Tack Helioz för att du håller dej till kalla fakta och sågar alla dom känslomässiga argument för dagens träfönster.

Jag fattar fortfarande inte att man sätter in träfönster när man bygger nytt idag. Historisk sätt så har plastfönster blivit bättre och bättre medan det går tvärtom för moderna träfönster , tycker jag.
Fönstertillverkare försöker rädda sin marknad med alu överdragna varianter - man kanske skapar en ny tradition?

Bra plastfönster är inte så billiga och inte så fula som visa försöker påstå .
Hellre äkta plast än plastöverdraget trä :)
gaia
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Du menar på fullaste allvar att du inte ser skillnad på ett modernt plastfönster och ett klassiskt i trä?
Japp, så är det. Jag saknar förmågan att genom att titta på en bild avgöra vilket material det avbildade objektet består av. I synnerhet saker som är målade, så man inte ens ser själva materialet utan bara färgen.
 
En liten anekdot runt det här med fönster: Jag hade en gång tillfälligt besök av en man som skulle titta på en sak jag lat ut på annons. Vi småpratade så där som man gör, och jag förstod att han var väl insatt i träbearbetning. Jag frågade om han var snickare, och det var han nästan. Han var fönsterrenoverare, det enda han gjorde var att skrapa, laga och måla om gamla träfönster. "Då kommer du inte att tjäna några pengar på mitt hus i alla fall" skojade jag. Men han såg ut som ett frågetecken. "Mina fönster är gjorda av plast!"

Trots sitt yrke hade han inte ens noterat det. Han fick gå bort tills han bara var ett par meter ifrån för att märka det. Så man ska inte förutsätta att materialet i fönsterna lyser i ögonen på alla.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
SimonAF skrev:
Varsågod! ;)

[bild]
Oaktat materialen föredrog jag de övre fönstren. Se hur ytterkanterna på glasytan alignar fint hela vägen upp. På de nya undre fönstren finns ett indrag som gör att hela fönstret ser lite klumpigt ut.
 
  • Gilla
LarsEbbe och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
En liten anekdot runt det här med fönster: Jag hade en gång tillfälligt besök av en man som skulle titta på en sak jag lat ut på annons. Vi småpratade så där som man gör, och jag förstod att han var pväl insatt i träbearbetning. Jag frågade om han var snickare, och det var han nästan. Han var fönsterrenoverare, det enda han gjorde var att skrapa, laga och måla om gamla träfönster. "Då kommer dåpuååpppp inte att tjäna några pengar på mpitt huås pi alla fall" skojade jag. Men han såg ut sopmp ett frågetecken. "Mina fönster är gjorda av plast!"
p
€Trpiåots sitt yrke hade han inte ens noterat det. Han fick gå bort tills han bara var ett par meter ifrån för att märka det. Så man ska inte förutsätta att materialet i fönsterna lyser i ögonen på alla.
P'?ååo'"?åå0
 
fiskbuggaren skrev:
Oaktat materialen föredrog jag de övre fönstren. Se hur ytterkanterna på glasytan alignar fint hela vägen upp. På de nya undre fönstren finns ett indrag som gör att hela fönstret ser lite klumpigt ut.
Jag är med på vad du menar men nu blir det ju lite fel att jämföra gamla smäckra energitjuvar till originalfönster med nya pvc-fönster. Nya träfönster ser också klumpigare ut än originalfönstren.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Går att köpa nya träfönster med näst intill identiskt utseende mot de gamla, åter igen bilden jag lade upp. De fönsterna är i princip exakta mot de som sitter från 1920 i huvudbyggnaden
 
AndersMalmgren skrev:
Går att köpa nya träfönster med näst intill identiskt utseende mot de gamla, åter igen bilden jag lade upp. De fönsterna är i princip exakta mot de som sitter från 1920 i huvudbyggnaden
Kostnad?
 
Finns två fönsterfabriker i Vimmerby som tillverkar nya träfönster/dörrar för bl.a. renovering och som blir identiska, men med moderna ljud/isolervärden, speciellt ljud är viktigt i stadsmiljöer.
Nischar sig också lite mot inåtgående (Wimmerby fönsterfabrik) respektive utgående fönster (RM-snickerier). Det finns många flerfamiljshus där man vill behålla ursprungsutseendet och ibland med krav på det.
Ni kan googla på dessa två för mera info.
 
Redigerat:
fiskbuggaren skrev:
Oaktat materialen föredrog jag de övre fönstren. Se hur ytterkanterna på glasytan alignar fint hela vägen upp. På de nya undre fönstren finns ett indrag som gör att hela fönstret ser lite klumpigt ut.
Nej där inget indrag. Det är nedre fönstret som är öppningsbart och det övre flaggfönstret som är fast. Det blir ingen linjering på glasen även på träfönster om man kombinerar fasta och öppningsbara i samma karm.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Nej där inget indrag. Det är nedre fönstret som är öppningsbart och det övre flaggfönstret som är fast. Det blir ingen linjering på glasen även på träfönster om man kombinerar fasta och öppningsbara i samma karm.
Beror helt på från vilken fönstertillverkare du köper, se tidigare inlägg. Prisskillnad troligtvis men inte alltid så självklart att den blir så jättestor om de görs för att direkt passa i storlek som de gamla, det är lite beroende av hur många man behöver. Man glömmer ofta bort kostnaden för att anpassa runt fönster om det inte är standardmått.
 
O
Jag tror att många "plasthatare" lever kvar i 70-talets plasthysteri... När man hade plastlister runt dörrarna...
Det intressanta är att den plasten från början av 70 talet inte har tappat så mycket i färg... blivit lite dassigare kanske...
Men ett pvc fönster tillverkat 2015 borde hålla färgen mycket bättre. Plast är ett väldigt bra material.

Jag är helt övertygad om att pvc fönster ser helt okej ut... Jag kommer troligtvis inte se någon skillnad...
Men jag ska återkomma... Jag har en kompis som precis har beställt pvc fönster... Ska bli kul att se hur dessa ser ut...

intressant med folk som skriker träfönster, för att sen belägga dessa med aluminium... Det tar bort träfönster känslan direkt...

Jag är inte slavisk under något, varken trä eller plast fönster. Jag tror dock att båda materialen fungerar i dag lika bra. har man ett hus från början av 1900 talet så kanske trä passar bättre då dessa troligtvis går att få mer lika än med plast...

Men jag skulle spontant inte tveka att sätta in plastfönster... i ett hus jag köper, även om det är byggt 1950.
Jag anser att jag har rätt att bo i hus även om jag sätter in plastfönster. Då kan jag lägga pengar på andra saker i huset istället... Jag har däremot inte rätt att bo i hus om jag inte kan skruva i en skruv...
 
Om ni motbevisar mig med bilder på mjuka fina runda profiler på spröjs etc så lovar jag ändra min inställning
 
Jag förstår inte varför AndersMalmgren behöver bli övertygad av andra att PVC-fönster är något som är bra, då han inte är intresserad.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.