J Jocke Best skrev:
Kanske närvarosensor för att trigga belysning? Något i stil med nya Aqara fp2?
[media]
Eller något Sonosrelaterat? ;):crysmile:

• Haha
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Tror samtliga sagt att dom kör parallella system efter inget system har ALLT. Så, skapa det och tjäna miljoner !
Idag finns ingen anledning att bygga något annat än med Zigbee. Man kan få allt man behöver i det ekosystemet. Undantaget kameror. Men det är ju bäst att köra via LAN eller Wifi av banddbreddsskäl.
Sen att många som gillar HA har gamla grejor som de fortfarande kan köra ihop med nyare är ju en annan femma, och knappast någon nackdel.
Imorgon kanske något bättre än Zigbee kommer, Matter, eller teleportering, och då kommer man att kunna fortsätta använda sina gamla Zigbee prylar ihop med dem om man känner för det.
Bra va?

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
K karlmb skrev:
Idag finns ingen anledning att bygga något annat än med Zigbee. Man kan få allt man behöver i det ekosystemet. Undantaget kameror. Men det är ju bäst att köra via LAN eller Wifi av banddbreddsskäl.
Sen att många som gillar HA har gamla grejor som de fortfarande kan köra ihop med nyare är ju en annan femma, och knappast någon nackdel.
Imorgon kanske något bättre än Zigbee kommer, Matter, eller teleportering, och då kommer man att kunna fortsätta använda sina gamla Zigbee prylar ihop med dem om man känner för det.
Bra va?
Jag tror att tillverkare kommer vilja fortsätta sälja prylar så något vidare samlat system tror jag inte kommer finnas om man inte är beredd att nörda ner sig.

Bra va ?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
Jag tror att tillverkare kommer vilja fortsätta sälja prylar så något vidare samlat system tror jag inte kommer finnas om man inte är beredd att nörda ner sig.
Fast zigbee finns som sagt redan idag och är ett "samlat system". Ett stort antal tillverkare säljer sådana produkter.

Plejds inlåsta system är snarare ett undantag idag.

Bra va ?
Varför tycker du at det är bra för konsumenter om tillverkare gör produkter som inte kan prata med andra tillverkares produkter?

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
R RoAd skrev:
Fast zigbee finns som sagt redan idag och är ett "samlat system". Ett stort antal tillverkare säljer sådana produkter.

Plejds inlåsta system är snarare ett undantag idag.

Varför tycker du at det är bra för konsumenter om tillverkare gör produkter som inte kan prata med andra tillverkares produkter?
Zigbee är inte stabilt som Plejd, hellre låst och stabilt är skit och samlat.

Jag belyste att dom kommer vilja sälja nya prylar som ersätter dom du har idag, inget system kommer någonsin bli "klart". Jag skrev inte att jag tyckte det va bra eller ej.

• Haha
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Bra va?
Ja, tänk att människor är så korkade att de köper något annat än Zigbee, de köper allt mer som inte är det dessutom! :rofl:

Dumma, dumma dom! :rolleyes:
Eller: Dumma, dumma oss kanske är mer rätt. :crysmile:

Precis som du önskade jag enkla funktioner när jag kollade på styrning av belysning.

Använder långt ifrån alla funktioner som Plejd erbjuder men enkla inställningar som att dimmra utan runda vred, astrour styrning av utebelysning (och knapp för manuell styrning) samt funktionen med att ett dubbeltryck på sista knappen innan sovrummet släcker all belysning gör bara saker smidigt!

R
Zigbee är urstabilt. Troligen stabilare än Plejds kommunikation. Du blandar inte ihop Zigbee med någon app, hub, eller liknande?

Jag har knappt 30 Zigbee-enheter i mitt system från olika tillverkare och ingen av dem har någonsin strulat.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vad baserar du det på? Att IKEAs app startar långsamt? :thinking:

Nissens Nissens skrev:
Ja, tänk att människor är så korkade att de köper något annat än Zigbee, de köper allt mer som inte är det dessutom! :rofl:
Rent procentuellt är "allt mer" i detta sammanhang fortfarande knappt mätbart om du jämför Zigbees marknadsandel med plejds.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R
Gusten87 Gusten87 skrev:
Använder långt ifrån alla funktioner som Plejd erbjuder men enkla inställningar som att dimmra utan runda vred, astrour styrning av utebelysning (och knapp för manuell styrning) samt funktionen med att ett dubbeltryck på sista knappen innan sovrummet släcker all belysning gör bara saker smidigt!
Jag tycker det verkar som om du använder alla funktioner som Plejd erbjuder :)

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Rent procentuellt är "allt mer" i detta sammanhang fortfarande knappt mätbart om du jämför Zigbees marknadsandel med plejds.
Det är rätt mycket som inte är Zigbee..

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…

Jag belyste att dom kommer vilja sälja nya prylar som ersätter dom du har idag, inget system kommer någonsin bli "klart". Jag skrev inte att jag tyckte det va bra eller ej.
Man ska inte förväxla zigbee som protokoll med att man använder en billig hub. Även wifi kan vara varierande kvalité på baserat på vilken accesspunkt man använder..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är rätt mycket som inte är Zigbee..
Ja, så är det! Trodde att du syftade specifikt på Plejd.

Nissens Nissens skrev:
Ja, men enligt Plejd fortsätter Schneider att satsa på sitt egenutvecklade system. Skulle tro att det är tydligare signaler Plejd väntar på. Men det är min tolkning.
Apropå Google Home, så kanske någon har koll på min fråga i denna tråden?
https://www.byggahus.se/forum/threads/google-home.285674/#post-5216034

Jag testar en förhandsversion av nya Google Home som verkar vara bättre, men fortfarande begränsad.

//Patrik

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.