Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har Ericsson inga telefoner.
Däremot säljer de mycket mobilsystem, och kunder som köper basstationer och annat av Ericsson eller någon annan leverantör är bunden till deras produkter. De får byta stora delar eller egentligen hela basstationen om de vill köpa av en annan leverantör.

Vet inte om du hört talas om Microsoft Windows, men det är hyfsat stort, och knappast en öppen standard.

Dina kommentarer visar bara att du inte vill förstå helt enkelt.
Det är liksom inte min uppgift att upplysa dig om sånt som är självklart för de flesta.

Ha en bra helg! :)
Ericsson inte bara följer standarder utan har varit ledande att skapa dessa standarder under flera decennier.

Narurligtvis kan man inte bygga ihop en basstation själv av delar från olika leverantörer. Eller det kan man väl iofs om man är ”nörd” men eftersom detta inte är konsumentprodukter så är support viktigt, och allt sådant faller ju med ett hemmabygge som inte är godkänt av myndigheterna map på tex elsäkerhet och radiostrålning. Oftast är hela radionätet, eller stora sjok av det, från samma leverantör. Men allt fungerar tillsammans mellan radionät, kärnnät och mobiler mm då det följer standard. Och intelligensen sitter inte längst ut i basstationen. Mobilnätet har transformerats från att vara främst tal till data som kan ge vilken funktionalitet som helst i din telefons alla appar. Även sammankopplat med allt utanför mobilnäten. Inga tecken på inlåsningseffekt eller begränsningar .

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det mesta med Plejd är skit eller hur? :rofl:

Det är helt obegripligt att det går så bra för dem. :crysmile:

Det måste bero på elektriker och kunder som inte begriper något… och så Ahlsell förstås…

Eller också beror det på att de gör bra grejor som gör det jobbet de skall. ;)
Är du inte klok människa? Hur fasen lyckades du tillskriva mig dom åsikterna? (Se det som en retorisk fråga, jag önskar inget svar)

Normalt är jag intresserad av att läsa om fördelar och nackdelar med olika system, men att ens nämna Plejd på det här forumet med dig närvarande förefaller direkt förenat med mental ohälsa så jag avstår möjligheten till att utveckla min åsikt med dig närvarande.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
ARJU ARJU skrev:
Är du inte klok människa? Hur fasen lyckades du tillskriva mig dom åsikterna? (Se det som en retorisk fråga, jag önskar inget svar)

Normalt är jag intresserad av att läsa om fördelar och nackdelar med olika system, men att ens nämna Plejd på det här forumet med dig närvarande förefaller direkt förenat med mental ohälsa så jag avstår möjligheten till att utveckla min åsikt med dig närvarande.
Tja, om du läser vad du själv skrivit så är det inte mycket som är bra med Plejd - alternativt är det kunderna som inte vet bättre…

Rapporten de släppte nyss visar att de ökat omsättningen med nästan 30%. Så visst ha de bra och efterfrågade prylar.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Tja, om du läser vad du själv skrivit så är det inte mycket som är bra med Plejd - alternativt är det kunderna som inte vet bättre…

Rapporten de släppte nyss visar att de ökat omsättningen med nästan 30%. Så visst ha de bra och efterfrågade prylar.
Jag läser vad jag skrev och önskar fortfarande att du inte försöker tillskriva mig åsikter jag inte uttryckt.

Du verkar ta upp det här med omsättning allt oftare och att det på något sätt är förknippad med produkternas kvalitet eller användbarhet vilket förvisso helt saknar grund och relevans om du frågar mig, men om du tycker det är en relevant faktor så kan du ställa den omsättningen i relation till Matters styrelsemedlemmars Amazon, Apple, Google, Zigbee/CSA, Ikea, Huawei, Schneider och Comcast.

Jag förväntar mig inte att du ska ta reda på det utan vill naturligtvis endast skapa en poäng angående vad jag faktiskt nämnde i mitt inlägg som du försöker förvanska genom att tillskriva mig nonsens du själv hittat på.

Matter utvecklas i stort sett av topp 10 tech bolagen idag som gemensamt kommunikationsprotokoll.

Matter är det mer framtidssäkra kortet.
Plejd är en liten aktör med begränsade möjligheter.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Han skrev "Så i sammanhanget skulle jag säga att Schneider förmodligen är ett mycket mer framtidssäkert val än Plejd någonsin varit."

Att du svarar det du skrev nu får mig (återigen) att undra om du är riktigt som du ska. Dina insatser i den här tråden tyder på att du har någon form av störning som gör att du aldrig under några som helst omständigheter kan erkänna att du har fel. Jag har för mig att det finns någon gräsklippartråd där du uppvisar samma mönster.

Nissens Nissens skrev:
Och så var vi tillbaka på den där vidöppna dörren som du envisas med att sparka in hela tiden. Vem har sagt något annat än det du skriver här? I.a.f. inte @ARJU

Ja, de gör säkert väldigt stabila produkter (kan de lite så är det ju lite som kan gå fel), och ja, efterfrågan hos elektrikerna är nog fortfarande hög. Vi får se hur det blir under lågkonjunkturen när elektrikerna (hantverkare över lag) inte längre kan agera 100% i eget intresse.

Mina föräldrar gjorde för en tid sedan om köket i sommarhuset. I och med detta hjälpte de till att bättra på Plejds omsättning. Ja, de är nöjda med resultatet, men att påstå att någon annan än elektrikern hade någon som helst aning om vad som installerades är i princip en lögn. Så antagandet att elektrikerna driver på Plejds framgångar genom att erbjuda det till kunder som inte har en aning kan åtminstone i detta fall styrkas.

David Wallin David Wallin skrev:
Mina föräldrar gjorde för en tid sedan om köket i sommarhuset. I och med detta hjälpte de till att bättra på Plejds omsättning. Ja, de är nöjda med resultatet, men att påstå att någon annan än elektrikern hade någon som helst aning om vad som installerades är i princip en lögn. Så antagandet att elektrikerna driver på Plejds framgångar genom att erbjuda det till kunder som inte har en aning kan åtminstone i detta fall styrkas.
Vilken produkt hade dina föräldrar vetskap/kunskap om som elektrikern skulle monterat istället?

R
F foppa skrev:
Vilken produkt hade dina föräldrar vetskap/kunskap om som elektrikern skulle monterat istället?
Är det inte upp till elektrikern att ha koll på produkterna? Kunden borde väl bara behöva ha koll på sina behov (nutida och framtida)? Är det inte därför man anlitar en fackman.

Borde inte elektrikern frågat Davids föräldrar om de exempelvis vill att deras "smarta" puckar ska kunna prata med andra system?

Eller är det kanske så enkelt att elektrikern inte heller visste riktigt vad han installerade?

Jag har sagt det tidigare och det kanske är dags att upprepa mig: Det borde finnas en marknad för elektriker som inte bara är elektriker utan även kan utföra lite mer kvalificerade installationer (d.v.s. ha minimal koll på automatiserings-produkter och inte bara kränga det Ahlsell har på hyllan).

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F foppa skrev:
Mina föräldrar hade sannolikt varit fullt nöjda med helt vanliga lysknappar, men då kostnaden inte blev så mycket högre då ändå allt drogs om så sa de ja till det som elektrikern föreslog.
Egentligen ifrågasätter jag inte alls att det installerades Plejd, men jag ville poängtera det som redan sagts många gånger - att en (stor?) del av Plejdinstallationerna sker på elektrikernas intiativ hos folk som bara svarar "Ja" på frågan utan att inte riktigt veta vad de svarar Ja till.

Edit: Jag kan även tillägga att elektrikern installerade de Trådfrigrejer som IKEA hade ritat in i kökslayouten. Han var således helt och fullt medveten om att han lämnade jobbet med två helt okompatibla system i samma kök. Det kändes faktiskt lite oseriöst...

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Borde inte elektrikern frågat Davids föräldrar om de exempelvis vill att deras "smarta" puckar ska kunna prata med andra system?
På förekommen anledning kan jag ju berätta att det rätt omgående blev tydligt att Plejd innebar begränsningar...
Jag hade ungefär parallelt med köksrenoveringen installerat en Homeassistant åt dem för att kunna samla allt krångligt tekniskt mumbojumbo i en enda app. Ja, allt mumbojumbo utom Plejd alltså... :rofl:

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
På förekommen anledning kan jag ju berätta att det rätt omgående blev tydligt att Plejd innebar begränsningar...
Jag hade ungefär parallelt med köksrenoveringen installerat en Homeassistant åt dem för att kunna samla allt krångligt tekniskt mumbojumbo i en enda app. Ja, allt mumbojumbo utom Plejd alltså... :rofl:
3 2 1 ... nu kommer @Nissens förklara hur nördiga dina föräldrar (eller du) är :)

Men om jag ska vara lite seriös så går det ((tror jag) fortfarande) att "hacka" in plejd i HA för den som verkligen vill. Men då blir det faktiskt "skitnördigt" så du kanske vill undvika det.

På egen nördrisk: https://github.com/icanos/hassio-plejd

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
3 2 1 ... nu kommer @Nissens förklara hur nördiga dina föräldrar (eller du) är :)

Men om jag ska vara lite seriös så går det ((tror jag) fortfarande) att "hacka" in plejd i HA för den som verkligen vill. Men då blir det faktiskt "skitnördigt" så du kanske vill undvika det.

På egen nördrisk: [länk]
Jag tror att det vore bedrägligt av mig att försöka framstå som icke-nörd, så det blir lite öppet mål där... :crysmile:

Ja jag kollade på det där också. Men som jag fattar det så ersätter man hubben, som de redan köpt, så det kändes som att det mest skulle ställa till nya problem. HA kan ju trots allt gå ner och då vill man ju helst ha övrig utrustning så normalt installerad som möjligt så att man i så fall kan styra genom tex Google Home-appen.

O
När jag läser den här tråden känner jag mig gammal, och jag har skrivit det här förr:

I ett inte allt för avlägset förflutet fanns det två typer av hemautomation: 1) Svindyr men pålitligt industri-/kontors-standard och 2) Leksaker och hemmabyggen för entusiaster och tekniknördar. Både var för elektriker helt orimliga att installera hos sina privatkunder.

Med tiden började 2) växa upp lite och det började komma produkter för den vanliga konsumentmarknaden och vi fick svenska företag som t.ex. Telldus Tellstick och liknande. Fortfarande inget som elektriker kunde installera hos sina kunder.

Där någonstans kom Plejd in på marknaden. De fångade upp den växande konsumentmarknaden för hemautomation och paketerade den i ett format som passade elektrikerna, gav dem massor med support och byggde dessutom en funktionsmässigt väldigt bra produkt. Att Plejd var ett litet svenskt företag med ständ och hemlig teknik spelade ingen roll i den kontexten.

Snabbspola till nutid: Hemautomation är en hyfsat väletablerad marknad. Stora företag som Google, Apple, Amazon, Philips, osv, håller på att enas om en gemensam standard. De stora drakarna inom installationsbranschen har också hakat på öppna standarder och börjar få fram egna produkter. Marknaden konvergerar mot 2-3 öppna ekosystem. De två världarna håller på att mötas och plötsligt kan elektriker och entusiaster prata samma språk och använda samma lösningar.

Plejd är alltså snart en långsamt döende parantes i teknikhistorien, likt betamax och laserdisc.

Mina 5 öre, den som lever får se!

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
När jag läser den här tråden känner jag mig gammal, och jag har skrivit det här förr:

I ett inte allt för avlägset förflutet fanns det två typer av hemautomation: 1) Svindyr men pålitligt industri-/kontors-standard och 2) Leksaker och hemmabyggen för entusiaster och tekniknördar. Både var för elektriker helt orimliga att installera hos sina privatkunder.

Med tiden började 2) växa upp lite och det började komma produkter för den vanliga konsumentmarknaden och vi fick svenska företag som t.ex. Telldus Tellstick och liknande. Fortfarande inget som elektriker kunde installera hos sina kunder.

Där någonstans kom Plejd in på marknaden. De fångade upp den växande konsumentmarknaden för hemautomation och paketerade den i ett format som passade elektrikerna, gav dem massor med support och byggde dessutom en funktionsmässigt väldigt bra produkt. Att Plejd var ett litet svenskt företag med ständ och hemlig teknik spelade ingen roll i den kontexten.

Snabbspola till nutid: Hemautomation är en hyfsat väletablerad marknad. Stora företag som Google, Apple, Amazon, Philips, osv, håller på att enas om en gemensam standard. De stora drakarna inom installationsbranschen har också hakat på öppna standarder och börjar få fram egna produkter. Marknaden konvergerar mot 2-3 öppna ekosystem. De två världarna håller på att mötas och plötsligt kan elektriker och entusiaster prata samma språk och använda samma lösningar.

Plejd är alltså snart en långsamt döende parantes i teknikhistorien, likt betamax och laserdisc.

Mina 5 öre, den som lever får se!
....om de inte hänger med och släpper ett öppet API, stöd för Matter och alltvadetnuheter?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
O
....om de inte hänger med och släpper ett öppet API, stöd för Matter och alltvadetnuheter?
Ja, och då skulle Plejd som företag kunna leva vidare. Frågan är hur de produkter de redan har på marknaden idag skulle passa in i det. Klarar de av att göra ett teknikskifte utan att dumpa sina befintliga kunder och deras produkter.

Själv lekta jag av mig på 90-talet och har numera återgått till mekaniska brytare och kopplingsledning över allt (nästan). Enkelt, billigt, okomplicerat och pålitligt! =)

• Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.