Sådana plattor hade ett hus i byn, de bytte förra året
Byggfirman satt upp ställning ägaren plockade av taket på helgen
Sen kom firman tillbaka på måndagen och gjorde klart
Huset är byggt 1956
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Sådana pannor har jag på taket. Och undertaket består av eternitskivor.

Känns väldigt tryggt. Skall förhoppningsvis målas till sommaren om allt flyter på.

Byggt 65 och ingen tillstymmelse till fukt eller läckage på vinden.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 5 till
  • Laddar…
Om killen som ska lämna en offert ser vad det är för typ av tak under så är det ingen hemlighet. Så långt inget dolt fel. Så där är allt klart.
Utfästelse? Den är mee största sannolikhet inte tillräckligt exakt. Det intressanta är fukten som ökat. De fel du nämner gick dessa att se för tak killen?
 
Ang #26
Det är förbjudet att överlåta (och t o med ge bort) eternitplattor.
Konstigt att inte Klaravik visste det.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ang #26
Det är förbjudet att överlåta (och t o med ge bort) eternitplattor.
Konstigt att inte Klaravik visste det.
Vilket i sig är helt åt helvete eftersom dom som vill fortsätta använda detta och spara miljön får det mkt svårare att lösa.

Antingen får jag tag i 3-5 plattor så jag kan se över mitt tak. Alternativet blir att riva allt i onödan och ersätta med något annat.
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Helt uppenbart inte ett dolt fel men så det blir nog till att bita i det sura äpplet. Men jag hade också gjort som dig TS, rivit bort allt det gamla och gjort om det ordentligt från grunden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett ekonomiskt och miljövänligt sätt att renovera eternittak.
https://kami.se/vara-tak/eternittak
Eternittak med tydliga rader av takplattor och text om renovering av eternittak från en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något att begrunda för de med eternitskräck.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Det borde gå att få som dolt fel, har sett ett par andra sådana domfall.
Det ligger helt enkelt om det varit dolt, eller inte kunde förväntas.
Jag hade reklamerat till säljaren som dolt fel. Till att börja med.
 
  • Haha
  • Wow
gaia och 3 till
  • Laddar…
P
Ja det är ju fullt lovligt än idag att lägga nytt tak uppepå eternit och finns inget tydligt krav att informera nån kommande köpare att det är gjort så.

Så långe ingen utfästelse är gjord om eternit i huset så är det inget fel och framförallt inte ett dolt fel.

Jag hade alla ggr låtit eterniten ligga kvar där under. iaf så länge det inte finns några orsaker att ta bort den för att komma åt nåt där under eller liknande
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
dubbla tak dubbelt så bra.....
 
lasse l1 lasse l1 skrev:
dubbla tak dubbelt så bra.....
måla plåten istället..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Varför behålla något som legat i 50 + år , och framförallt varför bygga in något som man vet kommer att bli ett problem i framtiden ( ev försäljning ) .
Bara ta o bita i det sura äpplet och sanera bort eterniten o bygg ett nytt o fräscht tak.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kontakta byggnadsnämden och fråga vad det står i deras handligar om byggnaden. Där står säkert eternittak eller om dom ändrade det när plåten lades.
 
yonna yonna skrev:
Måste man ta bort det gamla eternittaket?
I vilket fall som helst får ingen firma röra taket utan att taket först saneras, det skulle då jag se som en stor nackdel
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Det är jag helt säker på att det gör. Firman som var här är rätt så stora/etablerade, sa inget om det. Ska på med solceller i samband med takläggningen.

Är ett Gullringshus från 74.
Det är alltså eternittak på ett hus från -74? Trodde man slutat med det långt innan dess, särskilt på boningshus…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.