66 520 läst · 200 svar
67k läst
200 svar
Plåttaket reglat mot gammalt eternittak - nämndes ej på besiktning
Nej, det blir att lägga nytt hela vägen. Nytt undertak, råspont. Det blir betongpannor.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.
Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.
Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
Klarar befintliga takstolar betongpannor?M Mattias. Lia. skrev:
Takstolarna brukar inte vara så kraftiga om det har varit ett lätt tak tidigare.
Om eternittaket läcker är det kanske mer rimligt men fortfarande är det inget konstigt att det ligger eternittak under ett annat tak. Jag tror många gärna hade haft eternittak om dom skulle få välja det. Det användes som jag förstår det för att det var så bra och nackdelen har ju inget med takets funktion att göra...M Mattias. Lia. skrev:
Det är jag rätt säker på att det gör. TakstolaM maxmsm skrev:
Du har nog rätt, nog är det galvat. Gillar man silver så blir det ju snyggt . Tog hit en målerifirma för ca. 4 år sen. Ville ha 55000kr för att måla om, tvätta bort färg mm , kunde inte lova att det skulle hålla mer än 10 år. Gav garanti på 5 år.J JohanLun skrev:
De skulle måla med Tikkurila tvåkomponentsfärg/industrifärg, verkade som om den funkade bra på tak som har plastisolbeläggning sen tidigare.
Det är jag helt säker på att det gör. Firman som var här är rätt så stora/etablerade, sa inget om det. Ska på med solceller i samband med takläggningen.M maxmsm skrev:
Är ett Gullringshus från 74.
Det verkar ju inte vara det uppenbarligen. Något är ju fel med föregående takläggning. Det kan ju vara många faktorer som spelar in men ska dokumentera allt när vi river.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 583 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 583 inlägg
Mina grannar bytte nyligen bort ett eternittak (halvstora pannor, mellan ladugårds modell och tegel). Under dessa låg eternitskivor istället för papp. Detta var original från början av 70-talet.
Den typen av konstruktion finns alltså också.
"Eternitpapp" under betongpannor är väl en teoretiskt möjlig kombination i TS fall som gör att säljarens info stämmer.
"Eternitpapp" under betongpannor är väl en teoretiskt möjlig kombination i TS fall som gör att säljarens info stämmer.
Det är inte eternitpapp utan eternittak, enda liknelsen är väl att de imiterar tradionella ler - och betongpannor i stil. Plockas bort plattvis, är spikade.Karrock skrev:Mina grannar bytte nyligen bort ett eternittak (halvstora pannor, mellan ladugårds modell och tegel). Under dessa låg eternitskivor istället för papp. Detta var original från början av 70-talet.
Mig veterligen så spikas inte tradionella pannor. Jag hade ju blivit glad om det bara var någon sorts papp under som gick att avlägsna fort.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 583 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 583 inlägg