F fribygg skrev:
Prydligt plåtslageri men den där plattformen och takstegen skämmer helhetsintrycket.
Framför allt när bilden är zoomad.
Ja sotaren vill ha det så han slipper ramla ner.

• Gilla
iittala och 2 till
  • Laddar…
J Johan Sahlin skrev:
Framför allt när bilden är zoomad.
Ja sotaren vill ha det så han slipper ramla ner.
Att man behöver taksäkerhet om man ska sota uppifrån förstår jag mycket väl, men det är synd att montera på ett sätt så det skämmer ett annars vackert tak.

• Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Se då för guds skull till att de plåtar in hela skorstenen. Bättre för skorstenen och blir mycket snyggare och enklare att få bra.

D docboy skrev:
Se då för guds skull till att de plåtar in hela skorstenen. Bättre för skorstenen och blir mycket snyggare och enklare att få bra.
Hur menar du att en gammal skorsten murad med kalkbruk skulle må bättre av att kläs in helt med plåt utan någon chans att få torka ordentligt? Det är ju snarare en dödsdom för en gammal skorsten.

• Gilla
Ammmi och 5 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut idag. Jag är inte så insatt i just plåtslageri som sagt, men jag tycker att det ser bra mycket bättre ut iaf.
Imorgon ska det komma på en "klämma" över den övre kanten som sen ska fästas i skorstenen.

• Nyinstallerad röd plåt runt skorsten på ett tak med röda tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt rött plåtarbete vid husvägg och tak inklusive vattbrädor och takpapp vid en byggnadsrenovering.
    Skapa konto
  • Nytt plåtarbete vid skorsten och taktegel, väntar på klämma för fäste.
    Skapa konto
  • Nytt plåtarbete vid skorsten med röd plåt och förseglade kanter nära tegelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
shtob och 14 till
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Såhär ser det ut idag. Jag är inte så insatt i just plåtslageri som sagt, men jag tycker att det ser bra mycket bättre ut iaf.
Imorgon ska det komma på en "klämma" över den övre kanten som sen ska fästas i skorstenen.
Klart mycket bättre! men läggs det på ca tre cm puts? Att det är ojämn underlag kanske gör att det kommer att bli bra likväl, och putsen ska rå över plåtkanten så att vattnet släpper från putsen och inte ligger och "suger" på plåtkanten. Men vad menas med att det kommer en "klämma"? Är det förhoppningsvis ett överbeslag eller är det dessvärre en anslutningslist mot putskanten?

• Gilla
Fredagscola
  • Laddar…
Snyggt, lönar sig att klaga!!

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
En teglad skorsten far illa i av regn snö kyla. Mycket bättre att hålla den torr året om. Fogarna vittrar sönder tillslut. Även dåligt att inte ha skorstenshuv på när det kan regna ner i skorstenen annars.

Noramasen Noramasen skrev:
Klart mycket bättre! men läggs det på ca tre cm puts? Att det är ojämn underlag kanske gör att det kommer att bli bra likväl, och putsen ska rå över plåtkanten så att vattnet släpper från putsen och inte ligger och "suger" på plåtkanten. Men vad menas med att det kommer en "klämma"? Är det förhoppningsvis ett överbeslag eller är det dessvärre en anslutningslist mot putskanten?
Bredden på putslist en har vi inte diskuterat. Tänkte inte ens på det själv. Så drygt när man är utanför sitt kompetensområde. :rolleyes:Skorstenen är ganska ojämnt murad sen tidigare så förhoppningsvis så blir det bra.

Som jag förstod det så blir det väl nån typ av överbeslag.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Hade plåtslagare här hemma idag. Vi ska få gjort lite olika grejer på taket och han började med nederbeslaget på skorstenen. Skorstenen ska putsas senare så detta ska vara ett beslag med "putskant".
Då han även började på takkupan så antar jag att han räknar sig som klar med nederbeslaget.

Jag kan erkänna att jag aldrig har sett ett nederbeslag på nära håll, men måste erkänna att jag blev besviken när jag såg vad som var monterat på vår skorsten när jag kom hem. Ska det se ut såhär? (bilden med svart plåt är på beslaget över fönstret på kupan)
Nocktätningen ska väl ligga under takpannorna?

K karlmb skrev:
Nocktätningen ska väl ligga under takpannorna?
Då rinner ju det ev vattnet ändå in under pannorna. :thinking: Ska ligga över nockbrädan och ut på ovankant pannor enligt vad jag förstått iaf.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Jag la min nocktätning ovanpå pannorna också. Den är ju ventilerad med små små hål, iaf den jag satte ifrån benders. Den förhindrar ju även smuts som löv och fåglar att flyga in emellan :)

• Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Det där hade jag varit nöjd med.

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Om det var samma plåtslagare som gjorde det där så kan man ju undra vad som hände första försöket.

• Gilla
  • Haha
iittala och 2 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Om det var samma plåtslagare som gjorde det där så kan man ju undra vad som hände första försöket.
Tänkte detsamma, vore kul om TS kunde fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.