Jag har lite olika fönster hemma, de har bytts ut efter hand. Numera är de som inte är bekväma att putsa utifrån av typen glidhängda utåtgående, pulverlackerad aluminium med träklädd insida.
Ett av dessa är från 1985. Jag inspekterade det i går, efter att jag läst i den "vetenskapliga" artikeln som länkats till i tråden att den beräknade livslängden för aluminiumfönster är 40 år.

Om det fönstret har passerat tre fjärdedelar av sitt liv, så ska jag äta upp fönstret om tio år. Om man ser till hur fönstret ser ut och fungerar idag, så tror jag hellre att det passerat en fjärdedel av sitt liv. Fönstret har givetvis inte fått något underhåll. Bara lite vaselin i glidarspåret, och lite olja på spanjoletten och låskassen ungefär så ofta som skottdagen infaller vid nymåne.

Jag tror att fönstrets livslängd inte beror på fönstret i sig, utan på att det kommer att komma någon uppfinning som gör det olönsamt att inte byta ut det (jämför isolerglas kontra kopplade 1+1).

Det som kommer att fallera på fönstret är glaskassetten. När den punkteras, bytar jag (eller nästa generation) kassetten, och fönstret är som nytt fast med bättre glas.

Fönstret består alltså av pulverlackad aluminium utvändigt och trä invändigt. Eftersom allt trä är invändigt behövs ingen impregnering. Så när fönstret ska återvinnas nån gång vid nästa sekelskifte, så går aludelarna till läskburkar, trät till ved och glaset till ölflaskor. Beslagen är av järn, går i den bingen. Täckpluggen till infästningshålen är av plast, så det blir ca 10 gram i plaståtervinningen också.

Jag har inte ont i miljösamvetet.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
De Alu/trä fönster jag monterar har en beräknad livstid på 65 år. 40 år låter lite.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
OscarsHus skrev:
Skönt att du ralierar över vetenskap sblixten. Vill du inte blanda in det i diskussionen så har jag inte mycket att komma med. Jag ger jag mig, du vinner:)
Jag blandar gärna in vetenskap, men det jag raljerade över var att den artikeln var vetenskaplig.
Kanske lite väl hårt, men den innehåller alltför många felkällor och antaganden som vetenskapen idag har motbevisat.
 
  • Gilla
Macarus och 1 till
  • Laddar…
ConnyN skrev:
Diskussionen om miljömedvetenhet som argument när det gäller fönsterinköp blir mest löjlig tycker jag.

Är det den största aspekten när det gäller inköp av fönster, miljöaspekten? Säg mig då, de som väljer bort pvc-fönster för deras påstådda förkastlighet ur miljöhänsyn, äts det nötkött där hemma? Inte bra, nötkött har överlägset högre miljöpåverkan jämfört med annat kött. Semestras det något, kanske någon Thailandsresa? Fundera över vad flygbränslet gör för miljön.
Äts det fisk, och hur är den fångad? Hur mycket nya kläder köps? Hur är tillverkningsprocessen, hur mycket vatten har gått åt till bomullen?
Källsorteras det minutiöst, det hoppas jag verkligen. Komposteras gör det det naturligtvis också, att skicka blöta matrester till fjärrvärmeverket är ju otänkbart. Man tänker väl på miljön!

Vi skall byta ut åtta fönster här hemma. Det blir pvc. Hade hellre velat ha träfönster för känslan, men vi skall ha råd att göra andra grejer också. Totalkostnaden för fyra stora och fyra små fönster blev 23500 för materialet och beräknat cirka 10 000 i arbetskostnad, inkluderat att ta upp ett större hål för ett fönster.
Hade vi valt de finare träfönster vi först tittade på hade vi aldrig kunnat komma ned i de priserna. Sen finns det purister som verkar svimma, få sura uppstötningar och ptsd bara de ser ett pvc-fönster. Jag tror att vårt f.d. fritidshus från 70-talet överlever detta enorma byggnadsmässiga övergrepp. Om det gör ont att titta på, kom inte hit. Låt oss sitta med våra miljöovänliga plastfönster i fred då... :)
Fast du ska väl alltid välja det minst miljöskadliga alternativet eller? Detta är t.o.m reglerat i Miljöbalken..
 
O
Om man ska se saker ur ett miljöperspektiv så måste man även se livslängden på en produkt. För trots allt det mest miljövänliga fönstret vad alla än tycker det är det som aldrig tillverkats....
Med det utrett så måste man se till livslängden på ett fönster. PVC fönster som tillverkas idag tror jag mycket väl kan överleva ganska många årtionden. Om man dessutom lägger till hur folk fungerar i allmänhet, de flesta tänker inte ens på att man måste måla om sina fönster. (Även om de flesta här på BH tänker på det) När man väl inser att man måste göra det då väljer man den färgen som enligt reklamen förlänger livslängden bäst på fönstret. Hur den påverkar miljön det tänker man inte på.
Nu är jag lite ute och svävar men jag har fått en känsla att linoljefärg målade fönster måste målas om lite oftare än andra fönster.

Det man måste ta hänsyn till i miljötanken är det som de allra flesta miljöivrare missar är se hela cirkeln.
Hur miljövänligt blir ett träfönster hos den genomsnittlige villaägaren? han väljer troligtvis det fönstret som tillverkaren säger är mest underhållsfritt. Så blir då det träfönster så mycket miljövänligare?

Sedan en allmänfundering när det gäller pvc har inte tillverkningen förändrats övertiden? FÖr att kunna bli mer miljövänlig... Vi har trots allt massa avloppsrör i plast i våra hem...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
De Alu/trä fönster jag monterar har en beräknad livstid på 65 år. 40 år låter lite.

65 år stämmer ju bättre med min uppfattning än 40.
Vem är det som beräknat den livslängden? Tillverkaren?
 
Intressant att fönster kan engagera så många människor, men det är ju samma fenomen på detta forum, som på alla andra offentliga forum, dvs att diskussionerna plötsligt handlar om något helt annat, och det tenderar att helt plötsligt utvecklas till näthat/bekräftelse, mer än en konstruktiv dialog.

PVC, alu eller träfönster är ju helt upp till var och en att avgöra, men att hävda att det ena är mer fel än det andra är ju bara för patetiskt utan att då ha full insyn över vad som ligger till grund för respektive beslut.

Hur många tänker på miljöpåverkan vid liknande val??
Ytterst få skulle jag påstå, och med det sagt kan vi mer eller mindre konstatera:
Skit i miljön i detta fall, för det påverkar inte valet av material i fönstret i 99% av besluten som tas av gemene man.

Den som hävdar att man väljer fönster på grund av miljöpåverkan skulle jag gärna vilja intervjua och fråga hur man tänker i övriga frågor som med bilanvändande, resor, mat osv osv...

Så... utifrån mitt eget perspektiv så var valet helt rätt att välja PVC.
Snyggt, prisvärt och med väldigt bra energiegenskaper.
Jag har tio års fullgaranti och 30års färggaranti.
Om dom håller i 30år eller 50år kvittar fullkomligt för mig, för jag kommer att ha flyttat
innan fönstren fyller 20år.
Att utrusta sitt hus för att det ska hålla i 50år osv. är ju helt förkastligt med tanke på hur ombytliga människor är nuförtiden... Världen förändras, och det går inte att resonera som man gjorde på 40-talet längre. Ett exempel på det är ju alla köksrenoveringar som sker hela tiden där fullt fungerande vitvaror skrotas efter bara fem år, för att då bytas ut mot nyare, coolare produkter.
Att då slänga ut 30000:- på en kyl med argumentet "Den håller nog i 20år" är ju rätt meningslöst.
 
Redigerat:
Stefan Bengtsson skrev:
65 år stämmer ju bättre med min uppfattning än 40.
Vem är det som beräknat den livslängden? Tillverkaren?
Ja det är tillverkaren på just det märket.
 
Har du lust att berätta vilken tillverkare det är?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Har du lust att berätta vilken tillverkare det är?
Skickat PM.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Intressant att fönster kan engagera så många människor, men det är ju samma fenomen på detta forum, som på alla andra offentliga forum, dvs att diskussionerna plötsligt handlar om något helt annat, och det tenderar att helt plötsligt utvecklas till näthat/bekräftelse, mer än en konstruktiv dialog.

PVC, alu eller träfönster är ju helt upp till var och en att avgöra, men att hävda att det ena är mer fel än det andra är ju bara för patetiskt utan att då ha full insyn över vad som ligger till grund för respektive beslut.

Hur många tänker på miljöpåverkan vid liknande val??
Ytterst få skulle jag påstå, och med det sagt kan vi mer eller mindre konstatera:
Skit i miljön i detta fall, för det påverkar inte valet av material i fönstret i 99% av besluten som tas av gemene man.

Den som hävdar att man väljer fönster på grund av miljöpåverkan skulle jag gärna vilja intervjua och fråga hur man tänker i övriga frågor som med bilanvändande, resor, mat osv osv...

Så... utifrån mitt eget perspektiv så var valet helt rätt att välja PVC.
Snyggt, prisvärt och med väldigt bra energiegenskaper.
Jag har tio års fullgaranti och 30års färggaranti.
Om dom håller i 30år eller 50år kvittar fullkomligt för mig, för jag kommer att ha flyttat
innan fönstren fyller 20år.
Att utrusta sitt hus för att det ska hålla i 50år osv. är ju helt förkastligt med tanke på hur ombytliga människor är nuförtiden... Världen förändras, och det går inte att resonera som man gjorde på 40-talet längre. Ett exempel på det är ju alla köksrenoveringar som sker hela tiden där fullt fungerande vitvaror skrotas efter bara fem år, för att då bytas ut mot nyare, coolare produkter.
Att då slänga ut 30000:- på en kyl med argumentet "Den håller nog i 20år" är ju rätt meningslöst.
Du bidrar ju inte direkt till en konstruktiv dialog! Andemeningen i ditt resonemang är ju "slit-och-släg"-parollen som var 1960-talets ideologi. Sen håller jag med dig om att typ 90 % av Sveriges (jordens?) befolkning inte över huvud taget funderar kring tankar som att välja produkter som håller mer en "modecykel". Varning för nu glider jag ifrån ämnet ännu mer. Problemet är att demokratin bestämt att vi har ett gemensamt ansvar för att hushålla med jordens resurser och ta hand om vår bebyggelse så att vårt kulturarv förvaltas på ett bra sätt. Moraliskt finns det alltså anledning att inte resonera som du gör..
 
Odjuret skrev:
Om man ska se saker ur ett miljöperspektiv så måste man även se livslängden på en produkt. För trots allt det mest miljövänliga fönstret vad alla än tycker det är det som aldrig tillverkats....
Med det utrett så måste man se till livslängden på ett fönster. PVC fönster som tillverkas idag tror jag mycket väl kan överleva ganska många årtionden. Om man dessutom lägger till hur folk fungerar i allmänhet, de flesta tänker inte ens på att man måste måla om sina fönster. (Även om de flesta här på BH tänker på det) När man väl inser att man måste göra det då väljer man den färgen som enligt reklamen förlänger livslängden bäst på fönstret. Hur den påverkar miljön det tänker man inte på.
Nu är jag lite ute och svävar men jag har fått en känsla att linoljefärg målade fönster måste målas om lite oftare än andra fönster.

Det man måste ta hänsyn till i miljötanken är det som de allra flesta miljöivrare missar är se hela cirkeln.
Hur miljövänligt blir ett träfönster hos den genomsnittlige villaägaren? han väljer troligtvis det fönstret som tillverkaren säger är mest underhållsfritt. Så blir då det träfönster så mycket miljövänligare?

Sedan en allmänfundering när det gäller pvc har inte tillverkningen förändrats övertiden? FÖr att kunna bli mer miljövänlig... Vi har trots allt massa avloppsrör i plast i våra hem...
Du har helt rätt i att linoljefärgen kräver lite kortare underhållsintervall än en plastfärg. Grejen är dock den att det är linoljefärgen som gjort att vi har så många välbevarade träfönster från 1600-, 1700-, 1800-.... talen kvar. Förstår inte varför alla är så rädda för underhåll.. Inte som att man behöver göra allt själv när det finns kunniga yrkesmålare och ROT-avdrag. Underhåll gynnar ju arbetsmarknaden bättre än robottillverkade underhållsfria fönster, eller?
 
Jag ger inte mycket för underhåll på fönster gjort av hantverkare, på mina fönster i nya lägenheten såg man knappt profilerna på spröjsen tack vare lager på lager av gammal färg
 
AndersMalmgren skrev:
Jag ger inte mycket för underhåll på fönster gjort av hantverkare, på mina fönster i nya lägenheten såg man knappt profilerna på spröjsen tack vare lager på lager av gammal färg
Nä, det är nog ett generellt problem bland alla hantverkare, att de målar många lager färg på profilerade spröjsar;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.