AndersMalmgren skrev:
Tror gör man i kyrkan
Nej, i kyrkan försöker man komma på en bra ursäkt för att få gå hem.
 
Om någon av er bryr er det minsta om miljön, väljer ni träfönster! Plastfönster förbrukar 3 ggr mer energi än ett träfönster ur livcykelperspektiv. Ett aluminium 6-8 gånger mer.
 
OscarsHus skrev:
Om någon av er bryr er det minsta om miljön, väljer ni träfönster! Plastfönster förbrukar 3 ggr mer energi än ett träfönster ur livcykelperspektiv. Ett aluminium 6-8 gånger mer.
Vill gärna se en rapport på det från en oberoende och pålitlig källa, innan jag tror dig!
 
Underhållsfritt = går ej att underhålla.
Minns när underhållsfria aluminiumfasader var populärt, det varade ända tills såg så sjaviga att de behövde målas om efter tjugo år.
Då var de inte underhållsfria längre.

Trä och aluminium är inget problem, men ur återvinnings- och energisynpunkt torde pvc vara ett problem?
 
PVC kan återvinnas flera gånger med bibehållna produktegenskaper, så jag ser knappast ett problem med det, om kasserad pvc sorteras rätt.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
O
Alla äro saliga i sin tro.... :p

Jag tycker att det är lite komiskt att det finns två så tydliga läger, för eller emot, å båda envisas de att just de har rätt...
Jag tror att hållbarhetsmässigt så är det nog ingen större skillnad. Utseendemässigt det är nog där vi har den största skillnaden.

Så jag tycker att vi får enas om att vi har olika åsikter... och vi får själva välja vilka fönster vi vill... Det är trots allt vi själva som ska bo där...;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
O
OscarsHus skrev:
Om någon av er bryr er det minsta om miljön, väljer ni träfönster! Plastfönster förbrukar 3 ggr mer energi än ett träfönster ur livcykelperspektiv. Ett aluminium 6-8 gånger mer.
Om man får tro Kronfönster så är inte deras PVC fönster speciellt miljöovänliga...
Hur sant det är det orkar jag inte ta reda på...
 
O
AndersMalmgren skrev:
Tror gör man i kyrkan
Eller här på Byggahus :p
 
Det finns iallafall 3 läger, de som är för och emot och så de som inte vill stoppa PVC eller aluminium på en gammal kåk :p
 
Var och en avgör ju själv vad man väljer för fönster, men det blir tokigt när man kommer med påståenden som är direkt felaktiga.

Om man nu envisas med att vilja måla om ett PVC-fönster av någon märklig anledning, så är det inga som helst problem om man väljer rätt färg. Tvärtom skulle jag påstå att det är lättare att måla om en PVC-fönster då du endast behöver rugga upp ytan, vilket är bra mycket enklare än att skrapa, sickla, spackla osv. på ett träfönster.

Gällande miljöaspekten så är inte träfönster speciellt miljövänliga som många tror!
Sett till hela produktionscykeln så är det inte alls säkert att ett träfönster skulle vara bättre, snarare tvärtom.
PVC-fönster går också att återvinna till 99% om de sorteras rätt.
Den största invändningen mot PVC är ju rent kosmetiskt samt ur brandsynpunkt då dom kan utveckla väldigt giftig rökgas.
 
plutoorjan skrev:
Var och en avgör ju själv vad man väljer för fönster, men det blir tokigt när man kommer med påståenden som är direkt felaktiga.

Om man nu envisas med att vilja måla om ett PVC-fönster av någon märklig anledning, så är det inga som helst problem om man väljer rätt färg. Tvärtom skulle jag påstå att det är lättare att måla om en PVC-fönster då du endast behöver rugga upp ytan, vilket är bra mycket enklare än att skrapa, sickla, spackla osv. på ett träfönster.

Gällande miljöaspekten så är inte träfönster speciellt miljövänliga som många tror!
Sett till hela produktionscykeln så är det inte alls säkert att ett träfönster skulle vara bättre, snarare tvärtom.
PVC-fönster går också att återvinna till 99% om de sorteras rätt.
Den största invändningen mot PVC är ju rent kosmetiskt samt ur brandsynpunkt då dom kan utveckla väldigt giftig rökgas.
Enligt studier dör man ändå snabbare av brandrök från trä än från PVC (som är en av de plaster med minst rökutveckling):

"TABLE 2-7: Results of Toxicity Test for Thermal Decomposition Gas from Various
Materials 12) (The case of temperature increase rate of 40°C/minute from
200°C to 800°C) "
t2-7.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.vec.gr.jp/english/library/fire/2.html

Finns därför ingen anledning att välja bort PVC-fönster ur brandsynpunkt.
Ett modernt tryckt fabriksmålat träfönster avger minst lika farliga gaser.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Helioz skrev:
Ett modernt tryckt fabriksmålat träfönster avger minst lika farliga gaser.
Ja, men då kan man ju lika gärna ta ett plastfönster ;) Men du kan även få ett obehandlat där du själv omsorgsfullt kan måla den och få den känsla du vill
 
OscarsHus skrev:
Om någon av er bryr er det minsta om miljön, väljer ni träfönster! Plastfönster förbrukar 3 ggr mer energi än ett träfönster ur livcykelperspektiv. Ett aluminium 6-8 gånger mer.
Om du bryr dig om miljön så köp absolut inte ett nytt modernt träfönster då detta är tillverkat på följande sätt:

Först limmat med Resorcinol/resorcinolfenollim (innehåller formaldehyd) och sedan vacuum/tryckimpregnreat med träskyddsmedel i klass NTR/B innehållande t.ex tributylnaftenat, furmecyklox, diklofluanid (Teknos Gori är ett vanligt medel). Det är sedan täckmålat med tvåkomponets polyuretanfärg innehållande biocider/algmedel. Slutligen är fönstret sedan av konsument målat med akrylat eller alkydfärger innehållande biocider.

Ett uttjänt fönster måste lämnas in på återvinningscentralen i samma container som vanligt tryckt virke där det sedan destrueras genom eldning i speciella ugnar och askan måste sedan genomgå ytterliggare kontroll och rening innan den får spridas i naturen.

Hur menar du då att ett modernt träfönster är mer miljövänligt?
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Ja, men då kan man ju lika gärna ta ett plastfönster ;) Men du kan även få ett obehandlat där du själv omsorgsfullt kan måla den och få den känsla du vill
Enligt länken ovan har brandrök från obehandlat furuvirke fortfarande ett LC50 (letal koncentration) värde på ca 22 mg/L jämfört med PVC som har 18mg/L så ur den synvinkeln spelar det ingen roll om man har ett obehandlat fönster i kärnvirke.
 
nej men jag pratar ju om det estetiska nu vettu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.