pdov pdov skrev:
Skulle det börja grävas extra fjärrkontoller som med Philips Hue eller IKEA så skulle det inte få komma in hemma hos oss
useless useless skrev:
Jag har både Hue och IKEA, men inga extra fjärrkontroller. Varför skulle man behöva det istället för de vanliga lampknapparna innanför dörren?
Jag kör i huvudsak IKEA och ja, det är fjärrkontrollerna som är den svaga punkten. Det uppvägs dock av att de kostar under en hundring styck. Jag har valt kompromissen att sätta IKEA-knappen på eller precis intill den ordinarie lysknappen, då kan även gäster förstå hur man gör för att tända.

För övrigt undrar jag varför ni alla verkar ha så teknikfientliga fruar? (Min flyttade ut, men det bör poängteras att det var redan innan jag började med smarta hem.) ;):rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag har ett gäng IKEA-knappar också som komplement - Det är skönt att slippa lämna soffan för att ändra belysningen...
Men primärt tänder, släcker och dimmar jag lampor med helt vanliga lampknappar innanför dörrarna så som folk är vana vid.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
För övrigt undrar jag varför ni alla verkar ha så teknikfientliga fruar? (Min flyttade ut, men det bör poängteras att det var redan innan jag började med smarta hem.) ;):rofl:
Du har å andra sidan inte fått någon ny sen du började...
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag har ett gäng IKEA-knappar också som komplement - Det är skönt att slippa lämna soffan för att ändra belysningen...
Men primärt tänder, släcker och dimmar jag lampor med helt vanliga lampknappar innanför dörrarna så som folk är vana vid.
Ja det är ju att föredra. (y)
Sen är det väl ännu bättre om belysningen sköter sig själv så att man slipper tända och släcka alls.
 
useless useless skrev:
Du har å andra sidan inte fått någon ny sen du började...
Jodå, och hon tjatar nästan inte alls. :crysmile:
 
  • Mannekäng klädd i svart mössa och jacka, vid fönster, inomhus, neutral pose, sportkläder, ljusinsläpp, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har å andra sidan inte fått någon ny sen du började...
Det är ju dessutom bra att en ny tänkbar partner känner till hemautomatiseringsintresset, så att hen kan väga både för- och nackdelar?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är ju dessutom bra att en ny tänkbar partner känner till hemautomatiseringsintresset, så att hen kan väga både för- och nackdelar?
Exakt! Söker nu en kvinna som kommunicerar med protokoll som är kompatibla med mina. Because it Matters... :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jag håller med. Google har inte satsat mycket på det smarta hemmet om man jämför med de andra drakarna. De har dock börjat komma igång med matter nu.
Tänkte väl att bl.a. du skulle tycka det. :)
Vad gäller Matter så tar väl det fart först när de stora spelarna meddelar att de planerar att lämna sina egna system och gå över till Matter. Men det verkar vara en bit kvar till det…
 
Nissens
J
Nissens Nissens skrev:
Tänkte väl att bl.a. du skulle tycka det. :)
Vad gäller Matter så tar väl det fart först när de stora spelarna meddelar att de planerar att lämna sina egna system och gå över till Matter. Men det verkar vara en bit kvar till det…
Det tror jag (tyvärr) är en utopi. Det känns snarare som att Matter kommer ligga som ett paraply för att låta olika ekosystem prata med varandra. Respektive pryl kommer inte (på lång tid) prata Thread/Matter med andra tillverkares "Matter-prylar". Så trodde du att det är en stor revolution på den fronten så förstår jag att du är besviken. Matter är åtminstone i början mest en adapter för att låta proprietära system att prata med varandra. Ingen stor spelare vill låta sina produkter ersättas av billigt smäck och låta dom styras tillsammans med varandra, så de fortsätter hålla på sitt. Inte ens säkert att Matter kommer fungera för precis alla funktioner, utan att de blir reserverade för de "riktiga kunderna". Det är på "hub/gw-nivå" som programvaran uppdateras till Matter. En matter-kompatibel hub/gw kommer alltså kunna kommunicera med en annan tillverkares dito. De översätter sedan till tex Plejd/Zigbee/Zwave/Hue/Ikea/Schenider/etc etc.
På så sätt blit Matter mest ett stort lyft för de som tidigare varit helt instängda i sina system, och det är ju jättebra om man vill det. Har man redan tex HA/Hubitat/Homey etc så har man redan kunnat ha full kommunikation mellan prylarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom detta är en Plejdtråd (tro det eller ej) så kan det kanske passa med lite info som jag tror främst de som inte gillar Plejd i tråden (de flesta) den är från november förra året där det kommer lite ledtrådar angående de nya produktkategorierna. Kanske främst vad det inte kommer att vara för typ av produkter.. :)

[länk]
Du tror fortfarande att jag tror att det är termostater eller? Obegripligt.

Å andra sidan, var i den här artikeln står det att det inte är termostater? Åtminstone en av termostaterna vi läst om är ju typiskt "inte en puck". Annars är det rullgardinerna? Eller vet du något annat?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
pdov
Nissens Nissens skrev:
Eftersom detta är en Plejdtråd (tro det eller ej) så kan det kanske passa med lite info som jag tror främst de som inte gillar Plejd i tråden (de flesta) den är från november förra året där det kommer lite ledtrådar angående de nya produktkategorierna. Kanske främst vad det inte kommer att vara för typ av produkter.. :)

[länk]
Det finns nyare uppgifter kring detta. Plejds VD har gått ut med: "Vi avser att lansera en ny produktkategori på elmässan Elfack i Göteborg den 9 maj och förväntar oss att det blir startskottet för en ny tillväxtvåg."
https://teknikveckan.se/det-gar-fortsatt-bra-for-plejd-om-an-lite-langsammare



Finns även en ganska ny intervju med VD, är man intresserad av deras produkter så kan hela intervjun vara intressant men annars har de ett stycke om mjukvara och integrationer som kan vara intressant för er som vill koppla Plejd med andra system.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Det finns nyare uppgifter kring detta. Plejds VD har gått ut med: "Vi avser att lansera en ny produktkategori på elmässan Elfack i Göteborg den 9 maj och förväntar oss att det blir startskottet för en ny tillväxtvåg."
[länk]



[media]Finns även en ganska ny intervju med VD, är man intresserad av deras produkter så kan hela intervjun vara intressant men annars har de ett stycke om mjukvara och integrationer som kan vara intressant för er som vill koppla Plejd med andra system.
Men det är ingen som har sagt vad denna nya produktkategori kommer att vara?
 
pdov
David Wallin David Wallin skrev:
Men det är ingen som har sagt vad denna nya produktkategori kommer att vara?
Som Babak Esfahani säger i intervjun ovan så vill de hålla det hemligt tills den 9 maj.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Kanske närvarosensor för att trigga belysning? Något i stil med nya Aqara fp2?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.