50 679 läst · 68 svar
51k läst
68 svar
Plåtslageri - ska det se ut såhär?
Hur menar du att en gammal skorsten murad med kalkbruk skulle må bättre av att kläs in helt med plåt utan någon chans att få torka ordentligt? Det är ju snarare en dödsdom för en gammal skorsten.D docboy skrev:
Såhär ser det ut idag. Jag är inte så insatt i just plåtslageri som sagt, men jag tycker att det ser bra mycket bättre ut iaf.
Imorgon ska det komma på en "klämma" över den övre kanten som sen ska fästas i skorstenen.
Imorgon ska det komma på en "klämma" över den övre kanten som sen ska fästas i skorstenen.
Klart mycket bättre! men läggs det på ca tre cm puts? Att det är ojämn underlag kanske gör att det kommer att bli bra likväl, och putsen ska rå över plåtkanten så att vattnet släpper från putsen och inte ligger och "suger" på plåtkanten. Men vad menas med att det kommer en "klämma"? Är det förhoppningsvis ett överbeslag eller är det dessvärre en anslutningslist mot putskanten?J Joakim88 skrev:
Snyggt, lönar sig att klaga!!
En teglad skorsten far illa i av regn snö kyla. Mycket bättre att hålla den torr året om. Fogarna vittrar sönder tillslut. Även dåligt att inte ha skorstenshuv på när det kan regna ner i skorstenen annars.
Bredden på putslist en har vi inte diskuterat. Tänkte inte ens på det själv. Så drygt när man är utanför sitt kompetensområde. Skorstenen är ganska ojämnt murad sen tidigare så förhoppningsvis så blir det bra.Noramasen skrev:Klart mycket bättre! men läggs det på ca tre cm puts? Att det är ojämn underlag kanske gör att det kommer att bli bra likväl, och putsen ska rå över plåtkanten så att vattnet släpper från putsen och inte ligger och "suger" på plåtkanten. Men vad menas med att det kommer en "klämma"? Är det förhoppningsvis ett överbeslag eller är det dessvärre en anslutningslist mot putskanten?
Som jag förstod det så blir det väl nån typ av överbeslag.
Nocktätningen ska väl ligga under takpannorna?J Joakim88 skrev:Hade plåtslagare här hemma idag. Vi ska få gjort lite olika grejer på taket och han började med nederbeslaget på skorstenen. Skorstenen ska putsas senare så detta ska vara ett beslag med "putskant".
Då han även började på takkupan så antar jag att han räknar sig som klar med nederbeslaget.
Jag kan erkänna att jag aldrig har sett ett nederbeslag på nära håll, men måste erkänna att jag blev besviken när jag såg vad som var monterat på vår skorsten när jag kom hem. Ska det se ut såhär? (bilden med svart plåt är på beslaget över fönstret på kupan)
Det där hade jag varit nöjd med.