280 867 läst · 450 svar
281k läst
450 svar
Pizzaugn med gymboll (pilates) som gjutform
Nej inte mycket, den är ungefär som ett sandslott i konsistensen, mjuk och porös. Tar man bort en liten bit å smulas det sönder bara. Får väl göra om från början, tråkigt bara för det är ju inte så billigtL Lenca skrev:
Torrblandade du det ordentligt, min bottenisolering var 5:1 och den blev hård på en vecka, men pillade man på den lossnade bitar. Ovanpå isolerade jag med 10:1, och den stelnade väl typ på ett dygn, men ingen styrka alls, hade nån grannunge råkat kasta en plastboll på den så hade det nog gått hål. Körde dock vanlig portlandcement.H HansOtto skrev:
Nu har min härdat i nästan en vecka. Utanpå är den fortfarande väldigt porös,jag borde kanske försökt putsa ihop den eller göra den lite mer kompakt efter ett dygn men det gjorde jag aldrig. Värmen har varit ca 15 grader och jag har haft lite fuktiga trasor på kupolen de första två dygnen. Kommer nog sätta in en liten fläkt och öka värmen till ca 20 grader nästa vecka tänker jag.
Planerar att låta den härda i ca 3 veckor iallfall innan jag ger mig på att försöka ta loss den för att gjuta ihop den med teglet.
Planerar att låta den härda i ca 3 veckor iallfall innan jag ger mig på att försöka ta loss den för att gjuta ihop den med teglet.
Är det någon som har ett enkelt och bra brödrecept som passar bra till vedeldad? Är ute efter något limpaktigt snarare än tunnbröd
Sådär, tyvärr blev mitt första försök precis som HansOtto. Dvs alldeles för porös och inte tillräckligt hård.
Gjorde om med en blandning om 1:1 och nu är den riktigt hård. Har även gjutit en 5cm tjock betongplatta och ovanpå där 5cm med vermikulit. Nu ska stenarna dit och har lite frågor.
1. Jag har nu kapat de eldfasta stenarna som ska vara inuti kupolen, funkar vanlig sand att lägga under stenarna för att få dem i våg? Behövs stenarna rengöras, eller är det bara rengöra stenarna innan första eldningen? Tänker om det är farligt att få något ihop med maten?
2. Jag har tänkt putsa kupolen, med eldfast bruk, jag har även en (se nedan) burk liggandes. Går det blanda ihop med cementen? Tänker om det eventuellt är ohälsosamt att ha på utsidan .
https://www.bauhaus.se/fargpigment-...9MbirrXxN-vfY4RN1LmLkDsLVwNVTl2EaAqYVEALw_wcB
3. Hur gjorde ni med eldningen i början. Är det okej att börja att elda lite första dagen och sen öka lite för var dag? När går det elda på för fullt, kupolen har nu hårdat i ca 10 dagar med blandning 1:1
4. Spelar det någon roll vilken sida som används av de eldfasta stenarna? Tyckte ytorna känndes olika när jag kapade dom men är inte säker. En har ju text på sig och den vill man gärna har neråt tänker jag.
Mvh Lenca
Gjorde om med en blandning om 1:1 och nu är den riktigt hård. Har även gjutit en 5cm tjock betongplatta och ovanpå där 5cm med vermikulit. Nu ska stenarna dit och har lite frågor.
1. Jag har nu kapat de eldfasta stenarna som ska vara inuti kupolen, funkar vanlig sand att lägga under stenarna för att få dem i våg? Behövs stenarna rengöras, eller är det bara rengöra stenarna innan första eldningen? Tänker om det är farligt att få något ihop med maten?
2. Jag har tänkt putsa kupolen, med eldfast bruk, jag har även en (se nedan) burk liggandes. Går det blanda ihop med cementen? Tänker om det eventuellt är ohälsosamt att ha på utsidan .
https://www.bauhaus.se/fargpigment-...9MbirrXxN-vfY4RN1LmLkDsLVwNVTl2EaAqYVEALw_wcB
3. Hur gjorde ni med eldningen i början. Är det okej att börja att elda lite första dagen och sen öka lite för var dag? När går det elda på för fullt, kupolen har nu hårdat i ca 10 dagar med blandning 1:1
4. Spelar det någon roll vilken sida som används av de eldfasta stenarna? Tyckte ytorna känndes olika när jag kapade dom men är inte säker. En har ju text på sig och den vill man gärna har neråt tänker jag.
Mvh Lenca
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
1. Det går bra med fin sand. Du behöver inte göra rent stenarna alls, tanken är att de ska vara så varma att allt bränns bort ..L Lenca skrev:Sådär, tyvärr blev mitt första försök precis som HansOtto. Dvs alldeles för porös och inte tillräckligt hård.
[länk]
Mvh Lenca
2. Jag tror inte att det är ohälsosamt på något sätt, men pigment kan vara svårt att få bra.
3. Hur hårt man kan elda beror på hur mycket fukt du har kvar... Ju försiktigare du eldar desto bättre .. Har du inget tak över så bör du ha vattentät puts...
4. Spelar ingen roll, men lägg i fiskbensmönster så slipper du att pizzaspaden fastnar på kanterna ...
Dan_Johansson skrev:1. Det går bra med fin sand. Du behöver inte göra rent stenarna alls, tanken är att de ska vara så varma att allt bränns bort ..
2. Jag tror inte att det är ohälsosamt på något sätt, men pigment kan vara svårt att få bra.Dan_Johansson skrev:1. Det går bra med fin sand. Du behöver inte göra rent stenarna alls, tanken är att de ska vara så varma att allt bränns bort ..
2. Jag tror inte att det är ohälsosamt på något sätt, men pigment kan vara svårt att få bra.
3. Hur hårt man kan elda beror på hur mycket fukt du har kvar... Ju försiktigare du eldar desto bättre .. Har du inget tak över så bör du ha vattentät puts...
4. Spelar ingen roll, men lägg i fiskbensmönster så slipper du att pizzaspaden fastnar på kanterna ...
Kanon precis dom svaren jag ville ha. Jag ska imorgon lyfta på kupolen och gjuta ihop med teglet.
Kupolen är 2 veckor sedan jag gjorde och känns ordentligt torr. Är dock lite plast kvar invändigt som jag ej får bort. Antar att detta också bara bränns bort när jag eldar.
Planen för veckan ser ut såhär.
Lördag morgon : Gjuter ihop kupolen med det eldfasta teglet
Måndag: tänker jag elda lite försiktigt
Tisdag: Elda lite mer
Torsdag: Elda ganska ordentligt
Lördag: Elda ordentligt och gör första pizzan.
Hur låter denna planen?
Eftersom jag inte har tak för pizza ugnen ute hoppas jag på uppehåll, går det bra att ha den ståendes ute annars under presenning?
Mvh Lenca
Sådär har nu eldat och bakat dom första pizzorna. Pizzorna blev väl sådär. Behövs lite olika justeringar, pizza spaden blev lite onödigt stor vilket gjorde det svårt att få in och ur pizzorna på ett bra sätt. Var även svårt att vrida pizzorna med spaden.
Detta var fjärde gången jag elda och eldade kraftigt nu, tyvärr var den inte helt torr ändå. Utan man såg att det blev några små sprickor där det bubblade ut lite vatten. Sprickorna var såpass små att det inte syntes dagen efter när den svalnat. Men ett problem som uppstod att det blev nog ett litet hål längst upp i kupolen där man kan se att det kommer ut lite rök om man kollar väldigt noga.Hur gör jag för att täta detta?
Den blev även väldigt varm ovanpå kupolen, så funderar på att lägga någon brandfilt och sedan ytterligare ett lager längre fram.
Får väl avsluta med lite bilder. Har inga bilder från när vi gjorde pizzorna tyvärr.
Detta var fjärde gången jag elda och eldade kraftigt nu, tyvärr var den inte helt torr ändå. Utan man såg att det blev några små sprickor där det bubblade ut lite vatten. Sprickorna var såpass små att det inte syntes dagen efter när den svalnat. Men ett problem som uppstod att det blev nog ett litet hål längst upp i kupolen där man kan se att det kommer ut lite rök om man kollar väldigt noga.Hur gör jag för att täta detta?
Den blev även väldigt varm ovanpå kupolen, så funderar på att lägga någon brandfilt och sedan ytterligare ett lager längre fram.
Får väl avsluta med lite bilder. Har inga bilder från när vi gjorde pizzorna tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Vet inte vad brandfilten skulle göra för nytta?
Endera riktig isolering med puts på, eller mera vermicreete ..
Sprickorna kan du strunta i om du lägger fler lager, annars går det att blanda eldfast bruk lite lösare och lägga i...
Hur länge väntade du från att du lade sista lagret till att du eldade?
Endera riktig isolering med puts på, eller mera vermicreete ..
Sprickorna kan du strunta i om du lägger fler lager, annars går det att blanda eldfast bruk lite lösare och lägga i...
Hur länge väntade du från att du lade sista lagret till att du eldade?
Sent svar men kanske räddar kommande sommar från degkletiga spadar, har ni testat med lite durumvete på spadarna?L LeKlint skrev:
Durumvete har en grynigare konsistens så det blir enligt mig ett bättre rull än med vanligt vetemjöl. Brukar även ha en del i pizza degen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Semolina är vanligt "internationellt", det närmaste man hittar i svenska butiker är mannagryn .. funkar utmärkt som "släppmedel" på pizzaspadenP pege36 skrev:
Någon som börjat elda i sin ugn än?
i mina trakter ligger snön fortfarande, så väntar nog på att den försvinner och det blir lite trevligare att stå ute och laga mat
i mina trakter ligger snön fortfarande, så väntar nog på att den försvinner och det blir lite trevligare att stå ute och laga mat
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Tror jag ska baka pizza i helgen, det var alldeles för länge sen ...
(trots snö
(trots snö
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg