M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Jag hade helt klart kollat vidare. Höra med en oberoende; jurist, besiktnimgsfirma, mäklare eller dylikt. Otroligt mycket pengar att fixa och att det inte uttalades i/skrevs är att mörka tycker jag. Sen kan man tycka vad man vill om att du inte tog in egen besiktningsman innan köp eler att du inte gick upp o kontrollerade noggramt.....
 
Z Zodde skrev:
Du har fått frågan av många om du kan länka eller på annat sätt visa VILKA rättsfall du syftar på när du skrev…

”Det borde gå att få som dolt fel, har sett ett par andra sådana domfall.”
Har inte dem tillhanda, är ett par år sedan jag läste dem. Men det är bara att leta. https://lagen.nu/
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Hej

Har haft ett sådan hus med plåt på eternit.

Det besiktigades två gånger och det stod: tak = plåt.

Det verkar som dom bara behöver ange det yttersta lagret.

Ingengören rekommenderade att INTE ta bort enterniten. Jag förstod inte riktigt men det hade med kondens att göra. Kan konstatera att det fanns ca 100 likadan hus, alla renoverade taken med plåt på eterniten och ingen hade några problem med taken, det var super-tätt. Bra takläggare kanske.Det sades att livslängden på eterniten under plåten skulle vara mycket lång, även läkt och papp skulle hålla mycket länge. Det var aldrig något problem att sälja husen pga eterniten, förmodligen bidrog det att ingen hade problem på vinden.

För mig kändes det inte så dramatiskt eftersom eternit inte är farligt när det är inbyggt, tydligen kan vara positiv för konstruktionen och passar bra till den metod som takfirman använde. Jag kan inte riktigt se att eterniten är ett fel på byggnaden men det är ju bra att veta att den finns där. I mitt nya hus finns uppenbar eternit och den nämndes inte vid besiktningen trots att man kan se den. Det verkar som man helt enkelt får räkna med lite asbest om huset är från en viss tidsperiod.

Visst, på lång sikt kan man behöva byta tak igen och då få man väl fundera om eterniten skall bort. Jag skulle i så fall försökt plocka ned den själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Du har ju inga ekonomiska problem så kör på med nytt tak.
Kolla så du inte har eternit på väggarna också. Många har satt ny utvänning utanför eterniten, som var en vanlig väggbeklädnad förr. Eternit gör ingen skada där det sitter.
Farsan handsågade lagårdplattor och levde till 92🙂
Så illa är det inte iaf. Är ett tegelhus. Sen om det finns eternit/asbest detaljer kvar får man räkna med. Förväntade mig dock inte ett helt eternittak under det nya genom de utfästelser som gavs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Har inte dem tillhanda, är ett par år sedan jag läste dem. Men det är bara att leta. [länk]
Beskriv hur rättsfallen liknade TS situation? Var det att man inte upplyst om att det fanns dold eternit eller nåt annat…?
 
P Porsvant skrev:
Att arbeta med eternit är tillåtet om kan gör det själv men en firma har en massa regler som gör att det blir dyrt. Det finns bra skydd att köpa och klara hälsan när man gör arbetet själv.
Oh jag är fullt medveten om detta.

Hela huset är byggt av eternit. Inget konstigt med det.

Skydd kan man absolut ha om man känner behovet för det.
 
M Mattias. Lia. skrev:
Nej, det blir att lägga nytt hela vägen. Nytt undertak, råspont. Det blir betongpannor.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.

Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
 
Redigerat:
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Hej! Har ett Gullringshus som vi köpte nytt1973. Med eternitstak och masonit som undertak. För ett antal år sedan tröttnade vi på det fula taket och beslutade att göra om allt.
Inte en fundering på att behålla eterniten under. Jag gjorde allt jobb själv. Rev av den gamla eterniten, förstärkte takstolarna, lade på råspont, papp och betongpannor.
Det var extra mycket jobb eftersom vi har valmat tak och det regnade hela sommaren. Resultatet har blivit kanon bra. Det enda vi ångrar idag är
att vi inte lade glaserat tegel. Det var en kostnadsfråga. Jag kan tillägga att mitt barnbarn håller på att köpa ett likadant hus med eternit men inte
valmat tak. Jag avråder henne inte till detta. Mycket jobb men man har bra betalt för jobbet om man har möjlighet att göra det själv. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Helt utsiktslöst att processa.
Köpare har undersökningsplikt oavsett besiktning och ansvaret för den plikten kan man inte leja ut. Att ett gammalt tak finns kvar under är inte svårt att upptäcka.
Hade du ställt frågan och fått ett osant svar hade saken varit annorlunda, säljaren får inte ljuga.
En mer erfaren person hade i samband med med köp frågat hur mycket som lämnades kvar av det gamla taket när det las nytt tak. Inklusive vad det gamla bestod av. Skåne t ex kryllar av uttjänta gamla eternittak. Att de lämnas kvar och kapslas in är inte ovanligt, just pga det dyra saneringsproblemet.
Och det gäller inte bara asbest i tak.
Man kan (och bör) anlita en egen besiktningsman om man köper hus. En som jobbar bara för dig och som du kan ställa massor av frågor till.
Väl använda pengar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
V VirtuosNilsson skrev:
Jag hävdar med den drucknes envishet att säljaren har lämnat felaktig uppgift.
Så vitt jag förstår finns inget avtalsförhållande mellan anticimex och köparen, därför bör köparen inte vända sig till anticimex.
Att anticimex skrivit fel blir en fråga för säljaren som köpt deras tjänst.
Ser inte att det skulle röra sig om ett dolt fel.
Hej! Intressant fråga! Håller väldigt mycket med att det blir svårt att hävda dolt fel, för dolt är det ju inte och lägga tak på tak är inte fel! Däremot förefaller det som anmärkningsvärt att man utelämnar asbest i prospektet som helt klart måste påverka marknadspriset! Där skulle man kunna hävda att prospektet var åtminstone bristfällig! Om det har gjorts med flit eller bör det ses som en brist! Att få rätt i lagens mening blir svårt. Men med den sk försäkringen bör ju utfärdaren ha ett visst moraliskt ansvar! Sedan kanske även säljarens upplysningsplikt är kanske ofullständigt men svårt att bevisa!
I sak tror jag du kan försöka få till något, fram till våren vet du hur landet ligger och har det inte löst sig, riv på egen hand, låt takfirma fixa det som ska byggas! Läckande tak orsakar bara större kostnader! Surt,men om några år har du kommit över det! Kanske fick du då också en förklaring varför det inte var mera budgivning!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Eterniten är bara ett problem om man försöker ta bort den.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Ja, men varför står det i besiktningen att det är bytt från Betongpannor? Det är väl vilseledande?
Man kan absolut inte kalla korrugerade asbestcementskivor för betongpannor. Det är en ren förfalskning av intygandet.
 
  • Gilla
Mattias. Lia.
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Man kan absolut inte kalla korrugerade asbestcementskivor för betongpannor. Det är en ren förfalskning av intygandet.
Blandar du inte ihop nu?
Betongpannor är borta, eternit är kvar..,
 
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Problemet är ju att plåten tappat färg och läcker. Vi har eternit på vår lada (ca 500 kvm) från 40- eller 50-talet. Vi lade reglar och sedan skruvade plåt ovanpå. Hur snyggt som helst och jag räknar kallt med att eterniten överlever plåten som ligger ovanpå. Jag hade bytt eller renoverat plåten och sett till så att det hade varit tätt. Eterniten ser jag ingen anledning att sanera. Den åldras inte om den ligger skyddad av plåt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Man kan absolut inte kalla korrugerade asbestcementskivor för betongpannor. Det är en ren förfalskning av intygandet.
Vilket intyg? Här har inget intygats
Man säger att betongpannor bytts mot plåt.
Men det är inget intyg. Det är med allra största sannolikhet inte att klassa som utfästelse. Det fattas väldigt mycket viktig information. Framförallt när man bytte pannorna hur mycket mer bytte man. Det står inte. Då blir svårt att få det klassas som en utfästelse. Jag skulle vilja säga att det är nog snarare väldigt troligt att man skulle behålla eterniten.

Så är du snäll och förklarar hur man för förfalskar ett intyg?
Ett tips känslor är Bra! Men det hjälper inte TS. Ts behöver hjälp att lösa ett juridiskt problem
Och är det så att du inte vet var ödmjuk och säg att du gissar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.