligheten.Nissens skrev:Visst, men jag är också bäldigt tveksam till att ha en mängd batteridrivna saker som kräver batteribyte lite nu och då, bygger man ett system med mängder av batterier så kroknar man nog när de börjar lägga av efter hand.
Å andra sidan använder jag inga sensorer i bostaden annat än någon närvarosensor, och i garaget en vanlig ir decca. Utomhus har jag både ljussensor och en mängd ir deccor. Allt 230v självklart kopplat med Plejd.
Ett exempel skulle vara att man förslagsvis vill tända någon lampa om en övervakningskamera upptäcker rörelse.
Tex den frågan jag ställde. Jag förespråkar lokala givare för exemplet med markisen.jbr skrev:
Hemautomatiseringshobbyisten sade att det är kass och förespråkar prognoser.
Det enda jag kan komma på att använda om man inte får ha lokala givare är utöver prognoser, givare tillgängliga online som då sannolikt är lokaliserade någon annanstans.
Då kommer du in som elefanten i glasbutiken och raljerar över hur korkat resonemanget är utan att förklara alls vad du tycker är bättre.
Så, om du inte får använda lokala givare, vad är det du tycker bräcker det?
Enligt mig är alltså lokala givare och dn enkel ”dum” stand alone lösning det som gör jobbet bäst och säkrast.
Hur ser hobbylösningen som bräcker allt ut?
Att batterier skulle vara ett sånt problem håller jag inte med om. I de sensorer jag har kommer batterierna hålla ett par år, minst. Sedan varnas det i god tid via mail om att de behöver bytas vilket tar max en minut per sensor.
För smidigheten och de summor jag sparar på att slippa anlita en elektriker så tar jag gärna det lilla besväret.
Jag har inte heller permanent-anslutit mina fjärrkontroller, brandvarnare, eller väggklocka till elnätet
För smidigheten och de summor jag sparar på att slippa anlita en elektriker så tar jag gärna det lilla besväret.
Jag har inte heller permanent-anslutit mina fjärrkontroller, brandvarnare, eller väggklocka till elnätet
Ja, jag har kamerasystem också, men även det vill jag ha så driftsäkert som möjligt. Kamerorna triggar på rörelser, sparar dels på SD kort, men också på en server. Det är ett väldigt driftsäkert system, och jag kommer åt kamerorna även när jag är på andra sidan jorden så att jag kan kolla att allt är ok hemma, det var mest använt när jag var singel..K Karobi skrev:Är toppen bra att det går att koppla vanliga strömbrytare till Plejd. I grund och botten är det ju precis vad det är. Dock kvarstår problematiken att det är tämligen omöjligt att addera andra "digitala" brytare senare utan att ta till "hobby metoder". Jag köper ditt argument med batterier till 100% men ibland kan det finnas nytta med sådana också. Lite synd att inte ha möjligheten.
Ett exempel skulle vara att man förslagsvis vill tända någon lampa om en övervakningskamera upptäcker rörelse.
Jag ser det som ett säkerhetssystem, inte som en del i min fasta ljusinstallation.
Du får läsa om mina inlägg eller be någon hjälpa dig om din kognitiva dissonans tvingar dig att tillskriva mig ett hat mot produkter jag själv använder. Plejd är helt okej till det som det är till för. Du använder det bara fel. Till automationer mer än enklast tänkbara funkar annat bättre. Sluta hitta på nu tack.Nissens skrev:Rätt kul när en pytteliten minoritet tror att de representerar något annat.
Du och några Plejdhatare till här verkar ha missförstått helt. I markisexemplet förespråkar jag lokala givare och en enkel styrlogik, hemautomstiseringshobbyisterna vill förstås krångla till det med sitt centralstyrda system och stt inte ha lokala givare, men vill inte stå för det.
Redigerat:
Du kan ju läsa inlägg #2066 tex.R RoAd skrev:Vem har förespråkat något annat än lokala givare för att styra markiser efter väderlek?
Jag skrev tidigare att detta återigen är ett exempel på när du hittar på vad andra skrivit för att sedan argumentera mot denna halmgubbe.
Du får gärna motbevisa mig genom att länka till inlägget som förespråkar att styra markiser med prognoser.
Så hela ditt inlägg är baserat på att du inte läst tråden.
Ja, du skriver lite nu och då att du jobbar med support av Plejds puckar och att du stöder Plejd. Men kan du länka till ett enda inlägg du gjort där du rekommenderar Plejd eller delar med dig av erfarenheter från Plejd? (som är ämnet i tråden)J Jocke Best skrev:Du får läsa om mina inlägg eller be någon hjälpa dig om din kognitiva dissonans tvingar dig att tillskriva mig ett hat mot produkter jag själv använder. Plejd är helt okej till det som det är till för. Du använder det bara fel. Till automationer mer än enklast tänkbara funkar annat bättre. Sluta hitta på nu tack.
Just det.
Nej, förstår det, men de börjar lägga av vid fel tillfälle, och det är alltid något batteri man missar.Nyfniken skrev:
Jag har också det i brandvarnarna, men de batterierna skall hålla 10 år…