Nej, det blir att lägga nytt hela vägen. Nytt undertak, råspont. Det blir betongpannor.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.

Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Nej, det blir att lägga nytt hela vägen. Nytt undertak, råspont. Det blir betongpannor.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.

Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
Klarar befintliga takstolar betongpannor?
Takstolarna brukar inte vara så kraftiga om det har varit ett lätt tak tidigare.
 
  • Gilla
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Nej, det blir att lägga nytt hela vägen. Nytt undertak, råspont. Det blir betongpannor.
Fått offert 247000 inklusive allt/165 kvm tak.

Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
Om eternittaket läcker är det kanske mer rimligt men fortfarande är det inget konstigt att det ligger eternittak under ett annat tak. Jag tror många gärna hade haft eternittak om dom skulle få välja det. Det användes som jag förstår det för att det var så bra och nackdelen har ju inget med takets funktion att göra...
 
  • Gilla
gaia och 17 till
  • Laddar…
Går det inte att måla plåten? De jag sett verkar inte rosta så jag antar de är galvade under plasten...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Går det inte att måla plåten? De jag sett verkar inte rosta så jag antar de är galvade under plasten...
Nja,kan vara aluminium åxxå,måste vara en syragrund innan målniĝ
 
M maxmsm skrev:
Klarar befintliga takstolar betongpannor?
Takstolarna brukar inte vara så kraftiga om det har varit ett lätt tak tidigare.
Det är jag rätt säker på att det gör. Takstola
J JohanLun skrev:
Går det inte att måla plåten? De jag sett verkar inte rosta så jag antar de är galvade under plasten...
Du har nog rätt, nog är det galvat. Gillar man silver så blir det ju snyggt :). Tog hit en målerifirma för ca. 4 år sen. Ville ha 55000kr för att måla om, tvätta bort färg mm , kunde inte lova att det skulle hålla mer än 10 år. Gav garanti på 5 år.

De skulle måla med Tikkurila tvåkomponentsfärg/industrifärg, verkade som om den funkade bra på tak som har plastisolbeläggning sen tidigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Klarar befintliga takstolar betongpannor?
Takstolarna brukar inte vara så kraftiga om det har varit ett lätt tak tidigare.
Det är jag helt säker på att det gör. Firman som var här är rätt så stora/etablerade, sa inget om det. Ska på med solceller i samband med takläggningen.

Är ett Gullringshus från 74.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Ska jag skapa mig nya problem med att behålla en dålig konstruktion.
Hade jag gjort det så hade jag iaf varit ärlig vid en eventuell försäljning.
Finns inget att vara ärlig i. Superb konstruktion.

Plöjer du ner helt nytt tak för att bli polare med kommande köpare?
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Det verkar ju inte vara det uppenbarligen. Något är ju fel med föregående takläggning. Det kan ju vara många faktorer som spelar in men ska dokumentera allt när vi river.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Karrock
Mina grannar bytte nyligen bort ett eternittak (halvstora pannor, mellan ladugårds modell och tegel). Under dessa låg eternitskivor istället för papp. Detta var original från början av 70-talet.

Den typen av konstruktion finns alltså också.

"Eternitpapp" under betongpannor är väl en teoretiskt möjlig kombination i TS fall som gör att säljarens info stämmer.
 
Karrock Karrock skrev:
Mina grannar bytte nyligen bort ett eternittak (halvstora pannor, mellan ladugårds modell och tegel). Under dessa låg eternitskivor istället för papp. Detta var original från början av 70-talet.

Den typen av konstruktion finns alltså också.

"Eternitpapp" under betongpannor är väl en teoretiskt möjlig kombination i TS fall som gör att säljarens info stämmer.
Det är inte eternitpapp utan eternittak, enda liknelsen är väl att de imiterar tradionella ler - och betongpannor i stil. Plockas bort plattvis, är spikade.

Mig veterligen så spikas inte tradionella pannor. Jag hade ju blivit glad om det bara var någon sorts papp under som gick att avlägsna fort.
 
  • Staplar av eternittakpannor som imiterar traditionella ler- och betongpannor, lagrade utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Ok, så det ligger ladugårds pannor under plåten på ditt tak?
Beklagar, men förstår att takpersonen såg det direkt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ok, så det ligger ladugårds pannor under plåten på ditt tak?
Beklagar, men förstår att takpersonen såg det direkt.
Du ser bara undersidan på en sådan på ett enda ställe. Besiktningsmannen vekar ha missat det å.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ok, så det ligger ladugårds pannor under plåten på ditt tak?
Beklagar, men förstår att takpersonen såg det direkt.
Ladugårdspannor? Myntat uttrycket själv eller briljerar du med din kunskap 😆
 
  • Gilla
Fotstad
  • Laddar…
Karrock
M Mattias. Lia. skrev:
Ladugårdspannor? Myntat uttrycket själv eller briljerar du med din kunskap 😆
Nja, det myntar jag nog själv. Men såna kvadratmeterstora ligger väl på 20-50% av alla ladugårdar jag ser, men knappt aldrig sett på ett hus.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.