L Lyckås skrev:
Tack för alla inlägg. Idag har jag börjat montera ner anläggningen, imorgon är den väck och marken återställd. Beträffande likvid så får jag se hur jag gör. Om så max priset jag fått för elen jag sålt samt nyttjat .
Lycka till, din åtgärd räcker. Vänta in din grannes synpunkter. Grannen har fortfarande möjlighet att i någon mån rädda grannsämjan.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 5 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Tack för alla inlägg. Idag har jag börjat montera ner anläggningen, imorgon är den väck och marken återställd. Beträffande likvid så får jag se hur jag gör. Om så max priset jag fått för elen jag sålt samt nyttjat .
Hoppas det löser sig till det bästa.
Men det kan inte vara nån vidare stämning mellan er två, eller var det illa redan innan?

Jag försöker hålla mig väl med mina grannar och dem med mig, hjälper varandra så gott vi kan i den mån vi kan.

Får bara en känsla av att det är en äldre herre, ensam och tänker endast på sig själv.
Har jag rätt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mitt i handen Mitt i handen skrev:
Hoppas det löser sig till det bästa.
Men det kan inte vara nån vidare stämning mellan er två, eller var det illa redan innan?

Jag försöker hålla mig väl med mina grannar och dem med mig, hjälper varandra så gott vi kan i den mån vi kan.

Får bara en känsla av att det är en äldre herre, ensam och tänker endast på sig själv.
Har jag rätt?
Har inte haft någon konflikt med varandra innan men han är känd för att vara en som ska ha ”rätt ” i alla lägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man nyttjat fastigheten är det rimligt att betala den kostnad som är rimlig om man betalat marknadsmässigt för det. Det är enligt min uppskattning ca 5kr. Sedan kan man för att vara vänlig betala något mer. Men som jag ser det har grannen rätt att kräva en femma.
Nej. Det saknas uppsåt och grannen har inte lidit någon ekonomisk skada. Alls.

Hade grannen försökt arrendera ut marken men inte fått arrendeavtalet att gälla pga att man upptäckt solceller på ytan hade det varit en ekonomisk skada. Likaså om grannen exempelvis planterat något på marken som förstörts. Då hade det varit tal om att ersätta.

Nu har ju inte grannen märkt av något. Plus att det var ett misstag från TS.


Nej, flytta anläggningen, gör om och gör rätt och se till att det ser ut som före, så är allt bra. Finns inget mer att hämta i frågan och grannen som tjurar skall inte ha ett skit.
 
  • Gilla
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Finns inget mer att hämta i frågan och grannen som tjurar skall inte ha ett skit.
Fast blir grannen mindre tjurig skulle jag nog kunna offra den femma som @Daniel 109 anser lämpligt. Allt för grannsämjan! :rofl::crysmile::p:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Straffet för min dumhet tycker han..
Man kan inte bli polisanmäld för "dumhet" Låt han anmäla, du har redan meddelat att du skall återställa, så något brott finns inte att utreda.
 
  • Gilla
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
Din dumhet och många har gjort sig roliga över den, men det är som det är. Att inte rätta till det vore olagligt.
Däremot är det olagligt att hota. Det kallas olaga hot och även när det är hot om polisanmälan så är det hot.
Att kräva någon på pengar för att de inte ska berätta om något fel/misstag någon gjort är olagligt, kallas utpressning.
Försök få din granne att uttala hoten skriftligt eller i telefonsamtal som du spelar in och polisanmäl honom.
 
  • Älska
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Tur att det inte är i USA.

Jag funderar på vad som hänt om grannen inte påpekat felplaceringen (men varit medveten om den) och anläggningen kanske stått fel i säg 20 år. Skall man räkna det som annekterad mark då?
Skulle forumet tycka att det var ok så länga grannen inte sa något?
 
H humus skrev:
eller fälla träd mm.
Välkommen ut på landet, där gränserna sällan är glasklara för ägaren.
 
Jag hade avvaktat 1 månad, och sedan återkommit med mitt tidigare erbjudande om ersättning. Det hade antagligen gjort att grannen tappat det mesta kvarvarande agget, och minskat risken för oförklarliga stenskott på din paneler.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
Däremot är det olagligt att hota. Det kallas olaga hot och även när det är hot om polisanmälan så är det hot.
Det är nog extremt långsökt att tro att ett hot om polisanmälan skulle bedömas som brottet olaga hot. Brottet olaga hot handlar om att hota "någon annan med brottslig gärning". Det kan förvisso vara brottsligt att utpeka en oskyldig, falsk angivelse, men att detta skulle kunna tillämpas här finner jag högst osannolikt.
 
  • Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
L Lyckås skrev:
Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Om han stämmer dig, så lägg pengarna på en jurist istället.

Stickan
 
Om detta går så långt som till rätten, blir enbart TS ålagd att riva/flytta anläggningen. Samt ersätta grannen för förlorad inkomst och återställning av mark. Eller om grannen på annat sätt kan påvisa ekonomisk förlust, eller annat lidande.
Med andra ord behövs inte mer än att flytta anläggningen och återställa marken.

Ska dock tilläggas att jag inte förstår hur man lyckas med det TS gjort. Samt att jag inte heller varit glad om min granne gjort samma misstag.
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Välkommen ut på landet, där gränserna sällan är glasklara för ägaren.
M -MH- skrev:
Välkommen ut på landet, där gränserna sällan är glasklara för ägaren.
Jag bor på landet och för mig är det självklart att ta reda på exakt var tomtgränserna är, speciellt om man ska bygga/fälla träd nära tomtgräns, då kan man inte komma och säga "jag trodde det var min tomt" det är inte "dumhet" det är idiotiskt,nonchalans & olagligt
Å
M -MH- skrev:
Välkommen ut på landet, där gränserna sällan är glasklara för ägaren.
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket vanligt att inte veta exakt var gränsrören är. Jag har efter snart 20 år inte hittat alla mina, och grannarna vet inte heller. Och ändå så är det inte något stort problem.

Det är inte värt ta ut lantmätaren för att sätta upp nya. En av mina gränser är bestämd att följa ett staket som inte längre finns.

Hur många gränsmarkeringar har du?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.