Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Bjor Bjor skrev:
Självklart inte. Fins föremål som är tusentals år och kvar än. Försvinner från marknaden, att köpa nytt.
Vad menar du? :thinking:
 
R RoAd skrev:
Nej det skrev jag inte, eller hur?



Ja, NU går det. När som helst kan det inte gå.



100% sant. Det är faktiskt min poäng (även om jag inte tror att den gick fram). Därför bör man välja öppna system och inte låsta system som exempelvis Plejd.
Det var väll du som skrev det här eller?
Nej, du har två val om du vill integrera Plejd med något annat. Google home och Apple homekit. Och inte ens där har du några egentliga garantier för om Plejd slutar supporta det så kan du inte göra annat än gnälla.

Så du tror att bara för det är ett öppet system så försvinner det inte från marknaden? Vi får väll se om några år.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? :thinking:
Du skrev att saker inte försvinner. Men från att kunna köpa nytt kan dom försvinna. Inget man har bara försvinner. Och det var väll det du menade med att dit system inte försvinner. Men du kanske inte kan köpa nå nya saker till det.
 
Bjor Bjor skrev:
Inget man har bara försvinner.
Fysiskt försvinner plejdprylarna givetvis inte men möjligheten att använda dem fullt ut kan försvinna från en dag till en annan om Plejd så vill eller tvingas till det.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fysiskt försvinner plejdprylarna givetvis inte men möjligheten att använda dem fullt ut kan försvinna från en dag till en annan om Plejd så vill eller tvingas till det.
Hur då? Att appen försvinner från telefonen/surfplatta? Jag behöver inte vara uppkoplad mot nå internet för att det ska fungera. Och har jag ställt allt så det fungerar så använder jag inte ens appen längre. Jag kan inte byggs ut det nå mer, det är det enda som kan hända.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Vad jag menar är att både Plejd, Zigbee ,Z-wave och Matter kommunicerar åt båda hållen, "Tänd lampan - "Jag har tänt". Det finns naturligtvis vissa skillnader i egenskaper. Men sett till tillförlitlighet är systemen likvärdiga, att hävda att det ena är mer tillförlitligt än det andra är som att hävda att hjulen snurrar tillförlitligare på en Mercedes än en Volvo.

Båda har lika bra förutsättningar att snurra på hjulen och att hävda något annat beror sannolikt på okunskap eller en extremt djup kunskap på statistisk nivå vilken inte är märkbar för användare.

Det blir en ren *host*mätartävlig.
Du har aldrig ägt en äldre Mercedes förstår jag.
 
Bjor Bjor skrev:
Hur då? Att appen försvinner från telefonen/surfplatta? Jag behöver inte vara uppkopplad mot nå internet för att det ska fungera.
Utifrån vad som framgått i någon plejdtråd här för kanske en månad sedan är man beroende av Plejds "moln" för att kunna installera och konfigurera om systemet. Ett system som jag inte längre kan konfigurera om som jag vill är för mig ett dött system som åker ut direkt.

Nu har jag inga plejdgrejor så exakt vilken funktionalitet som försvinner om plejdmolnet dör vet jag inte men det diskuterades rätt livligt här för ett tag sedan.
 
ARJU ARJU skrev:
Men sett till tillförlitlighet är systemen likvärdiga, att hävda att det ena är mer tillförlitligt än det andra är som att hävda att hjulen snurrar tillförlitligare på en Mercedes än en Volvo.
Så alla bilmärken har identisk kvalitet på sina hjullager? Kan inte en viss teknisk produkt vara bättre konstruerad och hålla högre kvalitet än en annan?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Utifrån vad som framgått i någon plejdtråd här för kanske en månad sedan är man beroende av Plejds "moln" för att kunna installera och konfigurera om systemet. Ett system som jag inte längre kan konfigurera om som jag vill är för mig ett dött system som åker ut direkt.

Nu har jag inga plejdgrejor så exakt vilken funktionalitet som försvinner om plejdmolnet dör vet jag inte men det diskuterades rätt livligt här för ett tag sedan.
En av fördelarna med Plejd är att när systemet är installerat och konfigurerat så fungerar det helt oberoende av någon app eller molntjänst, det bara fungerar Precis som det skall vara i en fast installation.

Dessutom är det så att man aldrig någonsin behöver något wifi nät, inte ens vid konfigureringen..
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En av fördelarna med Plejd är att när systemet är installerat och konfigurerat så fungerar det helt oberoende av någon app eller molntjänst, det bara fungerar Precis som det skall vara i en fast installation.

Dessutom är det så att man aldrig någonsin behöver något wifi nät, inte ens vid konfigureringen..
Nej, men du behöver internetuppkoppling på telefonen.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Nej, men du behöver internetuppkoppling på telefonen.
Fast bara när du konfigurerar systemet. När det är färdigkonfigurerat behövs ingen uppkoppling längre.
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utifrån vad som framgått i någon plejdtråd här för kanske en månad sedan är man beroende av Plejds "moln" för att kunna installera och konfigurera om systemet. Ett system som jag inte längre kan konfigurera om som jag vill är för mig ett dött system som åker ut direkt.

Nu har jag inga plejdgrejor så exakt vilken funktionalitet som försvinner om plejdmolnet dör vet jag inte men det diskuterades rätt livligt här för ett tag sedan.
Har jag nu bygt klart mitt system med de lampor jag vill ha, då är det klart. Då ska det bara fungera som vanlig hederlig belysning fast med mindre kablar i väggarna. Och med inbyggt timmer då. Mina behov är ganska små mot för andras verkar de som.

Om man ska hålla på å ställa om allt hela tiden då går det inte om det läggs ner eller man inte har någon uppkoppling. Skulle någon annan ha det jag var ute efter kanske jag inte skulle valt plejd, men nu fanns inget alternativ till dom och verkar fortfarande inte finnas.
 
Bjor Bjor skrev:
Har jag nu bygt klart mitt system med de lampor jag vill ha, då är det klart. Då ska det bara fungera som vanlig hederlig belysning fast med mindre kablar i väggarna. Och med inbyggt timmer då. Mina behov är ganska små mot för andras verkar de som.

Om man ska hålla på å ställa om allt hela tiden då går det inte om det läggs ner eller man inte har någon uppkoppling. Skulle någon annan ha det jag var ute efter kanske jag inte skulle valt plejd, men nu fanns inget alternativ till dom och verkar fortfarande inte finnas.
Du är inte speciellt gammal va?

Jag är väl inte direkt lastgammal själv, men att saker förändras såsom vanor och behov, på gott och ont och vare sig man vill eller inte, det har jag snappat upp på vägen.

Inget är klart förrän man ligger i kistan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du är inte speciellt gammal va?

Jag är väl inte direkt lastgammal själv, men att saker förändras såsom vanor och behov, på gott och ont och vare sig man vill eller inte, det har jag snappat upp på vägen.

Inget är klart förrän man ligger i kistan.
Lite grann det som tagit mänskligheten från djungeln.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.