Sittställning Forlowt skrev:
Äähh sluta förlöjliga argumentet.

Det finns inte ens en samlad tjänst för filmer idag...
inte en samlad tjänst. Men de format som används för att leverera strömmarna är tämligen standardiserade och möjliga att spela upp direkt i webbläsaren, skicka till chromecast etc. Fanns en tid för inte så länge sedan då det fanns en uppsjö med olika format som krävde olika plugins för att spela upp / dekryptera strömmarna.

**blev tydligen typ en dubblett av djac’s svar. Måste tydligen klicka på refresh innan jag börjar läsa :sweat:

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Men snälla.. med den logiken kan vi säga att allt är elektriskt och därför samma typ.. då är Plejd kanon också ?

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
När man läser de exemplifierande inläggen här ovan några gånger och verkligen försöker förstå vad du skriver så inser man att du faktiskt inte har en susning om hur sådana här system är uppbyggda och hur de fungerar. (...och då menar jag inte enbart hur de fungerar tekniskt.)
Det är givetvis helt ok men det är synd att trådarna därmed ibland havererar när du med raljanta inlägg kryddade med emojisar kommenterar och ger råd i frågor och diskussioner du faktiskt inte har förstått.

De flesta av oss här har åsikter och idéer om hårdvara, systemdesign, lösningar och tillämpningar.
Åsikter och värderingar möts definitivt inte alltid och så ska det vara.
Dock tycker jag att de allra flesta diskuterar utifrån sina erfarenheter och sitt kunnande. Det gör att man lär sig mycket och får många nya idéer utifrån andras inlägg.

Jag finner det fascinerande att du inte verkar ha något intresse alls av att vidga vyerna.

Ibland kanske man ska reflektera över att man är ganska ensam om sina idéer och att så många andra alltid verkar tycka tvärtom.
Det är trots allt rätt ovanligt med missförstådda genier...
Det som skiljer är att jag inte har kärleken för att automatisera saker på bekostnad av användarnyttan.
För mig är det inte värt att få en mindre användarnytta för att det är vacker teknik i bakgrunden.

Det jag skrev om markisen är så enkelt det kan bli, och det förvånar en del att du inte begrep det.

Du menar då att istället för lokala vind och ljussensorer så använder du varken prognoser eller givare som finns på någon annan plats än markiserna?

Rätt fånigt att raljera över något som du själv inte ens försöker beskriva. Men upplys gärna om vilka andra alternativ du har till lokala givare som du kan jacka in i ditt hobbysystem. :)

Och dina otrevliga personangrepp visar bara att dina argument tryter. Det klär dig inte alls.

Nissens Nissens skrev:
...dina otrevliga personangrepp visar bara att dina argument tryter. Det klär dig inte alls.
Jag "angriper" inte din person utan det du skriver...
Det är inte avsett att vara ett personangrepp, det är endast ett konstaterande att du inte riktigt förmår att följa det som diskuteras.
Huruvida jag och många andra konstaterar det eller inte påverkar inte faktumet att så är fallet.

Nissens Nissens skrev:
Det som skiljer är att jag inte har kärleken för att automatisera saker på bekostnad av användarnyttan.
För mig är det inte värt att få en mindre användarnytta för att det är vacker teknik i bakgrunden.

Det jag skrev om markisen är så enkelt det kan bli, och det förvånar en del att du inte begrep det.

Du menar då att istället för lokala vind och ljussensorer så använder du varken prognoser eller givare som finns på någon annan plats än markiserna?

Rätt fånigt att raljera över något som du själv inte ens försöker beskriva. Men upplys gärna om vilka andra alternativ du har till lokala givare som du kan jacka in i ditt hobbysystem. :)
...och även det senaste inlägget visar med all tydlighet att du fortfarande inte riktigt förstår vad de flesta andra diskuterar här i tråden.
Du får gärna tycka att jag är oförskämd som påtalar det men faktum kvarstår, du visar som sagt i dina inlägg att du inte förstår - sorry.

• Gilla
useless och 7 till
  • Laddar…
J
jbr jbr skrev:
Det är inte avsett att vara ett personangrepp, det är endast ett konstaterande att du inte riktigt förmår att följa det som diskuteras.
Huruvida jag och många andra konstaterar det eller inte påverkar inte faktumet att så är fallet.

...och även det senaste inlägget visar med all tydlighet att du fortfarande inte riktigt förstår vad de flesta andra diskuterar här i tråden.
Du får gärna tycka att jag är oförskämd som påtalar det men faktum kvarstår, du visar som sagt i dina inlägg att du inte förstår - sorry.
Håller helt med här. Jag ser det mer som ett uppdrag i samhällets tjänst att inte låta dumheter/okunnighet/bias stå emotsagt. En slags Florence Nightingale inom automation.
Plejd står bra på egna fötter utan folk som försöker förklara dess förträfflighet in absurdum. Att omvända någon ovanstående är nog omöjligt. Undviker här att skriva VI eftersom jag tydligen gör mig till talesperson för alla normalintresserade då.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:

Ok, då har du en egen definition på vad personangrepp är.

Tänker du svara på frågan?
Det blir rätt barnsligt att du raljerar över saker som du själv inte förmår visa någon lösning på.

Du har väl inte koll då helt enkelt.

Nissens Nissens skrev:
Ok, då har du en egen definition på vad personangrepp.
Nej, det anser jag verkligen inte att jag har.

Nissens Nissens skrev:
Det blir rätt barnsligt att du raljerar över saker som du själv inte förmår visa någon lösning på.

Du har väl inte koll då helt enkelt.
Vilken fråga ska jag svara på menar du?
Vad är det jag har raljerat över?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte, men är det inte rätt märkligt att just en sådan uppmaning kommer från dig?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
BSOD och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
På så sätt riskerar vi inte att åka iväg på semester och glömma den ute i regn och vind.
Just det där har jag gjort och skulle ge mycket för att inte riskera att göra om det.

Jag har redan ett proprietärt system på markisen men det är på tok för dåligt för att vara användbart.

• Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Och dina otrevliga personangrepp visar bara att dina argument tryter. Det klär dig inte alls.
Hela ditt antagande kring markisen bygger på att man INTE ska ha en lokal vind-/ljussensor. Men om man nu har det, OCH kompletterar med säg en temperaturmätare, som ställs in på att tex inte köra ut markisen när det är kallt ut (och därigenom använda solinstrålning som komplement till uppvärmning, speciellt under vinterhalvåret)? Är det fortfarande lika med att användarnyttan försämras?

Vill man ha det väldigt enkelt med markisen och HELT standalone så får man nog snällt hiva fram veven och se glad ut. ”Berit, imorgon ska det bli lite blåsigt enligt tidningen. Vevar du in markisen?!”

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har man den helautomatisk så behöver den en ljussensor som triggar på starkt solljus, och en vindmätare som mäter vindstyrkan på plats.
Jag gissar att du inte har en markis med automatik? Det har jag, och den (proprietära lösningen, precis som Plejd) är värdelös. Hysteresen på ljusautomatiken är alldeles för snäv, det finns ingen möjlighet till tidsstyrning, automatiken kan bara ställas in på ett specifikt läge och vindautomatiken är dum.

Det är surt att ha lagt ut nästan sexsiffriga belopp på ett dåligt system som man enkelt hade kunnat fixa nackdelarna med om protokollet hade varit öppet.

PS. Den där lilla propellern som hör till vindautomatiken... hur mycket den snurrar i förhållande till hur mycket vind markisen känner av är sällan 1:1. Ibland blåser det vansinnigt från "fel" håll och propellern står helt still och ibland snurrar propellern vansinnigt samtidigt som markisen inte rör sig en tum.

• Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om rörelsesensorn jobbar med 230v utgång så går det, men är den begränsad till någon annan spänning så kan man istället välja bland en mängd olika rörelsesensorer i vilken byggvaruhandel som helst. :)
Du känner inte själv att det här är lite av att "Gå över ån efter vatten" i extremsportsformat?

En användare som har det här önskemålet (som handen på hjärtat varken känns vansinnigt komplicerat eller unikt) är nog glad om han hade satsat på ett öppet system från dag 1. Några klick i ett webbgränssnitt eller app känns som ett enklare problem än en 230V rörelsedeckare som dels ska vara kompatibelt med Hue på något sätt, och sen ska en elektriker (för en tusenlapp i timmen) dra en 230V styrsignal till en punkt i någon dosa. Dvs utanpåliggande kabel och/eller en till FK i något rör någonstans.

• Gilla
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du känner inte själv att det här är lite av att "Gå över ån efter vatten" i extremsportsformat?

En användare som har det här önskemålet (som handen på hjärtat varken känns vansinnigt komplicerat eller unikt) är nog glad om han hade satsat på ett öppet system från dag 1. Några klick i ett webbgränssnitt eller app känns som ett enklare problem än en 230V rörelsedeckare som dels ska vara kompatibelt med Hue på något sätt, och sen ska en elektriker (för en tusenlapp i timmen) dra en 230V styrsignal till en punkt i någon dosa. Dvs utanpåliggande kabel och/eller en till FK i något rör någonstans.
Äh, lyssna hur det viskar i det kalla blåsiga mörkret nu..under markisen..
Boohooo..95% har inget behov av det där.. boohooo
Eller, du använder den fel...
"Öppet system.... baklänges blir"xxxxxa, som en best"-Sievert Öholm

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men snälla.. med den logiken kan vi säga att allt är elektriskt och därför samma typ.. då är Plejd kanon också ?
Att all kommunikation vi pratar om transporterar information med hjälp av elektriska radiovåger är sant. Det gör det inte mer möjligt att jämföra mjukvara med hårdvara..

BLE som plejd använder sig av är det inget fel på. Energisnålt, säkert (utöver i pairingfasen. Fast man implementerade en bättre algoritm för nyckelutbytet i ble 4.2). Unset kort räckvidd men stödjer mesh.

Det som är bekymmersamt är att plejd valt att inte låta kommunikationen för deras prylar vara offentligt dokumenterat så att man kan välja vad som ska styra deras hårdvara.

När man designar större kommersiella system (som alltså inte är en hobby) är detta väldigt viktigt för skalbarheten framgent.

Skulle de börja supportera tredjeparts integrationer skulle Plejd bli en toppen produkt.

Personligen försöker jag undvika allt som
* inte har en öppen standard alternativt dokumenterade lokala api’r
* kräver extern server (moln tjänst) för att fungera
* Om det är något frun ska ratta. Typ lampknapp. ska den fungera fristående.

• Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Hela ditt antagande kring markisen bygger på att man INTE ska ha en lokal vind-/ljussensor. Men om man nu har det, OCH kompletterar med säg en temperaturmätare, som ställs in på att tex inte köra ut markisen när det är kallt ut (och därigenom använda solinstrålning som komplement till uppvärmning, speciellt under vinterhalvåret)? Är det fortfarande lika med att användarnyttan försämras?

Vill man ha det väldigt enkelt med markisen och HELT standalone så får man nog snällt hiva fram veven och se glad ut. ”Berit, imorgon ska det bli lite blåsigt enligt tidningen. Vevar du in markisen?!”
Jösses, du har alltså inte följt tråden….
JAG förespråkade lokala ljus och vindgivare, och då dök en hemautomatiseringshobbyist upp och sade att lokala sensorer är ute, man skall koppla det till hemautomatiseringssystemet och inte ha några likala sensorer. Sedan kom @jbr och missförstod det mesta och kryddade det med personangrepp.

Om man inte får använda lokala sensorer så kan jag bara se att man kan använda prognoser eller givare tillgängliga online lokaliserade någon annanstans. För mig är det en mycket märklig lösning.

Sedan kom hela kopplet med Plejdhatare och trodde att det var jag som förespråkade att inte ha lokala givare. Men de läser ju aldrig ordentligt, (det är väl därför de inte förstår sig på Plejds framgångar heller…)

Jag är fortfarande fascinerad över att Plejdhatarna tror sig veta bättre än andra…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.