Ge honom ingenting. Han har försatt sin chans!
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Bort med grejjerna snarast och sen ge markägaren 5'-10'
Varför ska man ge en hotfull granne som möjligen agerar brottsligt en enda krona? Flytta bort grejorna från grannens fastighet är precis allt jag skulle göra.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kul drag... Lägga skulden på markägaren!
Det funkar inte.

Ansvaret ligger fortfarande på den som gör intrång på annans mark.
Detta går inte att förklara bort.
Här hos mig så har ingen någon riktig koll på tomtgränserna där pinnarna är borta, grannarna och jag har försökt utröna gemensamt men kammat noll så nej det är inte solklart alla gånger.

Är det du som är den torra grannen? ;-)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?

Du har varit ytterst generös i ditt erbjudande till grannen. Eftersom grannen inte velat ta ditt erbjudande så hade jag i ditt ställe dragit tillbaks erbjudandet och sagt till grannen att ni står så långt ifrån varandra i skadeståndsfrågan att det är bäst att låta tingsrätten avgöra det hela.

OM du faktiskt ger grannen några pengar i någon form alls, så ska du vara riktigt noggrann med att få kvittens och dokumentera klart och tydligt, hels genom att skriva ett litet avtal, att ni har gjort upp den här frågan i godo och dels att betalningen utgör ersättning för sveda och värk men även att gubben ger upp/avstår alla andra tänkbara krav. Exempelvis skada på egendom etc för den ska ju du återställa själv.
 
  • Gilla
-MH- och 9 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Du har varit ytterst generös i ditt erbjudande till grannen. Eftersom grannen inte velat ta ditt erbjudande så hade jag i ditt ställe dragit tillbaks erbjudandet och sagt till grannen att ni står så långt ifrån varandra i skadeståndsfrågan att det är bäst att låta tingsrätten avgöra det hela.

OM du faktiskt ger grannen några pengar i någon form alls, så ska du vara riktigt noggrann med att få kvittens och dokumentera klart och tydligt, hels genom att skriva ett litet avtal, att ni har gjort upp den här frågan i godo och dels att betalningen utgör ersättning för sveda och värk men även att gubben ger upp/avstår alla andra tänkbara krav. Exempelvis skada på egendom etc för den ska ju du återställa själv.
Mycket bra svar!
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har också solceller på mark och haft med grannar att göra då man här tycker att borden hindrar utsikt. Mitt råd är……gör det du känner att du måste göra….ta det sedan lugnt och invänta om grannen eskalerar mer. Men behåll din energi genom att ”ta det lugnt”. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade bara flyttat grejerna kvickt som attan, jobbat dygnet runt i värsta fall, och när grannen kommer och kräver pengar hade det blivit denna rakt av:
 
  • Haha
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Mycket bra svar!
Tackar ödmjukast, mycket trevligt :D

Kan tillägga att det första tingsrätten kommer att fråga sig är;

-På vilka andra sätt kunde den här marken ha inbringat 50 000kr åt ägaren under perioden då solcellerna stått där? Och saken med jurister är att dom inte jobbar med teorier utan med fakta, så "han kunde ha hyrt ut den till någon" är med andra ord inte rätt svar utan det skulle i så fall vara nåt i stil med "han hade hyrt ut den men tvingades bryta kontraktet pga solcellerna som stod i vägen". Jag vet inte hur grannen räknade ut sina 50 000 men helt klart genom någon form av teoretiskt resonemang som ingen svensk rättsinstans kommer att ta i med tång. :lying:
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Polisen lägger ner ärendet omedelbart eftersom det är en civilrättslig fråga.
Skadestånd är väldigt låga i Sverige så det blir inte dyrt för dig att ignorera grannen och bara flytta på anläggningen.
Grannen måste stämma dig för intrånget och skadan verkar vara i stort sett obefintlig så även om han vinner i rätten blir det låga eller inga belopp att betala (förutom rättegångskostnader).
Sannolikt går det inte till rättegång vid så små belopp som det kan bli fråga om. Blir det en anmälan till Tingsrätten, och Tingsrätten väljer att behandla anmälan, är första steget från Tingsrätten att uppmana till förlikning, som i sin tur borde sluta med ett handslag och en uppriktig ursäkt från TS.
TS åtgärd att flytta anläggningen och återställa eventuell åverkan på marken är tilräcklig. Skadestånd kan bara krävas om det kan bevisas att någon skada uppstått.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kul drag... Lägga skulden på markägaren!
Det funkar inte.

Ansvaret ligger fortfarande på den som gör intrång på annans mark.
Detta går inte att förklara bort.
Men snälla Hydro, TS tar ju visst ansvar. Vad är det du inte förstår??
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Steffelito skrev:
Men snälla Hydro, TS tar ju visst ansvar. Vad är det du inte förstår??
Kanske kan sluta hacka på honom nu. Han är avstängd från tråden sedan länge och kan inte svara.
 
  • Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Har varit hos honom nyss och han vidhåller sin summa, jag kommer att flytta på anläggningen inom en vecka och återställa slänten. Funderar bara på vad som händer om/när han polisanmäler? Det är en riktig surgubbe.. tack för fidbacken..
Kan du visa att du erbjudit en kompensation högre än vad domstolen bedömer vara ett tillräckligt skadestånd misstänker jag att han får stå för sina egna rättegångskostnader om han stämmer dig. Förmodligen räcker 3000 om han inte kan visa på direkta skador på planteringar eller annat så du kan nog redan nu minska ditt bud eller i varje fall göra klart för honom att det blir mindre om han fortsätter. Att han inte är glad över ditt tilltag förstår jag.

Om han stämmer dig borde han ha självbevarelsedriften att i varje inte kräva mer än att det kan avgöras med småmålsförfarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om han stämmer dig borde han ha självbevarelsedriften att i varje inte kräva mer än att det kan avgöras med småmålsförfarande.
Han borde ha självbevarelsedriften att glömma alla tankar på stämning då, det utifrån vad som framgår av tråden, han inte lidit någon skada. I Sverige krävs det, lyckligtvis, en skada för att få ett skadestånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men det är ju inte vad det gäller!

Klart är väl att innan man bygger t ex en fiskodling på 15 Ha eller nåt, så skaffar man sig en klar överblick om vem som äger marken?
Eller kör man bara på?
B
 
Tack för alla inlägg. Idag har jag börjat montera ner anläggningen, imorgon är den väck och marken återställd. Beträffande likvid så får jag se hur jag gör. Om så max priset jag fått för elen jag sålt samt nyttjat .
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.