M Mattias. Lia. skrev:
Nej, det blir att lägga nytt hela vägen. Nytt undertak, råspont. Det blir betongpannor.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.

Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
Då är det din egen envishet och dina egna fördomar som är problemet. På med ny plåt som någon skrev. Listiga jurister ska man inte blanda in.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Då är det din egen envishet och dina egna fördomar som är problemet. På med ny plåt som någon skrev. Listiga jurister ska man inte blanda in.
Du måste vara korkad. Så kanske du kan göra på nåt ruckel på landsbygden eller en sommarstuga. Varför göra ett skitjobb och låta något som är gammalt och eventuellt har problem ligga kvar!
 
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Det syns verkligen inte på mitt. Det är rejäl plåt som är format som takpannor. Hela sidorna, vindskivorna är inklädda med plåtdetaljer.

Förutom att det går att se in bra på ett ställe där undertaket/masoniten vittrat sönder, så såg det inte ut vid köp. Det var där som takkillen reagerade när han kollade med ficklampa. Han menar på att det hade kunnat gå honom obemärkt förbi annars. Skönt iofs att han såg det för hade inte velat åka på den överraskningen när de satt igång med rivningen av taket.
Det är intressant som du säger att det på 5-6 år försämrats så kraftigt!

Testa AntiClimax försäkring. Men jag skulle inte inleda någon process
 
M Mattias. Lia. skrev:
Du måste vara korkad. Så kanske du kan göra på nåt ruckel på landsbygden eller en sommarstuga. Varför göra ett skitjobb och låta något som är gammalt och eventuellt har problem ligga kvar!
Det behöver inte vara fel att låta eterniten ligga kvar. Men om det läcker nu så kan det vara dumt och ha kvar det.
 
M Mattias. Lia. skrev:
Du måste vara korkad. Så kanske du kan göra på nåt ruckel på landsbygden eller en sommarstuga. Varför göra ett skitjobb och låta något som är gammalt och eventuellt har problem ligga kvar!
Inte ovanligt att folk byter saker bara för att det skall vara nytt. Känns väl onödigt. Det är situationen som avgör.

Du har blivit bränd och nu svider det. Vi har alla varit där. Det kunde varit mycket värre.

Men att kalla någon för korkad. Det är korkat…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du får gärna berätta lite mer annars så ger det mig lika mycket info som att gå till pizzerian och säga en pizza tack.
Det är väldigt stor chans att du vill ha en pizza på pizzerian. Det är även stor chans att hitta något dolt fel om tak. När du bara behöver säga tak.
Juridik, jag kan inte med denna infon säga om det varit dolt eller inte, man måste titta på vad som besiktigats, vad som sagts, vad som uppgivits i deklarationen.
Men där det normalt inte kan förväntas vara fel, ska man heller inte kunna förvänta sig.

Jordabalken, 4 kap, §19. Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.
 
D Dr Benz skrev:
Inte ovanligt att folk byter saker bara för att det skall vara nytt. Känns väl onödigt. Det är situationen som avgör.

Du har blivit bränd och nu svider det. Vi har alla varit där. Det kunde varit mycket värre.

Men att kalla någon för korkad. Det är korkat…
Jo, det är korkat att bygga in samma gamla tak en gång till om du ska göra nytt...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Juridik, jag kan inte med denna infon säga om det varit dolt eller inte, man måste titta på vad som besiktigats, vad som sagts, vad som uppgivits i deklarationen.
Men där det normalt inte kan förväntas vara fel, ska man heller inte kunna förvänta sig.

Jordabalken, 4 kap, §19. Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.
Du har fått frågan av många om du kan länka eller på annat sätt visa VILKA rättsfall du syftar på när du skrev…

”Det borde gå att få som dolt fel, har sett ett par andra sådana domfall.”
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Inte ovanligt att folk byter saker bara för att det skall vara nytt. Känns väl onödigt. Det är situationen som avgör.

Du har blivit bränd och nu svider det. Vi har alla varit där. Det kunde varit mycket värre.

Men att kalla någon för korkad. Det är korkat…
Hade du läst trådstarten så inser du att det inte handlar om att ha något nytt och fräscht
.
Delvis är plastisolbeläggningen ett problem, estetiskt, om man nu är känslig för det.
Det mest jobbiga är allt skräp det medför när det tappar färg.
Går såklart att lösa med att tvätta bort det. Så det var primärt det som gjorde att jag tog in takfirma för att kolla.


Det ena ledde till det andra. Så självfallet är det korkat att fortsätta på den snåla vägen och behålla det som gömdes emellan.
Personen insinuerade saker om mig och har förmodligen inte läst allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
D Dr Benz skrev:
Vilket i sig är helt åt helvete eftersom dom som vill fortsätta använda detta och spara miljön får det mkt svårare att lösa.

Antingen får jag tag i 3-5 plattor så jag kan se över mitt tak. Alternativet blir att riva allt i onödan och ersätta med något annat.
Att arbeta med eternit är tillåtet om kan gör det själv men en firma har en massa regler som gör att det blir dyrt. Det finns bra skydd att köpa och klara hälsan när man gör arbetet själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
En regnig dag har plåttaket gjort sitt och ska en firma göra jobbet (jag klättrar inte på ett 12 meter högt plåttak med kraftig lutning) så kommer det att kosta flerdubbelt mot om det inte var eternit under.
Så ja det är snålt att inte ta bort eterniten!
Jag håller med dig.
Mitt eternittak läckte och jag rev ner det helt.
Underlagspappen hade gjort sitt så det blev ny sådan och sedan plåt på rejäla reglar.
När jag sålde huset så berömde besiktningsmannen mitt jobb trots att jag inte är någon fackman.
Det lönar sig alltid att göra ett jobb från grunden är min åsikt speciellt när det är så viktiga och dyra saker som ett tak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En glad amatörs lösning på läckande eternitpannor.

Mitt hus byggt 1954 hade eternitpannor som jag kunde trampa igenom. 2003 efter att ha köpt huset ett år tidigare så åkte jag till Byggmax och köpte det billigaste plåttaket de hade. Icke yrkesman som jag är så fick jag tänka till och det blev enbart tunna läkten på tvären som jag skruvade fast i läktena under eternitpannorna.

Därefter släpade jag upp takplåten en och en klättrandes upp på en stege. Inför detta takjobbet hade jag införskaffat mig en ny kraftig skruvdragare från Ali Express och hade dubbla batterier. Började nerifrån och skruvade fast i läktena med för ändamålet lämplig skruv vilket jag fick googla fram. Skruv som man först slog till och sedan skruvade in med packning.

Några dagar senare efter att finliret med vindskenor och sånt var monterat så hade jag ett tak som inte läckte längre. Lite snett här och var blev det då huset i sig inte tillhör husen med millimeterprecision någonstans men det bryr jag mig inte om alls. Det är tätt vilket var vad jag var ute efter. Och nu över 20 år senare så har jag fortsatt en svart plåttak utan färgsläpp någonstans. Detta det billigaste plåttaket är verkligen av god kvalité.

TS verkar vara en mer ordentlig typ så hur jag gjorde är inget jag rekommenderar för de med högt ställda krav på utseende men ändå, saker går att lösa på olika sätt med bra resultat. Och jag tänker aldrig flytta ifrån mitt hus.


Bo

Ett rött hus med nytt svart plåttak, vita fönster och en veranda omgiven av grönska och ett stengärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag anser att eterniten skall bort. Att lämna kvar sådan skit under ny plåt är bara att skapa framtida underhållsproblem.

Det har blivit någon trend att bara täcka över det gamla med nytt och sedan gnälla över att det inte blev bra.

Jag hade en vidlyftig diskussion med en som hade problem att få dit tilläggsisolering utanpå en totalt genomrutten brädslåning. Jag föreslog att riva bort de ruttna bräderna men det gick inte för det var "för mycket arbete". Hellre sätter vissa en vecka på att krångla med nödlösningar än en dag på att riva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
En glad amatörs lösning på läckande eternitpannor.

Mitt hus byggt 1954 hade eternitpannor som jag kunde trampa igenom. 2003 efter att ha köpt huset ett år tidigare så åkte jag till Byggmax och köpte det billigaste plåttaket de hade. Icke yrkesman som jag är så fick jag tänka till och det blev enbart tunna läkten på tvären som jag skruvade fast i läktena under eternitpannorna.

Därefter släpade jag upp takplåten en och en klättrandes upp på en stege. Inför detta takjobbet hade jag införskaffat mig en ny kraftig skruvdragare från Ali Express och hade dubbla batterier. Började nerifrån och skruvade fast i läktena med för ändamålet lämplig skruv vilket jag fick googla fram. Skruv som man först slog till och sedan skruvade in med packning.

Några dagar senare efter att finliret med vindskenor och sånt var monterat så hade jag ett tak som inte läckte längre. Lite snett här och var blev det då huset i sig inte tillhör husen med millimeterprecision någonstans men det bryr jag mig inte om alls. Det är tätt vilket var vad jag var ute efter. Och nu över 20 år senare så har jag fortsatt en svart plåttak utan färgsläpp någonstans. Detta det billigaste plåttaket är verkligen av god kvalité.

TS verkar vara en mer ordentlig typ så hur jag gjorde är inget jag rekommenderar för de med högt ställda krav på utseende men ändå, saker går att lösa på olika sätt med bra resultat. Och jag tänker aldrig flytta ifrån mitt hus.


Bo

[bild]
Fint 👍
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Okunskap eller slöhet i att inte ta in extern kompetens om ens egen inte håller är ABSOLUT INTE en förmildrande omständighet om man vill anmäla ”dolda fel”

Edit 2a på bollen🤔
Det fanns väl inte fog att anmärka på något, såldes in som nytt tak. Inga fuktindikationer, inga anmärkningar.

Jag hade behövt riva i undertaket för att se hur det var byggt? Det är väl inte rimligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.