50 655 läst · 68 svar
51k läst
68 svar
Plåtslageri - ska det se ut såhär?
Det nya var bättre..men snyggt?Noramasen skrev:Ett rent ut sagt bedrövligt arbete. Är man helt utan yrkesstolthet eller kunskap så lämnar man ett utförande likt detta. Många synpunkter finns det, men de viktigaste felaktigheterna som absolut inte ska finnas är, och som ska påtalas mot företaget är:
Vidare är det svårt att kunna se vad det är för svart bleck trots beskrivningen, men oberoende på hur utsatt läget är så ser det inte bra ut. Ta gärna en bild med lite mera avstånd så klarnar det säkert och man kan ge förslag på alternativ lösning.
- Den så kallade putskanten där utförandet är helt galet. En riktig putskant ska bestå av en "hylla" som är överknäckt i ca 110º (med omslag) så att ifall putsen framöver glipar så rinner vattnet från skorstenen och inte in i den. Och det ska INTE vara någon fog där då putsen inte fäster mot den.
- lämnat en falsning utan knytning vilket man kan göra sig riktigt illa på. Och denna knytning ska ske under putskanten.
- Samtliga sidor ska vara mötesgående i sina hörn, annars så blir det ju olika höjder på sidorna när putsen kommit på.
- Kostar man på puts på skorstenen ska det väl för bövelen inte synas några skruvar av montagetyp, utan dolda infästningar med klammer.
- Och samma sak gäller med falstypen av inklipp i hörn. Det bör vara av svängd typ.
Med vänlig hälsning/Masen
Noramasen; Jag har "hört" att om man lägger ihop 2 plåtar så skall de vikas 3ggr. Vet du något om det?
Besserwisser
· östergötland
· 2 087 inlägg
”Sambon jobbar hemma så hon har ju sett honom. Vet dock inte vad som hände första gången. ”J Joakim88 skrev:
Plåtisen kanske fick bråttom förra gången. Varför vet nog bara plåtisen och sambon…
Skämt åsido! Nu tycker iaf jag du kan vara nöjd. Ser bra ut. Och nockbandet har du lagt rätt.
https://www.facebook.com/watch/?v=389654128466315J Joakim88 skrev:
J Joakim88 skrev:Hade plåtslagare här hemma idag. Vi ska få gjort lite olika grejer på taket och han började med nederbeslaget på skorstenen. Skorstenen ska putsas senare så detta ska vara ett beslag med "putskant".
Då han även började på takkupan så antar jag att han räknar sig som klar med nederbeslaget.
Jag kan erkänna att jag aldrig har sett ett nederbeslag på nära håll, men måste erkänna att jag blev besviken när jag såg vad som var monterat på vår skorsten när jag kom hem. Ska det se ut såhär? (bilden med svart plåt är på beslaget över fönstret på kupan)
Inte många rätt!
Kika in på www.teknikhandboken.se
Där finns fackinfo om plåt samt utförliga bilder på utförande för resp byggdel hämtat ur AMA hus.
Mvh Tom
Kontrollansvarig enl PBL
Cert entreprenadbesiktningsman
Tack!T Tooompaaa89 skrev:
Vad tycker du om det nya beslaget som jag la upp bilder på då?
Ser bra ut, kommande överbeslag/putskant blir desto viktigare. Antar att de kommer falsa ihop överbeslaget med avslutet på översta beslaget och sedan avsluta med en putskant.. Försök lista ut hur tjock puts ni kommer behöva då putskanten på blecket bör vara samma. Se bild och pilJ Joakim88 skrev:
Det finns många normer för sotning som vår kommun blivit stenhårda med i och med att de bytte inspektör:F fribygg skrev:
- Stegen skall hängas på stegjärn.
- Steg på taket måste gå rakt upp till skorsten. Sneddning över tak eller ev horisontell del får ej förekomma
- Steg(e) på skorsten skall vara fast monterad. Den skall ha lejdare. Man skall kunna fästa en sele/säkerhetslina längst upp.
- Det skall finnas en plattform längst upp som sotaren kan stå på.
Fixar man inte detta på sitt gamla hus blir sotning ej godkänt för yrkesutövare. En granne har istället gått sotarkurs men jag är skeptisk till om det räcker då han ändå inte får själva skorstensinstallationen godkänd.
Jag skulle inte kunna uppfylla detta då jag har en takkupa som gör att stegen inte kan gå rakt upp till skorstenen.elpaco skrev:Det finns många normer för sotning som vår kommun blivit stenhårda med i och med att de bytte inspektör:
Det blev så mycket med detta att vi anlitade ett plåtslageri med denna uppgift. Efter mycket bråk mellan kommun, företag och tillverkare av stege blev den till slut godkänd. Den blev något exempel för typgodkännande och vi fick den gratis (13’ med plattform). Det ser ut ungefär som på bild fast lite fulare. Vi har dock satt plattformen så att den inte syns från gatan. Takstegjärnen var vi dock tvungna att ha på framsidan av ovan anledning.
- Stegen skall hängas på stegjärn.
- Steg på taket måste gå rakt upp till skorsten. Sneddning över tak eller ev horisontell del får ej förekomma
- Steg(e) på skorsten skall vara fast monterad. Den skall ha lejdare. Man skall kunna fästa en sele/säkerhetslina längst upp.
- Det skall finnas en plattform längst upp som sotaren kan stå på.
Fixar man inte detta på sitt gamla hus blir sotning ej godkänt för yrkesutövare. En granne har istället gått sotarkurs men jag är skeptisk till om det räcker då han ändå inte får själva skorstensinstallationen godkänd.
Hur löser man det om sotaren inte får förflytta sig i sidled på taket?
Eller behöver man bygga en plattform med räcken då?
Det är du som byggherre som ska uppfylla gällande taksäkerhet vid omfattande takomläggning. Se bbr kap 8M mattoys skrev:
Kika på https://www.taksakerhet.se/
De har bra vägledning för vad som "gäller" för småhus.
Mvh
Jag kan inte reglerna utantill utan bara vad som bestämt hävdades för mig. Jag vill tex ha en liten smal ”landgång” horisontellt på baksidan. Men det var inte godkänt. Så någon abrovinsch av det slag du nämner skall säkert till om inspektören är nitisk. OM du inte kan dra stegjärnen från andra sidan taket. Det är ju så vi gjort då det på baksidan finns ett altantak i kanalplast.M mattoys skrev: