Nissens Nissens skrev:
Vet inte ens om du frågar något, men åtminstone mitt Plejdsystem bara fungerar, jag lägger ingen tid överhuvud taget på det.
Ja, det gör ju "våra" system också förstås, annars hade nog inte så många använt det, eller vad tror du?
Det vi däremot gör är att vi integrerar/automatiserar saker och ting, för att göra vardagen enklare, för att man kan ;), för intresset, som hobby osv
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, du behöver väl tid att administrera ditt hemautomatiseringssystem. Vem tar över det arbetet efter dig?
Ingen behöver ta över det. Dör jag i morgon kan barnen rycka sladden ur min Home Assistant och börja använda lysknapparna bäst de vill.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, jag frågar inget. Jag bara påstår att systemen och funktionerna kommer med tiden att bli mer avancerade, men handhavandet och administrationen kommer inte bli det. Så fler människor kommer att få fler möjligheter och de kommer då att upptäcka nya "behov" och saker de tycker är praktiskt att tekniken tar över. Precis som utvecklingen sett ut sedan människans gryning.
Japp, och Plejd har startat i den änden. Att hålla det enkelt för användaren.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, det gör ju "våra" system också förstås, annars hade nog inte så många använt det, eller vad tror du?
Det vi däremot gör är att vi integrerar/automatiserar saker och ting, för att göra vardagen enklare, för att man kan ;), för intresset, som hobby osv
Ja, ditt system är mer en hobby, Plejdanvändare har inte systemet som en hobby, de vill bara att det fungerar.
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, och Plejd har startat i den änden. Att hålla det enkelt för användaren.
Du vill verkligen inte förstå andras argumentation, eller hur? ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, ditt system är mer en hobby, Plejdanvändare har inte systemet som en hobby, de vill bara att det fungerar.
Läste du inte det du citerade?
Ja, mitt system funkar, det gör det jag vill, men jag väljer att utöka användningsområdet.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, inte alls särskilt stressat, det mesta sköter sig själv.
Speciellt smidigt är det att inte behöva fundera på vilken app man ska öppna om man nu skulle behöva göra något, då allt finns samlat i samma app.
Är inte det listigt?
Hur smidigt är underhållet över 10år?
Historiskt så har saker ballat ur när man lyft OS-versioner, hur kul är det?
Men HA har kanske löst alla dom problemen och att man inte behöver underhålla systemet öht, då är det bra.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Läste du inte det du citerade?
Ja, mitt system funkar, det gör det jag vill, men jag väljer att utöka användningsområdet.
Ja, till skillnad från de som inte ser systemet som en hobby.
Inget fel i att ha en hobby, men människor har olika intressen.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Du vill verkligen inte förstå andras argumentation, eller hur? ;)
Jodå, men du vill kanske inte det.
Har du någon förståelse för oss som bara vill att det fungerar utan att man behöver en administratör som sköter det?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, till skillnad från de som inte ser systemet som en hobby.
Inget fel i att ha en hobby, men människor har olika intressen.
Och det var ett argument för (eller mot) vad?
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, inte alls särskilt stressat, det mesta sköter sig själv.
Speciellt smidigt är det att inte behöva fundera på vilken app man ska öppna om man nu skulle behöva göra något, då allt finns samlat i samma app.
Är inte det listigt?
Om du besöker forum för hemautomatisering så inser du efter ca 10 millisekunder att de systemen kräver väldigt mycket fid att pyssla om. Inget fel i det, men jag är helt ointresserad av att lägga tid på det.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du besöker forum för hemautomatisering så inser du efter ca 10 millisekunder att de systemen kräver väldigt mycket fid att pyssla om. Inget fel i det, men jag är helt ointresserad av att lägga tid på det.
Hahaha, inte riktigt, men du får väl leva i den villfarelsen
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, men du vill kanske inte det.
Har du någon förståelse för oss som bara vill att det fungerar utan att man behöver en administratör som sköter det?
Full förståelse, och det har jag skrivit så många gånger!
Det jag inte har förståelse för är varför man ska undanhålla information med hänvisning till att INGEN någonsin kommer att behöva veta. Det är som att jorden går under om någon får möjlighet att väga in ev nackdelar med Plejd när de ska välja system. Jag vill tro att var och en ändå har viss förmåga till eget tänkande.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur smidigt är underhållet över 10år?
Historiskt så har saker ballat ur när man lyft OS-versioner, hur kul är det?
Men HA har kanske löst alla dom problemen och att man inte behöver underhålla systemet öht, då är det bra.
Den stora poängen är att vi är fria att migrera till ett annat system när som helst under dessa tio år, utan att behöva byta ut hårdvaran. Med Plejd är man ju tvingad att stanna kvar, oavsett om man vill det eller inte, och sen byta ut alltihop om (i bästa fall) tio år när det på riktigt blivit ett problem att det inte kan kommunicera med något annat i ens hem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Den stora poängen är att vi är fria att migrera till ett annat system när som helst under dessa tio år, utan att behöva byta ut hårdvaran. Med Plejd är man ju tvingad att stanna kvar, oavsett om man vill det eller inte, och sen byta ut alltihop om (i bästa fall) tio år när det på riktigt blivit ett problem att det inte kan kommunicera med något annat i ens hem.
Om man har installerat Plejd för att göra det du skriver har man gjort fel från början.
Plejd är inte tänkt att integreras mot något, det är tänkt att vara autonomt.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.