D Daniel 109 skrev:
En rimlig kostnad är motsvarande markarrende. Det lär inte bli många kronor. Så någon tusenlapp man man kanske erbjuda. Accepterar han inte det så är det väl bara att han får polisanmäla. Jag tror jag vet vem polisen tycker gör fel då….
Jag skulle inte betala en enda krona till en surkart, varför då?

D Dublin skrev:
Nu är det här ju ändå i jurdikdelen av forumet - det enda som skulle kunna ge underlag för ersättning är väl om TS orsakat något som inte gått att återställa, typ tagit ner träd eller orsakat någon störning som att markägaren inte kunnat bruka marken eller likn. Så egentligen är det väldigt generöst att erbjuda 10 tkr.
Jag skulle inte ge en enda krona till en sådan granne.som beter sig sp. Sluta krypa för honom. Återställ och gör inget mer.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Jag hade gjort en frivillig polisanmälan och förberett en flytt. Om du inte har gjort någon direkt åverkan på hans tomt så tror jag du kommer undan med mindre än 10000! Bara det låter mycket. Om man gör frivillig rättelse tror jag inte en åklagare skulle bötfälla. Med hänsyn till tidsförloppet så är det ju inget grannen brukar och om du hävdar misstag så finns ju inget uppsåt!
Det kommer inte att bli några rättsliga följder alls, P kommer att lägga ned och då går det inte till åtal
Är ju dessutom återställt
För att skafeglrelse eller intrång ska kunna åtalas behövs uppsåt, och det finns ju inte. Sluta prata om åtal och böter det kommer inte att hända något.

H humus skrev:
Hårt påhopp ? Man kan väl inte bygga på mark/tomt som man tror man äger ? Man måste ju ta reda på vart tomtgränserna är, speciellt när man ska bygga något eller fälla träd mm. Det kanske hade varit bra att informerat grannen att man tänkt sätta upp "fula" solceller i tomtgräns (nu blev det ju inte ens i tomtgräns). Jag vet inte hur det är med solceller men andra "byggnader" (carport,vedförråd,avloppsanläggningar mm) ska ju vara minst 4,5 m från grannens tomtgräns, då är det ju ganska viktigt att veta vart gränserna är och inte "jag trodde gränsen gick där" .
Delar solvide åsikt att det är för hårt påhopp. Tagga ner humus!

L Lyckås skrev:
Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Man kommer hela tiden tillbaka till en anledning varför man skulle utge en ersättning till surkarten till grannen.
1. För grannsämjans skull
2. För att undvika polisanmälan

1. Surkarten kommer alltid vara surkart, hjälper inte med ekonomisk kompensation. Bara det faktum att han börjar med hot och krav gör att du inte borde ge honom någonting, annat vore det om du gör det frivilligt innan han framlägger krav, erbjuder honom kompensation, men som jag förstår det var det han som krävde först.
2. a Även om du skulle ge honom pengar kan han polisanmäla ändå, det är så surkarter beter sig.
2. b polisanmälan kommer inte att leda till någonting, han måste påvisa både att du hade ett uppsåt och att han lidit skada för att polisen ska kunna överlämna det till åklagare. Även om polisen mot förmodan skulle överlämna det till åklagare så måste åklagaren tro på en föllande för att han enligt lag ska kunna väcka åtal. Det kommer inte att ske.
2. c. När du har återställt ditt misstag så finns ju inte intrånget kvar.

Slutsatsen är således: Betala inte en spänn till surkarten, han är inte värd det, han kommer vara surkart ändå.

B Bernt Ö97 skrev:
TS har redan vidtagit åtgärd och inget återstår att göra.
Om grannen driver någon ersättningsanspråk via Tingsrätten återstår för grannen att bevisa att han lidit någon form av skada.
TS behöver inte göra någonting. Grannen överdriver ersättningsanspråken och får förmodligen ingenting förutom kostnader för eventuella advokater.
Han skulle inte ens få kostnader för ev Advokater.

M MangeH skrev:
Han skulle inte ens få kostnader för ev Advokater.
Förmodligen får Grannen betala för sin advokat/jurist, om det fins någon som tar upp detta och driver det till rättslig prövning.
Eftersom Solcellerna är flyttade, marken återställd och grannen inte har lidit någon skada (enligt TS), har grannen obefintliga möjligheter att få ekonomisk ersättning med rättslig hjälp. Däremot har grannen en ersättningsfråga att lösa med sin advokat/jurist, om han anlitat sådan hjälp. Därav mitt inlägg att grannen har kostnader kvar.

F
H humus skrev:
Man tar väl för f-n reda på vart tomtgränserna är innan man bygger något.
Tycker du att ditt inlägg var ett konstruktivt råd som TS efterfrågade??

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Förmodligen får Grannen betala för sin advokat/jurist, om det fins någon som tar upp detta och driver det till rättslig prövning.
Eftersom Solcellerna är flyttade, marken återställd och grannen inte har lidit någon skada (enligt TS), har grannen obefintliga möjligheter att få ekonomisk ersättning med rättslig hjälp. Däremot har grannen en ersättningsfråga att lösa med sin advokat/jurist, om han anlitat sådan hjälp. Därav mitt inlägg att grannen har kostnader kvar.
Som jag förstått det krävs det väl att man i stort sätt döms som vinnara i sin helhet för att motparten ska tvingas betala advokat / rättegångskostnaderna. Att man drar något till rätten när det inte finns något att ta upp, tror jag inte leder till att motparten får betala.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När allt är klart kan du ge honom en gåva, typ fruktkorg
Verkar var den typ av granne man helst levererar frukterna individuellt, i hög hastighet, från tomtgräns mot fasad.

• Haha
anlan
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Som jag förstått det krävs det väl att man i stort sätt döms som vinnara i sin helhet för att motparten ska tvingas betala advokat / rättegångskostnaderna. Att man drar något till rätten när det inte finns något att ta upp, tror jag inte leder till att motparten får betala.
Vi kanske missförstår varandra.
Mitt inlägg handlar om att det är grannen som begär rättslig prövning för att få ersättning. Grannen har obefintlig möjlighet att få ett domslut som ger skadestånd. Sannolikt tar inte tingsrätten upp ett mål som detta.
Grannen har inte lidit någon skada. Då återstår bara en kostnad för grannen.
TS har flyttat solcellerna och återställt marken och behöver inte göra någonting.

B Bernt Ö97 skrev:
Mitt inlägg handlar om att det är grannen som begär rättslig prövning för att få ersättning. Grannen har obefintlig möjlighet att få ett domslut som ger skadestånd. Sannolikt tar inte tingsrätten upp ett mål som detta.
TS har flyttat solcellerna och återställt marken och behöver inte göra någonting.

Ja precis. Me ndenna kostnad grannen har för att han tagit juridisk hjälp eller begärt prövning får han stå han väl då stå för själv och är inte ngt han kan lämpa över på TS.

Även i fall där motparten har dömts till att betala skadestånd, men på en mycket lägre nivå än begärt så har advokatkostnaderna inte krävts från den som blivit stämd.

Här är ju TS helt med på att det blev fel. Men grannens krav är helt orimliga.

B Bernt Ö97 skrev:
Du blandar hop brottsmål och civilmål.
Ett civilmål drivs när en tvist uppstår. Grannet kräver dig för ersättning för skada som uppstått. Förlorande part betalar motparten. Du kan alltid stämma någon men står själv risken att betala.

Brottmål skall en åklagare driva målet och det är inget du själv kan driva eller påverka. Det är åklagaren som avgör.

E Ecis skrev:
Brottmål skall en åklagare driva målet och det är inget du själv kan driva eller påverka. Det är åklagaren som avgör.
Jodå, enskilt åtal finns, så man kan i högsta grad driva även brottmål själv.

Därmed inte sagt att TS granne har något att hämta där heller.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.