Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Idag finns ingen anledning att bygga något annat än med Zigbee. Man kan få allt man behöver i det ekosystemet. Undantaget kameror. Men det är ju bäst att köra via LAN eller Wifi av banddbreddsskäl.Forlowt skrev:
Sen att många som gillar HA har gamla grejor som de fortfarande kan köra ihop med nyare är ju en annan femma, och knappast någon nackdel.
Imorgon kanske något bättre än Zigbee kommer, Matter, eller teleportering, och då kommer man att kunna fortsätta använda sina gamla Zigbee prylar ihop med dem om man känner för det.
Bra va?
Jag tror att tillverkare kommer vilja fortsätta sälja prylar så något vidare samlat system tror jag inte kommer finnas om man inte är beredd att nörda ner sig.K karlmb skrev:Idag finns ingen anledning att bygga något annat än med Zigbee. Man kan få allt man behöver i det ekosystemet. Undantaget kameror. Men det är ju bäst att köra via LAN eller Wifi av banddbreddsskäl.
Sen att många som gillar HA har gamla grejor som de fortfarande kan köra ihop med nyare är ju en annan femma, och knappast någon nackdel.
Imorgon kanske något bättre än Zigbee kommer, Matter, eller teleportering, och då kommer man att kunna fortsätta använda sina gamla Zigbee prylar ihop med dem om man känner för det.
Bra va?
Bra va ?
Fast zigbee finns som sagt redan idag och är ett "samlat system". Ett stort antal tillverkare säljer sådana produkter.Forlowt skrev:
Plejds inlåsta system är snarare ett undantag idag.
Varför tycker du at det är bra för konsumenter om tillverkare gör produkter som inte kan prata med andra tillverkares produkter?Forlowt skrev:
Zigbee är inte stabilt som Plejd, hellre låst och stabilt är skit och samlat.R RoAd skrev:
Jag belyste att dom kommer vilja sälja nya prylar som ersätter dom du har idag, inget system kommer någonsin bli "klart". Jag skrev inte att jag tyckte det va bra eller ej.
Ja, tänk att människor är så korkade att de köper något annat än Zigbee, de köper allt mer som inte är det dessutom!K karlmb skrev:Idag finns ingen anledning att bygga något annat än med Zigbee. Man kan få allt man behöver i det ekosystemet. Undantaget kameror. Men det är ju bäst att köra via LAN eller Wifi av banddbreddsskäl.
Bra va?
Dumma, dumma dom!
Eller: Dumma, dumma oss kanske är mer rätt.
Precis som du önskade jag enkla funktioner när jag kollade på styrning av belysning.
Använder långt ifrån alla funktioner som Plejd erbjuder men enkla inställningar som att dimmra utan runda vred, astrour styrning av utebelysning (och knapp för manuell styrning) samt funktionen med att ett dubbeltryck på sista knappen innan sovrummet släcker all belysning gör bara saker smidigt!
Använder långt ifrån alla funktioner som Plejd erbjuder men enkla inställningar som att dimmra utan runda vred, astrour styrning av utebelysning (och knapp för manuell styrning) samt funktionen med att ett dubbeltryck på sista knappen innan sovrummet släcker all belysning gör bara saker smidigt!
Zigbee är urstabilt. Troligen stabilare än Plejds kommunikation. Du blandar inte ihop Zigbee med någon app, hub, eller liknande?Forlowt skrev:
Jag har knappt 30 Zigbee-enheter i mitt system från olika tillverkare och ingen av dem har någonsin strulat.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag tycker det verkar som om du använder alla funktioner som Plejd erbjuderGusten87 skrev:
Man ska inte förväxla zigbee som protokoll med att man använder en billig hub. Även wifi kan vara varierande kvalité på baserat på vilken accesspunkt man använder..Forlowt skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Apropå Google Home, så kanske någon har koll på min fråga i denna tråden?Nissens skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/google-home.285674/#post-5216034
Jag testar en förhandsversion av nya Google Home som verkar vara bättre, men fortfarande begränsad.
//Patrik