blackarrow blackarrow skrev:
Rent tekniskt är blåbetong också betong. Är det okay att en besiktningsman då skriver att källaren/grunden är byggd betong isf blåbetong?
Blåbetong är heller inget fel. Det är bara ett gammalt byggmaterial som kräver lite ”speciell hantering”.och som är förbjudet sen länge.
Tja, om besiktningsmannen enbart får uppgift om att det är betong/lättbetong i källaren och det inte är synligt vilken typ av betong någonstans så känns det absolut rimligt att de skriver betong/lättbetong.

Det är inget fel i sig och det är sedan upp till spekulanten att dra sina egna slutsatser baserat på informationen han har. (Bygg-år, bygg-typ, radonmätning som nu mer är obligatorisk etc.)

Jag bor själv i ett hus med lättbetong som är samtida med blåbetong, så det var något jag hade i åtanke. (Men det större problemet med den skitbetongen är att det består av löst packad sand som försöker simulera betong... Hade varit glad om det var blåbetong istället. )
Att det stod betong/lättbetong i prospektet var ju inget som gjorde att jag *inte* räknade med att det kunde vara blåbetong.
 
T TheGame skrev:
Ja jag är ingen expert, tänk på att firmor vill sälja.
Masonit och Eternit är ett lätt tak jämfört med råspont och betong.
Därför valde jag duk + plåt för att fortsätta köra lätt.
All snö på vintern som lägger sig väger ju en hel också.
Tänk på tak ät det som avgör. Ett platt eller nästan platt tak där får takstolarna mycket större last att bära upp medans tak med lite lutning klarar sig mycket bättre.
Sen skulle jag bli förvånad om ett lite äldre hus inte skulle klara av råspont och takpannor. Råsponten väger mycket mer än plast. Men sprider ut vikten.
Om huset däremot är byggt med duk istället för råsponten då bör man kanske fundera.
Om du inte har platt tak så kan du köra med råspont, underlagspapp, plåt.
Jag har fått för mig att jag läst att man inte behöver ha papp.om man har plåt.
för min del blir det takpapp oavsett vad proffsen säger. därefter plåttak. Jag skulle dessutom välja den plåten som ser ut som pannor. Jag tycker den är snygg
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Rent tekniskt är blåbetong också betong. Är det okay att en besiktningsman då skriver att källaren/grunden är byggd betong isf blåbetong?
Blåbetong är heller inget fel. Det är bara ett gammalt byggmaterial som kräver lite ”speciell hantering”.och som är förbjudet sen länge.

I TS besiktningsprotokoll står det att man ersatt ett tak med betongpannor med plåt, fast det var eternit och den ligger kvar.

Någon tekniskt kunnig skulle aldrig kalla ett eternittak för ett tak med betongppannor.
Du kommenterar en säljares uppgift om att ett tak med betongpannor ersatts med ett plåttak.
Jag kan inte se något faktafel i de uppgifterna för TS hus, i synnerhet eftersom säljaren antagligen inte är en byggnadsingenjör utan en lekman.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Rent tekniskt är blåbetong också betong. Är det okay att en besiktningsman då skriver att källaren/grunden är byggd betong isf blåbetong?
Blåbetong är heller inget fel. Det är bara ett gammalt byggmaterial som kräver lite ”speciell hantering”.och som är förbjudet sen länge.

I TS besiktningsprotokoll står det att man ersatt ett tak med betongpannor med plåt, fast det var eternit och den ligger kvar.

Någon tekniskt kunnig skulle aldrig kalla ett eternittak för ett tak med betongppannor.
Frågan har ställts tidigare. Om säljaren inte vet vad det är för betong som används ochä radonmätning visar lite förhöjda värden, hur ska då besiktningsmannen kunna veta? Det ingår inte i uppdraget att ta prov på väggarna. Troligtvis finns det någon text om blåbetong i protokollet friskrivning.
När du köper hus så är det reglerna från huset byggdes som gäller. Om någonting förbjudits efteråt är oväsentligt..

I protokollet finns upplysningarna från säljaren med det är en bilaga till protokollet.
Jag har förklarat så många gånger nu.
Det finns inga fel med taket. så släpp det nu

Vad en teknisk kunnig skulle säga är fullständigt oväsentligt. Eftersom det antas att säljaren inte är proffs. Jag vet inte varför du blandar in proffs?
Det finns ingenting att hämta när det gäller taket. oavsett vad experterna säger att det är. Att det är eternit spelar ingen roll. Ingen som helst roll. Det finns inga takpannor kvar. Så släpp det. Det är oväsentligt om man brukar göra någonting eller ska göra något. Eftersom som plattorna är borta.

Kan lägga till när det gäller radon. om säljaren säger att det är blåbetong då bör besiktningsmannen anteckna det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Du behöver inte anlita en Sanerings firma om du inte vill. Är du bara lite händig så kan du bara riva bort skiten själv. På med en halvmask för ansiktet med ett ordentligt filter bara. Som privatperson så behöver du inga tillstånd. Tänk på att bara tejpa för eventuella luftintag in i huset. Försök och planer in det så du river bort skiten dagen innan takläggaren kommer så blir det smidigt. Eterniten plastar du bara in och kör till tippen.
 
Nielsen84 Nielsen84 skrev:
Du behöver inte anlita en Sanerings firma om du inte vill. Är du bara lite händig så kan du bara riva bort skiten själv. På med en halvmask för ansiktet med ett ordentligt filter bara. Som privatperson så behöver du inga tillstånd. Tänk på att bara tejpa för eventuella luftintag in i huset. Försök och planer in det så du river bort skiten dagen innan takläggaren kommer så blir det smidigt. Eterniten plastar du bara in och kör till tippen.
Så är tanken som det ser ut nu :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.