Rickard.
M mattoys skrev:
Jag skulle inte kunna uppfylla detta då jag har en takkupa som gör att stegen inte kan gå rakt upp till skorstenen.
Hur löser man det om sotaren inte får förflytta sig i sidled på taket?
Eller behöver man bygga en plattform med räcken då?
Det är fel, Givetvis får man använda godkända gångbryggor om det behövs. När exakt räcke behövs vet jag inte men jag har för mig det har bl a med höjden att göra.

Man kan alltid testa utan och bara skruva dit om det skulle bli bakslag.

Dags för en uppdatering igen. Långt inlägg..
Plåtslagaren blev klar förra fredagen. Överlag nöjd med resultatet. Putskanten på skorstensbeslaget blev alldeles för bred/djup (nästan 3cm, vem lägger så tjock puts? ) och den svara "triangeln" vid sammanbyggningen mellan sadeltak och platt tak lämnar väl lite att önska. Den ska mötas av träpanel senare iaf.. Men helt ärligt så orkar jag inte dra detta en gång till, har redan fått berätta för dom hur det ska se ut ett par ggr och dom har rättat till men gjort nya fel..

När killen blev klar så råkade jag vara hemma, var jourledig just den dagen, så jag gick ut och snackade med honom lite. Trevlig kille. (y) Då visar det sig att detta var första gången han gör en putskant och första gången han gör en ventilationshuv helt på egen hand. "Jaha, ny i yrket?" undrar jag. Nä, då är det så att han är lärling. (?)
Jag har absolut inget emot att en lärling är här och jobbar. Tvärtom, jättebra att killen får lära sig. Men ska inte en lärling ha tillsyn och någon som lär honom saker? Alla delar är tillverkade här på plats så ingen har ju kunnat hjälpa honom i nån verkstad eller liknande heller. Får en lärling vara ute helt ensam på jobb, dessutom från start till avslut, utan att någon ser hur det går för honom?

Jag tänker att firman kanske kommer ut och gör en efterkontroll. Hela veckan går och ingen kommer. Det som däremot kommer är fakturan, den kom igår.
Vi har avtalat fast pris och det stämmer på fakturan. Lägger jag ut arbetspriset på tiden lärling en varit här och lägger till lite för körtid så har dom debitera ca 600kr/h. Normalt för en erfaren hantverkare tycker jag, men ska man verkligen betala fullpris för en lärling...utan tillsyn dessutom?
Jag ringer upp företaget (mindre företag så det är ägaren jag har kontakt med). Killen går DIREKT i försvar, helt omöjlig att diskutera med. Efterkontroll behövs inte då han litar blindt på killen. "Priset är avtalat och du har fått det du ville". (Det har ALDRIG nämnts något om att en lärling skulle göra jobbet eller ens vara delaktig). Jag försöker ge honom tid att få ut det han vill och sen få sagt mitt men han bara kallar mig för olika skällsord, avslutar med "då får du väl ha ut en kontrollant, lycka till med det" och slänger sen på luren. Nu svarar han inte när jag ringer.

Vad gör man? Vad har man för "rättigheter"? Finns det regler för hur lärlingar ska debiteras eller bara praxis att debitera lägre timkostnad?
Helt ärligt så har vi inte råd med en massa kontrollanter eller ev rättsliga kostnader. Detta takbytet och då tillhörande plåtarbete kom som en tråkig överraskning och har belastat vår budget rätt rejält. :confused:

• Bred putskant på skorstensbeslag och detalj av sammanbyggnad mellan taktyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rött tegeltak med bred putskant på skorstensbeslag under regniga förhållanden.
    Skapa konto
  • Rött plåtarbete på skorsten med bred putskant och takpannor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av skorstensbeslag med bred putskant och anslutning till svart plåt på tak.
    Skapa konto
  • Detalj av tak med tegelpannor, nytt plåtarbete runt fönster och skorstensbeslag, tjock putskant synlig.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad ventilation på röd tegeltak med synlig putskant runt basen.
    Skapa konto
  • Rött plåtarbete på tak med ventilationsskorsten och bred putskant.
    Skapa konto
  • Plåtarbete vid övergång mellan sadeltak och platt tak på hus, med synlig putskant och takpannor.
    Skapa konto
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J
Den plåtslagarelärlingen kommer nog bli en bra plåtis en dag!

Du får tänka bort det där med rabatt i detta fallet då det är fastprisavtal och därav kan de ta extra lång tid på sig, endast upp till din entreprenör att skicka den personal som den finner är lämplig. Du ska focus på att rätt arbete är utfört till rätt kvalitet.

• Gilla
Detlovsson och 6 till
  • Laddar…
J Jönas skrev:

Du får tänka bort det där med rabatt i detta fallet då det är fastprisavtal och därav kan de ta extra lång tid på sig, endast upp till din entreprenör att skicka den personal som den finner är lämplig. Du ska focus på att rätt arbete är utfört till rätt kvalitet.
Instämmer fullt och fast
Hade det varit på löpande hade jag inte gillat om firman debiterat full timpeng för lärlingen
Hade du blivit nöjdare om firman skickat ut en erfaren plåtslagare som gjort jobbet på halva tiden?
Då hade denne kostat 1200 kr i tmmen
Nu har du ju fått rabatt på timprist med 50% ;)

J Jönas skrev:

Priset var bara en liten del i det hela. Jag tycker att priset vi fått är acceptabelt för slutresultatet. Annars hade vi inte accepterat offerten. Jag undrar mest om det får gå till på det viset och om man inte är skyldig att informera när det inte är en färdigutbildad hantverkare som utför arbetet.
Varför ska byggbranschen vara annorlunda än andra branscher där studerande/lärlingar lär sig ute på arbetsplatsen? Jag är själv lastbilsmekaniker sedan tidigare. Där var det alltid info till kunden och efterkontroll av handledaren/mentorn, frisörer är det otroligt tydligt när det är studenter. Nu jobbar jag inom vården och där är det otroligt tydligt och skyldighet att informera om vilken "nivå" man nått i yrket (student, AT, underläkaren etc etc).
Som icke-kunnig inom området så anlitar man ju inte firma bara för att få ett jobb gjort, utan även för en viss säkerhet att det är RÄTT gjort. Då förväntar ju jag, och säkert många andra, att det iaf minst dyker upp en färdigutbildad som kontrollerar jobbet. :thinking:
Hur hade ni känt om en gymnasieelev bytte bromsar på er bil, arbetet blir inte kontrollerat och när ni kör därifrån så får ni höra "det var första gången jag gjorde nått sånt". Hade ni känt er trygga i bilen?
Jobbet är säkert bra, eller iaf helt ok, gjort. Men det saknas en del från firmans sida kan jag tycka.

• Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Priset var bara en liten del i det hela. Jag tycker att priset vi fått är acceptabelt för slutresultatet. Annars hade vi inte accepterat offerten. Jag undrar mest om det får gå till på det viset och om man inte är skyldig att informera när det inte är en färdigutbildad hantverkare som utför arbetet.
Varför ska byggbranschen vara annorlunda än andra branscher där studerande/lärlingar lär sig ute på arbetsplatsen? Jag är själv lastbilsmekaniker sedan tidigare. Där var det alltid info till kunden och efterkontroll av handledaren/mentorn, frisörer är det otroligt tydligt när det är studenter. Nu jobbar jag inom vården och där är det otroligt tydligt och skyldighet att informera om vilken "nivå" man nått i yrket (student, AT, underläkaren etc etc).
Som icke-kunnig inom området så anlitar man ju inte firma bara för att få ett jobb gjort, utan även för en viss säkerhet att det är RÄTT gjort. Då förväntar ju jag, och säkert många andra, att det iaf minst dyker upp en färdigutbildad som kontrollerar jobbet. :thinking:
Hur hade ni känt om en gymnasieelev bytte bromsar på er bil, arbetet blir inte kontrollerat och när ni kör därifrån så får ni höra "det var första gången jag gjorde nått sånt". Hade ni känt er trygga i bilen?
Jobbet är säkert bra, eller iaf helt ok, gjort. Men det saknas en del från firmans sida kan jag tycka.
Helt enig, tyvärr så är också min erfarenhet att större del av hantverkarna inte fått lära sig vad service och uppföljning är. Det hade inte krävts mycket från företagets sida att komma och kolla så allt ser bra ut - när dom inte gör det så blir man ju ännu mer tveksam till om jobbet är slutfört korrekt enligt konstens alla regler.

Iom hur personen du pratade med uppträdde så hade jag nog bråkat ännu mer och betalat en skälig (mindre) summa för det jobb som inte utfördes av en person med yrkesbevis. Jag hade inte betalat fullt pris om jag köpte en tjänst av en som inte är färdigutbildad och dessutom sa att han inte gjort momentet tidigare.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Då rinner ju det ev vattnet ändå in under pannorna. :thinking: Ska ligga över nockbrädan och ut på ovankant pannor enligt vad jag förstått iaf.
Sorry vet inte hur jag tänkte där!

Tycker ändå att det till slut blev rätt så bra. Lite breda putskragar men annars bra!
Ja hade varit nöjd. Och jag är kräsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.