hamhamham hamhamham skrev:
Det är väl ändå ”lite” skillnad på en del av en slänt och att annektera del av ett land, en yta där folk dessutom bor, kan jag tycka. Han har ju inte byggt solcellerna i grannens vardagsrum.
hamhamham hamhamham skrev:
Det är väl ändå ”lite” skillnad på en del av en slänt och att annektera del av ett land, en yta där folk dessutom bor, kan jag tycka. Han har ju inte byggt solcellerna i grannens vardagsrum.
Haha, "kriget" var bara en metafor, men det är/kan aldrig vara ok. att bygga något på grannens tomt/mark bara för man är "dum i huvudet"
 
hamhamham hamhamham skrev:
Det är väl ändå ”lite” skillnad på en del av en slänt och att annektera del av ett land, en yta där folk dessutom bor, kan jag tycka. Han har ju inte byggt solcellerna i grannens vardagsrum.
(y) Helt rätt.
Försumlighet eller okunskap kan vara orsak, men TS har åtgärdat problemet och vad vi i tråden vet har grannen inte lidit skada.
Fins ingen anledning för TS att tillmötesgå grannens oskäliga krav. Grannen visar bara ovilja att ha socialt umgänge med sin omgivning.
Jämför med skadestånd i den omfattningen som bara utdöms vid grova våldsbrott.
En uppriktig ursäkt och ett handslag räcker.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
H humus skrev:
Haha, "kriget" var bara en metafor, men det är/kan aldrig vara ok. att bygga något på grannens tomt/mark bara för man är "dum i huvudet"
Oavsett "dum i huvudet" eller inte har TS åtgärdat misstaget och allt borde vara glömt.
För TS är det en nyttig lärdom för framtiden att vara noggrann med tomtgränser. Grannen borde bjuda på den kunskapen och odla den sociala delen av sitt grannskap.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
TS har redan vidtagit åtgärd och inget återstår att göra.
Om grannen driver någon ersättningsanspråk via Tingsrätten återstår för grannen att bevisa att han lidit någon form av skada.
TS behöver inte göra någonting. Grannen överdriver ersättningsanspråken och får förmodligen ingenting förutom kostnader för eventuella advokater.
Vilket väl var, ganska precis som jag sa?
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vilket väl var, ganska precis som jag sa?
A AG A skrev:
Vilket väl var, ganska precis som jag sa?
Mitt inlägg var menat att instämma med ditt inlägg, kanske dåligt formulerat.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
H humus skrev:
jag säger som Stenmark "det är ingen ide att förklara för någon som inte förstår"


Förmodligen
Eller oöversatt:

"Hä löns int förklar fö en som int begrip"
 
Ska man anta någon form av worst case rättsligt (med rimliga stoppunkter) tror jag att det skulle se ut såhär:
  • Grannen kontaktar en en jurist för att stämma TS.
  • Juristen avråder i första hand från stämning, och rekommenderar i andra hand att man håller sig under småmålsgränsen, ett halvt prisbasbelopp (drygt 25 tkr).
  • Förlikning anmodas av domstolen, med tydlig signal om att grannen inte har mycket att hämta i en dom.
  • Frågan avgörs i tingsrätten och grannen får ingenting alternativt ett symboliskt belopp för att han har rätt i sak. Grannen ådöms därtill att betala TS rättegångskostnader då målet huvudsakligen gått honom emot.

Ok, det var kanske mer sannolikt utfall än worst case, men ändå. Vill man verkligen, verkligen oroa sig för frågan kan man nog utläsa västa möjliga ur det också.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
H humus skrev:
Jag blir fruktansvärt förvånad, att så många här tycker det är ok. att vara "klantig" eller "dum" att annektera annans mark
H humus skrev:
Nej det är väl ingen här som skrivit
H humus skrev:
men här tycker förvånansvärt många att det är ok. att annektera/bygga/fälla träd mm. på annans ark
Men hur ska du ha det?

Anser du att många här verkar tycka att det är OK att utan rätt "nyttja" annans mark eller anser du att ingen skriver så? Du säger emot dig själv rätt kraftigt!

Och om du anser det, kan du inte visa på var i forumet den åsikten framförs? Jag har hängt här ett tag och känner absolut inte igen att det skulle vara någon slags "forumnorm" att man på ett rättsvidrigt sätt får nyttja andras fastigheter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H humus skrev:
"grannens" solpaneler, carport mm. på sin tomt/mark.
Ska man uppför den typen av anläggningar håller jag med dig om att man bör vara säker på att de hamnar på rätt sida gränsen. Så länge detta inte är aktuellt ser jag dock ingen nytta med att betala rätt mycket pengar bara för att få kunskap om exakt var en gräns går. Både jag och grannen vet på kanske fem-tio meter när ungefär var gränsen är och det duger för oss idag.
 
M Maijckel skrev:
Det handlar snarare om att köpa sig fri från att bli åtalad för egenmäktigt förfarande. För egenmäktigt förfarande krävs skada eller olägenhet.
I alla sådana här rättsprocessor om skadegörelse gäller ju att han måste ha ett uppsåt att skada desdutom måste han ju visa att han lidit någon form av skada och det ssknas ju uppenbarligen. Han kommer inte att komma någon vart med en polisanmälan...
 
L Lyckås skrev:
Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Kan dra paralleller till min grannkärring. J
Jag grävde ut under mitt garage för en verkstad och det rasade in på grannens tomt. Blev polisanmäld för skadegörelse men polisen la ner anmälan då uppsåt saknades och jag dessutom hade återsällt efter raset
 
  • Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
H humus skrev:
Rätt som det är så säljer grannen och en ny ägare kanske inte vill ha "grannens" solpaneler, carport mm. på sin tomt/mark.
Jag blir fruktansvärt förvånad, att så många här tycker det är ok. att vara "klantig" eller "dum" att annektera annans mark, men när Putin annekterar Krim mm. så är det fruktansvärt, på sätt och vis är det samma sak fast i mindre skala.
. Tror ju knappast att Putin trodde det var Ryssland han invaderade och startade krig med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Har varit hos honom nyss och han vidhåller sin summa, jag kommer att flytta på anläggningen inom en vecka och återställa slänten. Funderar bara på vad som händer om/när han polisanmäler? Det är en riktig surgubbe.. tack för fidbacken..
Det händer ingenting. Fu kanske blir lallad tiöl förhören de kommer garanterat att lägga ned då uppsåt och skada saknas
 
Hep Hep skrev:
Erbjud honom hans del av elen som du utvunnit inne på hans sida.
Erbjud honom ingenting, det kommer inte att hända ett skit
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det handlar snarare om att köpa sig fri från att bli åtalad för egenmäktigt förfarande. För egenmäktigt förfarande krävs skada eller olägenhet.
Om en åklagare ska åtala så måste jan enligt lag tro på en fällande dom. Det kommer aldrig bli en fällande dom i det här fallet, polis kommer inte ens överlämna det till åklagare, de kommer lägga ned
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.