48 215 läst · 247 svar
48k läst
247 svar
plast eller träfönster?
Njae.. ber om ursäkt om du tolkade det fel.AndersMalmgren skrev:
Du har dock hävdat att det är omöjligt att få estetiskt acceptabla fönster av PVC, och att man bör låta bli att byta fönster överhuvudtaget om man inte har råd med "äkta" fönster. Det kan ju uppfattas som en aning provocerande, speciellt när det absolut går att få en solklar förbättring mot tidigare utseende i de flesta fall.
Trådskaparen funderade huruvida denna ska välja PVC eller trä, och vad jag kan se i tråden vet vi inte ens ålder på trådskaparens hus, mer än att han säger "en gammal kåk". Mina kollegor som sitter med nybyggda villor tycker att jag bor i en antikvitet från 1976, så att bara utgå från att trådskaparen bor en "sekelskiftesvilla" bara för att denne säger "gammal kåk", och därmed säga "välj inte PVC" blir ju tokigt.
Kort sagt....
Du håller med om att PVC är okej, men inte om man renoverar en sekelskiftesvilla som är kanske är K-märkt? .
Bara av intresse: Ni som tycker PVC fönster är så fina, tycker ni likadant om PVC fasader som man ibland ser vid medelhavet? Alltså tycker ni att vi borde byta ut Svenska träfasader mot moderna och lättskötta PVC fasader såsom ni resonerar avseende fönster? Om inte, så varför?
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det där är faktiskt intressant och nästan värt en egen tråd!kallun skrev:
Jag kan absolut överväga en PVC-fasad under vissa förutsättningar.
Idag finns oerhört kvalitativa och estetiskt tilltalande produkter så varför inte?
Underhållsfritt i många år med minimalt underhåll.
Det intressanta är ju just varför vi i Sverige anser att husen är så mycket mer än just "hus"!?
Det är ingen tavla från 1650, utan en "nyttobyggnad" som ska fylla en funktion, dvs man ska kunna bo i den till en kontrollerbar kostnad.
Absolut så finns det massor av faktorer som avgör valet "för eller emot", baserat på vart huset ligger, byggår osv., men personligen så gillar jag inte den här "NEJ, ALDRIG"-mentaliteten om det mesta som rör sig inom Sveriges gränser, utan är mer för en "nyanserad" "för och emot".
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Finns ju PVC fasader i Sverige inte vanligt men vet några i mitt område. Pvc fasad är inget som jag tycker om.kallun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Hade folk oftare sagt "nej aldrig" så hade vi kanske fortfarande haft gamla Klara kvar istället för city med vakra sergelstorg
När jag beställde på kronfönster för fyra år sedan, så angav jag själv vilken storlek jag skulle ha. Kolla på deras hemsida så lär du få mer info. Det är en av de stora fördelarna med just pvc att du får vilken storlek du vill...Manberg skrev:
PVC-fönster brukar man kunna beställa på millimetern som man vill ha dem.Manberg skrev:
Ex. vis Kronfönster som är länkade till tidigare har fönster upp till 35.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Bara genom att titta in hos Skånska byggvaror hittar man sju olika färger.Ramnemark skrev:
Men det är ju bäst, och nästan standard med vita fönster.
Så det är väl det man ser mest i reklamen.
PS
Jag är kanske lite eljest, men jag har direktimporterade fönster från Polen i TRÄ
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92
De är i min mening helt suveräna
Och du kan nog välja vilken RAL-kulör du vill.
Olika på in- och utsida dessutom.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Varför skulle det vara unikt för PVC? Så trä går inte o göra i millimeterstorlek? Jag får mina trä i precis den storlek jag vill. (Nja i 5mm intervaller iaf )plutoorjan skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg